Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › net gekocht 10KM gereden en start niet meer
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 maanden, 2 weken geleden door GGB.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
11 mei 2025 om 18:24 #828728
Als je alles hebt gedaan/geprobeerd wat hiervoor is aangeraden weet ik er ook geen end meer aan.
Dan is er iets over het hoofd gezien.Het gestotter lijkt mij iets elektronisch.
Maar gezien alle adviezen lijkt met dat je dat al hebt buitengesloten.
Dus:
-Ontst.spoel.
-Bobine. (deze twee onderdelen gaan niet vaak stuk dus wacht daar mee tot laatst
tenzij je alles voor wilt zijn)
-Punten
-Condensator
-Bougie
-Dop
-draadje (van/naar spoel-punten-condensator-bobine)
dit draadje mag overigens nergens massa kunnen raken.
dus goed geisoleerd.Motorblok en bobine maakt goed massa tegen het blanke staal van het frame.
Sproeier is ongeveer goed.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.14 mei 2025 om 18:22 #828773We gaan weer beginnen.
contactpuntjes afgesteld op 44.
Maar leken al goed hoor.
ik heb wel wat zaken gezien zie foto’s.
1 het lijkt erop dat de soldeer verbinding vd condensator los zat, ik trek de krimpkous er zo van af .
2 zie groene cirkel. is het normaal dat de kabel die naar de bobine gaat over het vliegwiel schuurt?ik denk tenminste dat deze over het vliegwiel schuurt.
En dan nog een vraag, welke waarde moet een condensator hebben ?
Ik hoor er graag van
Grts GGB

- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door GGB.
De groene cirkel kan niet het probleem zijn, misschien is het plastic onderdeel ingedrukt bij het aansluiten van de lampkabel
SKMP15 mei 2025 om 09:47 #828777

Mijn aanpak:Blauw:
– Zorg er altijd voor dat de kabels voldoende afstand hebben zodat er geen kortsluiting of brug ontstaatRood:
– De kabelondersteuningsoppervlakken moeten redelijk schoon zijn en ook een goede verbinding hebben met de schroef
– Altijd zo min mogelijk kabels!
Ik gebruik daarom altijd een externe condensatorgroen:
-Ik knip de gele kabel van de condensator af en laat deze als hulpmiddel voor het smeren zitten—-
De condensator is een kwetsbaar onderdeel!
De contacten van Effe zijn betrouwbaar!
Afstand van 0,40 en alles komt goed!
Het vliegwiel mag geen replica zijn!—-
Ik denk dat de condensator het probleem is!Iemand heeft het zichzelf gemakkelijk gemaakt en geprobeerd op een eenvoudige manier een goedkope condensator te vervangen zonder de ontsteking te veranderen 🙂
- Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door SKMP.
SKMP15 mei 2025 om 20:23 #828782Dank voor alle hulp en reacties.
EFFE condensator kabel opnieuw gesoldeerd. Zie foto.
Verder de isolatie van een zwart kabeltje wat onder de kabel vd condensator zit ook slecht en ga ik morgen met krimpkousje goed maken.
Andere aangegeven zaken kijk ik ook na.
Zondag weer een update.
Nogmaals dank voor de hulp.
18 mei 2025 om 08:12 #828842Eergisteren alles gemonteerd en hij liep perfect voor 10 min .
Daarna viel hij uit deed helemaal niks meer.
Weer blok eronder uitgehaald en gezien dat de door mij gemaakte kabels te lang waren en daardoor tegen de as schuurde.
Daarna brak de condensator kabel aan de condensator af…of die was al gebroken.
Gelukkig gisteren een nieuwe condensator kunnen halen en alles weer gemonteerd.
Daarna veel stotteren opnieuw.
Ik heb uiteindelijk een extra massa kabel gemaakt en die rechtstreeks vd bobine op het blok geplaatst. Die andere zat via het chassis.
Nu loopt hij perfect!
Conclusie?
1- vanaf begin condensator stuk na 10km rijden.
2- door vaak uit in elkaar zetten massa probleem gecreëerd.Dat waren de bron oorzaken.
Dat denk ik toch dan.
Dank voor alle support hier .
En veel geleerd, dat is ook meegenomen.
Volgende actie tzt voorwiel slingert tov vork en km teller krans voorwiel aanpakken.
Daarna eens 65cc cilinder als die nieuwe uitkomt.
Groet ggb.

18 mei 2025 om 08:47 #828843Fijn om te horen dat hij het weer doet!
Wellicht leuk om een perso aan te maken en je sleutel ervaringen te delen mocht je dit wat lijken?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.18 mei 2025 om 21:38 #828856Ja, erg fijn!
Wat is een perso?
Groet19 mei 2025 om 12:58 #828859In een perso kan je bijvoorbeeld al je projecten bij houden of je sleutelgeschiedenis mocht je wat willen delen.
https://vespa-ciao.nl/forums/forum/mijn-brommers/projecten/
Bij de bovenstaande link kan je een hele hoop van alle forum leden vinden en lezen bijvoorbeeld maar ook zelf een topic aanmaken.beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.15 september 2025 om 16:29 #830037dag bram,
- Ondertussen de speling ook weer verholpen en de perso daarvan komt nog.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.