Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › net gekocht 10KM gereden en start niet meer
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 maanden, 2 weken geleden door GGB.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
28 april 2025 om 19:14 #828594
Beste,
3 dagen geleden gekocht voor zoontje na 10 km rijden steeds erger gaan stotteren en met verkoper erover geapped voor oplossingen. helaas geen succes.. verkoper melde dat ik nu even moet zoeken op dit forum.Ik ga verder nog eea opnemen met de verkoper…. maar goed het dingetje had ik graag aan het rijden. Zoontje van 14 baalt enorm .
hopelijk hier wat hulp.Vespa Ciao mix 50CC 2005.
10km gereden na aankoop en daarna steeds mee gaan stotteren en steeds moeilijker aan de praat te krijgen met aandouwen. Blijft ook niet aan als hij eenmaal start.
Volgende zaken al allemaal gedaan.
Carburateur helemaal schoongemaakt, alle filters schoongemaakt, benzinekraan en aanhangende filter eraf gehaald helemaal schoongemaakt, tank leeg gehaald helemaal doorgespoten met perslucht .rode aspen 2 benzine gehaald omdat ik twijfelde aan mijn eigen gemaakte 1/50 mix. Maar hij doet het ontzettend slecht..50 mtr duwen en al stotterend uitvallen.
carburateur 12/12 helemaal eraf gehaald en schoon gemaakt, sproeiers doorgespoten met remmenreiniger en lucht pistool. benzineleidingen schoon gespoten.
Bougie eruitgehaald en vonken getest..vonkt goed.
Aardingen en aansluitingen van bobien nagekeken en schoongemaakt en goed vastgezet.luchtfilter erafgehaald en met remmenreiniger ij carburateur gesporten en ondertussen via sleutel 13 op vliegwiel aan het starten proberen te krijgen.
Maar veranderd niks.
als hij aan gaat stottert hij en valt hij 10 sec later uit.
Heeft iemand nog tips ?
Ik hoor het heel graag.
Mvrgr Mark
28 april 2025 om 19:36 #828595Hoi Mark,
Welkom op het forum en helaas wel voor een mindere reden.. jammer om te horen dat tot nu toe tegen zit.
even ter check de volgende vragen:
Gezien het een mix is, is deze ook elektronisch ontstoken?
Zit het mix systeem er nog op of is deze afgekoppeld en de nippel op het carter afgedopt van lucht?
Welke maat sproeier zit erin?
En welke hitte graad bougie zit erin?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.28 april 2025 om 20:11 #828596Beste,
Dank voor de reactie en hulp.
Ik ga morgen weer verder zoeken en u vragen beantwoorden.
Wat ik wellicht weet is dit.
Mix is afgesloten. Dus alleen via aspen rood 2 benzine nu.
Rest ga ik nakijken. Ik meld me morgenavond weer.Dankuwel.
28 april 2025 om 21:29 #828597Dag, toch nog even gekeken.
klopt mijn diagnose als ik zeg dat hij het 10km wel goed gedaan heeft dat de setup moet kloppen ?
dus sproeier 56 en blauwe bobine en type bougie champion L86C is de setup.
Carter zit er niet op kan dat ? of waar kan ik die vinden als die er wel zou opzitten?28 april 2025 om 21:43 #828598Blauwe bobine? Geen cdi? Als het een bobine is heb je contactpunten ontsteking.
Heb je een standaard uitlaat eronder of een expansie?
Anders lijkt mij dat de sproeier wat aan de grote kant is.
Hoe bedoel je carter zit er niet op?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.28 april 2025 om 21:55 #828599inderdaad contactpuntjes. Carter snap ik niet waar kan ik die nippel vinden ?
Uitlaat standaard dacht ik.
zou er ergens vals lucht zijn, omdat hij zo stottert.
29 april 2025 om 06:53 #828600Als het contact puntjes zijn hoef je niet verder te zoeken naar die nippel, gezien er geen mix carters zijn die origineel contactpunten hebben.
