Vespa-Ciao.NL
:: Nhoncoop’s perso

Home Forums Perso’s Projecten Nhoncoop’s perso

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

nhoncoop
    Topic starter

Hallo, ik ben Niels, 30 jaar, en woon in het dorp Winkel in de kop van Noord-Holland. Vandaag ben ik de trotse eigenaar geworden van deze Ciao uit 1971. De brommer heeft 1,5 jaar stil gestaan, dus de eerste klus is het reinigen van de carburateur e.d. Daarna wil ik hem beetje bij beetje opknappen in originele staat.

Framenummer.

Een paar dingen die mij tot nu toe opgevallen zijn. Waar de lak geblutst is komt er een okergele/oranje kleur tevoorschijn, is dit originele kleur of een primer kleur?

Daarbij klopt volgens mij de Ciao sticker niet, want het past niet in het vakje. En op foto’s van andere Ciao’s die rond 1971 komen zit volgens mij het sierlijkere Ciao logo. Klopt dat?

Wilk1985
      Moderator

Hallo Niels en welkom op dit forum!

Dat is een mooie oldtimer die je daar hebt. De lakkleur is bijzonder, het zou goed kunnen dat hij is overgespoten. De sticker is niet origineel, op de Ciao met deze zijkappen hoort inderdaad het “sierlijke” logo.

Ook het voetkapje dat je hebt komt niet van dit model af, zie ook het chokegat dat aan de verkeerde kant zit.

Wat verder opvalt is de koplamp met claxon, die werden in principe niet geleverd in Nederland dus dat zou erop kunnen wijzen dat je Ciao geimporteerd is. Heeft hij gaatjes voor een ringslot? Dat is een typisch kenmerk voor een NL Ciao, evenals gaatjes in het voorspatbord voor het gele plaatje en het witgeschilderde achterspatbord.

Veel succes Niels met je sleutelwerk! Zie ook het Grote oldtimer topic op dit forum, een mooie bron van informatie en motivatie :thumb.

Het exacte bouwjaar is makkelijk te achterhalen aan de hand van het framenummer, zie: Bouwjaar van je Vespa weten? Zie –> http://www.vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&q=32957

nhoncoop
        Topic starter

Goeie extra info! Ik zie inderdaad geen gaatjes voor een ringslot, en daarbij is het hele spatbord blauw, dus geen wit vlak.

Zo te zien staat deze brommer (op het eindcijfer na) al in jouw Excel lijst, en is het inderdaad bouwjaar 1971.

Jelle
          Moderator

Ahhh de blauw overgespoten ciao uit Heiloo…
            Niet alleen de koplamp is export, maar ook de zijkappen…

(mocht je dit willen ruilen voor een NL koplamp en zijkappen, stuur me dan een pm)

Voetenplankje is helaas van een nieuwer exemplaar net zoals het choke knopje..

Cеть-2

@nhoncoop

Het is voorheen mijn brommer geweest. Mocht je de uitlaat ooit vervangen dan wil ik ‘m wel van je overkopen. Desnoods betaal ik mee zodat je ’n nieuwe kan kopen.

Peter

nhoncoop
              Topic starter

Leuk om te horen dat het een bekende brommer is, hier op het forum!

Er ontbreekt één zijkap maar als er export zijkappen op horen, dan ga ik denk ik ook opzoek naar de juiste kappen (mits het geen onmogelijke zoektocht is). En ik vind het dan ook wel leuk om een aparte koplamp te hebben, wel bedankt voor je aanbod Jelle! En ook maar opzoek naar het juiste voetenplankje met het juiste chokeknopje.

Het is natuurlijk wel zo als je alles origineel wil hebben, dat de brommer ook weer oranje moet worden. Maar ik vind juist het babyblauwe kleur erg mooi dus ik denk dat die kleur, hoe tegenstrijdig dan ook, blijft.

@Cеть-2 mocht ik dit ik de toekomst gaan doen, zal ik aan je denken.

Vandaag even de carburateur en het luchtfilter eruit gehaald. Carburateur ga ik vanavond schoonmaken, helaas is de lokale brommerboer dicht op maandag dus morgen even wat nieuwe filterjes halen. Het benzinefilterjte heeft een capuccino-kleurige aanslag. En het ‘zeefje’ in het luchtfilter is alleen een beetje roestkleurig maar ziet er niet heel vies uit, maar toch maar even vervangen. Dan hoop ik morgen of overmorgen alles er weer op te zetten, en dan brandstof er in en eens een keer te starten.

Bas23
                Bijdrager

Leuke aanwinst:thumb Ben benieuwd, de oranje was opzich ook mooi, of was deze al weg.

Cеть-2

@nhoncoop

Ik heb aardig wat km’s gereden op jouw ciao en de brommer heeft me nooit in de steek gelaten. Het ding liep altijd!
                    De tank is ietsje roestig, vandaar ’t filter.

Aandachtspunten:
                    -Achterrem. Zodra je die licht inknijpt, blokkeert ie meteen!
                    -Er zit ietsje speling in ’t balhoofdlager.
                    -Grijze rubber achterlicht ontbreekt.

Als ik jou was, laat ‘m in die lichtblauwe kleur (de originele kleur is geel)
                    Gewoon verse benzine in de tank zou al voldoende moeten zijn. De klaxon werkt ook!

enkele foto’s

+

nhoncoop
                    Topic starter

@Bas23 De oranje stond er ook nog. maar ik vind blauw een mooiere kleur.

