- Dit onderwerp bevat 15 reacties, 11 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren geleden door Anoniem.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
28 februari 2014 om 14:27 #283788
Omdat ik al jaren mee lees hier op vespa-ciao.nl, en ik nu mijn brommertje volledig opgeknapt heb
leek het me leuk om ook eindelijk eens een perso aan te maken.Nooit echt de tijd gehad (lees zin gehad) om het aan te maken, maar moet er toch een keer aan geloven:lol.
Ik ben Niek, momenteel 22 jaar oud, en sinds mijn 15e begonnen met ciao’tjes.
De eerste brommer waar ik op reed, was de ciao van mn zus (stiekum), en sinsdien vind ik t helemaal geweldig.Hieronder een aantal afbeeldingen van mn brommer, en het opknap proces. Alvast excuses voor de afbeeldingen,
deze zijn genomen met mijn telefoon. Tijdens het sleutelen ga ik niet met mijn vette jatten aan de camera zitten:D.Brommer uit elkaar;

Deze is toen naar de straler gegaan hier in de Beverkoog. Helaas heeft hij niet alles perfect gestraald,
hier was ik namelijk ook al bang voor. Had van meerdere mensen dat hij in hoekjes etc niet goed straalt.Had dus ook in de naad van mijn tank nog roest/lak zitten, dit heb ik gelukkig mooi op kunnen lossen bij de Coater
.Nadat ik hem terug had van de straler is hij gelijk door gegaan naar een kennis van me met dit als resultaat;

Een van de stangetjes was al begonnen met scheuren, had hier vroeger heel vaak last van. Gelukkig zijn die
nu bijna niet meer te breken!Mijn idee was om de ciao de kleuren van een Porsche GT3RS te geven. Maar na een beetje zoeken kon ik geen RAL-code vinden, en eerlijk gezegd maakte me dat ook niet zo heel veel uit. Wilde namelijk ook Metallic.
Bij de coater op bezoek geweest, en hij liet me de grijze metallic kleuren zien die hij op voorraad had.
En daarvan was er eigenlijk maar 1 mooi in mijn ogen. Donkerder als wat ik nu had was eigenlijk mijn enigste eis.Terwijl de ciao weg was, heb ik ook niet stilgezeten. heb namelijk het een en t ander opgeknapt:

naar:

Toen de achterkant van de schijven in de 2K lak gezet, dit nadat ik hem een klein beetje gepoetst had:

Paar dagen later een belletje van de poedercoater, dat mn frame klaar was.
Wist niet goed wat ik er precies van kon verwachten, aangezien een staaltje nooit de beste impressie geeft.
maar het resultaat mocht er wezen;

Toen gelijk maar begonnen met een aantal kleine dingetjes in mekaar te schroeven;

Helaas was een van de veerhouders in de vork aardig gecorrodeerd. dit is dan ook goed te zien in de coating:

De veren zijn daarna voorzien van Owatrol-olie, en zijn uitgehard in de oven. Die roesten niet meer;).
Lagercups erin, met een flinke veeg SKF lagervet;

Ik wilde perse silveren/metaalkleurige cups+moeren. heb toen ook het hele internet afgestruind naar de
goede set. uiteindelijk ben ik bij een obscuur webwinkeltje uitgekomen, en de goede gevonden.2 weken later stonden ze ook bij jmpb *zucht* :con.
Toen maar is begonnen met de bokstandaard. Had van vele gehoord dat dit echt een kut karwei zo wezen,
maar ik hengelde hem er vrij makkelijk in. op het moment dat jebrommer op ze kop staat, kan je er makkelijk bij.
Je zorgt ervoor dat de rechte einden op ze plek zitten (hier afgedekt met een stuk slang ter berscherming lak).
En je spant de veren zo aan met een platte schroevendraaier. Wel oppassen dat ze niet los schieten natuurlijk.
Voorzien van een nylon ring

En t zit mooi spelingsvrij vast

uiteraard is de veer van de standaard ook voorzien van een mooi laagje Owatrol, en de rest is ingevet.
Toen alle rubbers schoongemaakt voor het achterspatbord en gemonteerd;

Tijdens demonteren al tegen het volgende probleem gestuit (en ook gelijk de oorzaak waarom mijn achterspatbord
altijd tegen mijn band liep) :
eentje was dus korter als de andere. deze zat dus ook op het achterste montagepunt. Trekt mooi schuin dan.
ik heb de lelijkste toen korter geveild, en deze uiteindelijk gebruikt in het voorste montagepunt.Toen lag ie er zo bij;