Kan je wat fotos uploaden van hoe alles eruit ziet?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.29 april 2025 om 09:08 #828601Dag,
ok dank u.ik wil vanavond nog de volgende zaken gaan bekijken. Compressie via de veer op de kop vd cilinder en kijken als de cilinderboute vastzitten. de vlotterkamer was 50% gevuld toen ik de sproeiermaat ging bekijken , dus benzine en vonk krijgt hij dan toch ? zou er ergens valse lucht trek zijn ?
Bijgevoegde foto’s en filmpje via deze https://youtu.be/-raU8XNWWbw link

29 april 2025 om 09:23 #828602en hier nog een link starten via sleutel 13 op de koppeling. Daar hoor je eigenlijk al de problemen.
https://youtube.com/shorts/jtbgOLBi5Vw?feature=share
Grt GGB
29 april 2025 om 10:11 #828603Ik zie een citypower achtige uitlaat, een 12/12 carb, een bromfiltertje, die je steeds dient te monteren tijdens testen ivm steeds een foute set-up tijden testen voor juiste sproeier, ik ga maar uit van een std cilinder, en bromcarters.
Dan is sproeier 46 – 52 meer binnen de perken. Zie ook de sproeier database op deze site bij overig. En ook alle andere faqs en How-to’s Tuning etc etc. en de zoekfunctie uiteraard.
Ga ook eens met een opgevouwen strookje fijn 400+ tussen de contactpunten om deze iets te reinigen/opschuren, daarna even met een stukje doek er tussen om te ontvetten, er moet toch een stroompje doorheen, met vette punten wordt dat moeilijk.
Stel dan de punten op 0,45mm via het gat, met het rubbertje, in het vliegwiel.Punten kunnen ook steeds opnieuw vet slaan door een lekke krukaskeerring,
dan is ook de hele ontstekingsruimte steeds vettig van de mengsmeringolie uit de benzine.Probeer ook eerst de makkelijke dingen zoals een andere bougiedop en bougie.
Steeds één ding veranderen, dan weet je wat het was 😉Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.29 april 2025 om 10:31 #828606Dag Wim, dank voor de reactie. Ik ga inderdaad de contactpuntjes eens schoonmaken. De gehele set-up is zoals ik hem gekocht heb. en hij deed het eerst goed. Dus neem ik aan dat ik het ergens anders moet zoeken als de set-up toch ?
rest van forum ga ik inderdaad doorzoeken.deze dan als eerste
Punten kunnen ook steeds opnieuw vet slaan door een lekke krukaskeerring,
dan is ook de hele ontstekingsruimte steeds vettig van de mengsmeringolie uit de benzine.wordt vervolgd 🙂
29 april 2025 om 10:47 #828607Simpeler lijkt me zoals ik aangaf eerst een bougiedop vervangen,
deze ngk’s kunnen stuk vanwege een ingebouywde weerstand.
En probeer een andere/nieuwe bougie. NGK B6HS.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.29 april 2025 om 10:57 #828608dank u, zojuist gebeld naar scootershop die hebben wel een BR6HS liggen die is dan iets moderner en ontstoord volgens hun. die is toch goed dan ?
29 april 2025 om 11:45 #828609B6HS. Geen R, dat is ook weerstand.
Puntenontsteking vind dat niets.Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.30 april 2025 om 18:42 #828614Vandaag maar weer even gesleuteld, we beginnen het nog wel leuk te vinden ook 🙂 .
Bougie en dop hadden geen verbetering. Ik heb nu de cilinder eraf gehaald en de voetpakking vond ik niet geheel ok. Ook wil ik die veer die met starten gebruikt wordt iets losser zetten. Misschien dat die iets open trekt op de cilinder ? noemen ze dat de decompressiestift, en moet daar een O ringetje in ?Verder zag ik dat de cilinder wat interne schade had. Lijkt me vooralsnog geen probleem?
morgen pakkingspapier halen en ik heb een

compleet revisie set gehaald met keerringen. Mischien blokje er helemaal af halen en oplappen ? Of is dat moeilijk en tricky ?Als laatste was ik van plan als ik hem weer een beetje aan het lopen krijg de uitlaat dicht houden, kijken hoelang het duurt voor die stil valt. Want als het lang duurt heb ik een lekkage ? Merk ik dat goed op?
Als er nog tips zijn hoor ik ze graag.
Foto’s toegevoegd.
- Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door GGB.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.