@Cеть-2 Bedankt voor de tips, en onwijs leuk die foto’s en video’s! Ik hoop dat ik er ook flink wat kilometers op kan maken.

DinoH
                      Donateur

Welkom!
                        Als ik jou was zou ik die Ciao overspuiten in de originele kleur. Ik zie toch een hele hoop beschadigingen en roest. En omdat ze toch al is overgespoten, vind ik het niet bepaald “zonde”.

Over de zij kap. Dit is onvindbaar in Nederland, in Italië zijn ze nog wel af en toe eens te krijgen. Als je Facebook heb, word eens lid van de groep. Adutto un Ciao. Hier worden af en toe nog wel eens wat kappen enzo aangeboden.

Veel plezier met de Ciao!

nhoncoop
                        Topic starter

Luchtfilter is schoongemaakt, nieuwe benzineslangetje met benzinefiltertje geplaatst, en even gestart. Moet nu alleen nog even stationair wat afstellen, want nu valt ie uit bij stationair. Helaas verhinderen die oktober buitjes (in juli :?) het werk.

Ik heb nog even over de kleur nagedacht, en heb besloten dat hij toch al een blauwtje heeft opgelopen en dus blauw blijft. Het zal dan wel een nieuwe laag worden, maar dat komt als laatst. Onderstaande foto, die ik hier ergens op het forum tegenkwam, wil ik als inspiratie gebruiken voor mijn brommer (als iemand een betere kwaliteit van deze foto heeft dan hoor ik het graag!).

Ciao1968
                          Bijdrager

Leuke Ciao ! Mooi dat hij zijn weg weer naar het forum heeft weten te vinden.

Ik ben het zelf met Dino eens en zou hem ook weer in de originele kleur (en uitvoering) maken. Maar het is jouw brommer en je moet er mee doen wat je zelf wil natuurlijk :thumb ! Die op de foto is een Special en alleen in 1969 gemaakt en bij mijn weten niet in Nederland verkocht. Helemaal ombouwen naar een Special zal lastig worden omdat die op erg veel punten verschillen en omdat die een frame met een stuurslot hebben.

Het was origineel toch een Belg/Fransoos/Italiaan (doorhalen wat niet van toepassing is :D) toch Peter?

Ik denk dat de linker zijkap een replica is van het van merk Olympia. Origineel horen (volgens mij) dezelfde op maar dan in het muisgrijs, en dan wel de paars grijze variant (zie verschil op onderstaande foto). Deze zijn lastig te vinden maar met geduld vind je ze vast wel in Nederland.

nhoncoop
                            Topic starter

Van het het stationair afgesteld en een testrondje gereden van 8 km. Daarbij merkte ik inderdaad et abrupt en schokkerige remmen wat Cеть-2 al eerder had genoemd. Hier op het forum las ik ergens dat het een naaf/klok bout kon zijn die los zat en dat was inderdaad het geval, dus was snel gefixt. Waarschijnlijk wat loctite ertussen als het vaker gebeurd.

En ik ben toch overgehaald om hem weer de oorspronkelijke uitvoering en kleur te geven (het zal niet gelijk van de week zijn). Bedankt voor de info van de zijkappen Ciao1968 Op internet al wat vergelijkingsmateriaal gezocht om een idee te krijgen hoe die er uiteindelijk uit moet komen te zien. Hierdoor zie je heel wat verschillen, o.a. de handvaten zie ik in zwart en grijs wat is origineel?

Verschil met mijn brommer: Koplampen, witte zijkappen en treeplankje (al eerder genoemd)

Verschil: Grijze handvaten, witte trappers

Verschil: Achterspatbord (NL stijl)

Verschil: Grijze handvaten, witte zijkappen, wittere uitvoering van dezelfde type koplamp.

Bas23
                              Bijdrager

Je vergeet het stuur bij de laatste foto:D Je hebt zelf een V stuur.

Ciao1968
                                Bijdrager

Er horen grijze handvatten op (zoals op de laatste foto). Deze zijn nieuw te koop voor 10 euro de set in Italië, alleen zijn de verzendkosten best hoog. Soms vind je ze nog wel eens nieuw of gebruikt in Nederland, op bijvoorbeeld bromfietsbeurzen. Of hier eens rondvragen op het forum.

De witte zijkappen zijn geleverd op de Italiaanse Special en sommige exportmodellen. In Italië zie je ze ook wel eens op een standaard modellen, onder ander de Arcobaleno. Maar hoe dat zit durf ik niet te zeggen, vaak is dit wel in combinatie met een witte tankdop en een witte koplamp.

Er zitten witte kappen op eerste en vierde foto hierboven maar beide zijn geen Special :?… de laatste heeft wel een witte koplamp, maar gek genoeg is het stuur ooit vervangen door dat van een ouder exemplaar, op een model met ‘lage’ spatbord spijltjes zit altijd een V-stuur (behalve de SC).

Er werd bij sommige brommers in de loop der jaren nog wel eens wat onderdelen vervangen en of uitgewisseld. Zijkappen zijn relatief zwak en gaan best vaak stuk, koplamp sneuvelt ook nog wel eens.

Ik denk dat je de derde foto het beste aan kan houden als referentie, hoewel dit een Nederlandse uitvoering is dus zonder toeter, en met wit spatbord en geel plaatje. Die laatste 2 hadden ze niet in het buitenland dus dat zou ik er ook niet opzetten/verven.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.