Hierna heb ik weinig foto’s genomen, en staat hij er momenteel zo bij;

Er moet nog een aantal dingetjes aan gebeuren zoals;
– monteren kentekenplaat houder
– Inlakken roestgevoelige delen
– popnagelen spatlap
– brommer in de nanocoating zetten.UPDATE 10/03/14
Ik heb in de tussentijd ook niet stil gezeten, en heb de brommer al een kleine week rijdbaar.
Omdat ik zoveel mogelijk preventieve maatregelen wil nemen tegen onderhoud van mijn brommer, wilde ik de binnenkant van mijn spatborden in de blanke tectyl zetten. omdat ik geen zin had om het overtollige tectyl er later weer met wasbenzine af te halen, heb ik alles afgeplakt & toen ingespoten.

Het uitlaatje ingesmeerd met uitlaatpasta:

en gemonteerd:

Hier kan je overigens ook de bodemplaat zien, die ik mee heb laten coaten.
Wel verdenk ik deze ervan dat deze mijn blokje een beetje smoort. gasreactie is niet geweldig, maar het blokje is verder dan ook helemaal standaard, op cilinder na.Snaartje vervangen door een EXL snaartje (versterkt):

En ook nog een nieuw luchtfiltertje gemonteerd die ik nog had liggen:

Omdat ik van een Gianelli Citypower naar een tecno citypower ging, ging ik er vanuit dat er misschien een iets kleinere sproeier in moest. eerste paar keer testrijden ging prima. liep wat raar stationair, maar hij liep stationair.
toen ik het luchtfilter + gaasje aan het vervangen was, kwam ik erachter dat me carb. nog een klein beetje los zat. Deze goed strak vast gezet, en opeens wilde me brommer totaal niet meer vooruit, stotteren & 4-takten..
Ik denk raar, hoe kan dat nou.. vervang alleen het filter door een exact hetzelfde en opeens heeft ie het moeilijk.totdat ik bedacht dat als mijn carb. los zit, hij natuurlijk ook ‘valse’ lucht trekt.
Uiteindelijk ben ik van een sproeier 49 naar sproeier 43 gegaan, met alleen een uitlaat vervangen. En kan me herinneren dat de Carb. voordat ik de brommer uit mekaar had gehaald, prima vast zat. Raar.:conUitlaatje past ook maar net, zoals je ziet heb ik em een paar tikken moeten geven wilde ie niet aanlopen:

Stickers geplakt:

zoals je op de laatste foto kan zien, is de coating bij mijn balhoofd gebarsten.
Ik baalde natuurlijk als een stekker toen ik erachter kwam:boos. Alleen denk ik dat het door me eigen fout is gekomen.Tijdens het monteren van de lagercups heb ik aan de bovenkant wat weg moeten schuren zodat hij ging passen.
Onderkant ging er prima in, dus deze heb k onaangepast gelaten.
Doordat ik aan de bovenkant wat weggeschuurd had, zat deze lagercup direct op het ijzer van mijn frame. Onderkant is dus gemonteerd op de coating. Paar hobbels verder en je hebt dit dus als resultaat.Beginnersfoutje… maarja, niemand die het me heeft kunnen vertellen helaas :(.
Ga het iig wel even melden bij de coater, heb namelijk ook nog een ander dingetje.
De benzine-bestendige lak, is niet zo benzine-bestendig als ik gehoopt had. In de clearcoat zie je allemaal haarscheurtjes zitten.
Je voelt ze niet, maar in de weerspiegeling is dit te zien. Mokerlelijk al zeg ik het zelf, en heb er ook voor betaald.Tot de volgende update!
Niek de Jong.
28 februari 2014 om 14:42 #493962Mooi clean brommertje 😀 Opzich ook nog wel een mooi kleurtje
28 februari 2014 om 14:49 #493963Leuke perso 😉
En een mooi brommertje geworden inderdaad. Koppeling mag er ook wezen zo
28 februari 2014 om 15:37 #493965Mag dan een tijd duren voor jou perso, het brommertje mag er zeker wezen.
Welke setup heb je er nu onder liggen?28 februari 2014 om 15:55 #493760Dat is straks een mooie degelijke Ciao welke vast wel wat toertjes mee wilt rijden

Persoonlijk had ik voor een andere kleur velgen gekozen. De vergrijzing van de Nederlandse bevolking is er niks bij:D
28 februari 2014 om 16:08 #493759Erg mooi werk Niek! Je perso was het waard om op te wachten en je hebt groot gelijk dat je er even mee gewacht heb. Het is beter om het gelijk goed te doen en het leest erg fijn.
Ik hou van je werkwijze het ziet er allemaal uit alsof deze Ciao weer 50 jaar meekan.
1 ding vond ik wel grappig, je moet het niet zien als uitlachen maar dacht je echt dat ze bij Porsche RAL kleuren gebruiken? 🙂
28 februari 2014 om 17:17 #493969thanks allemaal!
@martino,
er zit momenteel een std. kickblokje onder, met 12/12 en een 60 italkit. voor de boetes is dit prima. Me 47deps blokje komt er van de zomer wel een x op!@florian,
ik rij me bandjes af, en dan worden ze waarschijnlijk zwart, of oranje. beetje porsche achtig.@Wilk1985,
nee ze gebruiken geen RAL kleuren, maar kleurcodes. alleen de coater kon er volgens mij niet mee overweg. Ben alsnog superblij met het resultaat hoor!
28 februari 2014 om 17:28 #493971Denk inderdaad dat oranje (of rood) erg goed zal staan;)
Trouwens, heb je er rekening mee gehouden dat het frame aangepast moet worden voor montage van een RV?
Ik geloof dat de stationairschroef nu tegen de binnenkant van het frame aan. Ik kan er naast zitten hoor, ik moest mijn SI brug in ieder geval aanpassen voor mijn Evo. Denk dat dit voor een RV niet anders is?28 februari 2014 om 18:46 #493972Ziet er inderdaad erg fris uit 🙂
28 februari 2014 om 21:13 #493979@florian,
het is een carb. met rechtse stelschroeven dus volgens mij moet het wel aardig passen. En anders is het een beetje pielen mbt het schroeven. maar dat komt wel goed!
.
Verder denk ik dat alleen mijn bodemplaat niet gaat passen met een RV, heb namelijk een bodemplaat die volledig afdekt.28 februari 2014 om 21:25 #493980Ziet er goed uit.
Houd met een paar dingen rekening:
-Voor stelschroeven bij ee RV carb moet je gaten boren, anders blijven de schroeven ingedraaid. Je zult dus nog 2 gaatjes in je frame moeten boren.
-Ook lijkt je blokkeerpen van je kickstart te lang, dit kan je nog afslijpen? Bekijk het even goed met montage.46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel10 maart 2014 om 11:02 #493981@herrFlick
ahh oke! nee ik heb voorheen altijd met het 13mm spruitstuk gereden, en laatst van fons een 17,5 met spruitstuk gekocht. heb het nog niet kunnen monteren, dus dan zal er wel een gaatje extra moeten komen. eventjes bijwerken met tectyl of owatrol dus!
Blokkeerpen is trouwens prima. eventjes gepast, en het zit prima. Voordat de moer vast gelast zat, was ie al prima, en haakte hij nergens achter. Wel is ie iets scheef gelast, waardoor hij wat naar buiten komt. Dit heb ik prima opgelost door een zelfgemaakt rubbertje (van auto-ventiel) te gebruiken :D.
UPDATE: 10/03/14 Beginpost aangepast!
10 maart 2014 om 11:25 #494083Wow, Goed bezig! Wel balen van de coating en het op de kop geplakte piaggio logo, maar toch een net brommertje.
een paar rode accenten zou hem niet misstaan denk ik. Kijk anders eens naar de Perso van Elmagnifico, die heeft ook een GT3 RS kleurstelling op zijn ciao.
edit: ik zie net al zijn foto’s verwijderd zijn.
Gr. pepko
10 maart 2014 om 12:28 #494085Heel erg netjes! Zie ik nou drie spatborden?
10 maart 2014 om 13:36 #494086@Pepko,
Het logo voordat ik hem eraf pulkte tijdens voorbereidingen stralen zat er ook zo op :D, vandaar dat ik hem ook zo weer terug geplakt heb haha! zie inderdaad dat hij andersom hoort. Misschien dat ik er ooit nog wel een koop, en deze wel goed om plak!
@Guido,
Correct! zijn 2 achterspatborden, 1 oud en 1 nieuw. de oude heb ik wat ingekort, leek me namelijk wel leuk! Zorgt ook weer voor afwisseling in de zomer. En voor t geld hoef ik t niet te doen (was geen meerprijs om die te laten stralen/coaten).
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.