Vespa-Ciao.NL
:: neon onder ciao

Home Forums Techniek Elektrisch neon onder ciao

10 berichten aan het bekijken - 46 tot 55 (van in totaal 55)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Tumke
    Bijdrager

Ik heb 2 neonbuisjes uit m’n pc gerukt, en wil deze onder m’n vespa hange, maar ik wil hem we er echt onder hebbem, nier onder de bagagdrager ed. Ik heb accu wel onder de bagagedrager zitten past precies:D! En schakelaar voor in de koplamp.

Aan 1 kant, waar de uitlaat zit (dus als je ervoor staat links). Zit in die kap (ten hoogte van je trappers/steuntjes of wat je daar dan ook wel of niet hebt zitten)orgineel zo’n gat onderin. Daar bove kun je op je frame precies 1 buisje van 10cm hange! Werkt perfect alleen dan heb je maar 1 kant…
      Aan de andere kant zit je koppeling daar gaat dat niet:S. Dus mijn vraag is waar hebben jullie neon zitte?

Je kan hem ook onder aan je blok hange daar met tyrips mare denk niet dat die het daar lang zou uithoude met die regen en rotzooi!

Turbo Tommy
      Bijdrager

Ik wil gaan proberen toch aan beide kanten achter de zijkappen neon te plaatsen. Kijken of dat gaat lukken, miss niet helemaal maar ik ver zin er wel wat op. Straks als de vario erop zit zat het helemaal lastig worden denk ik. Hopen dat ik iets uit me trucendoos kan halen 😀

GreetZzZz Tom

Baz
        Bijdrager

je hebt 9volt blok accu’s met NiCd en NiMH wat is het verschil en kan je ze weer opladen als ze leeg zijn?

Turbo Tommy
          Bijdrager

Het verschil tussen deze 2 batterijen is dat NiCd batterijen de niet-milieuvriendelijke stof Cadmium in de batterij hebben zitten. Die NiMH hebben iets met hydrogen. Deze zijn veeeel milieuvriendelijker en heben een hogere capacitiet 😀 Volges mij zijn ze ook allebei oplaadbaar :wink Als je nog meer erover wilt lezen, http://www.google.nl NiCd invullen, 1e link :wink

GreetZzZz Tom

Baz
            Bijdrager

keb nu ladingen ledjes uit sleutelhangers.hier een filmpje van ze
              [url]http://rapidshare.de/files/6246835/PA130086.MOV.html[/url]
              er zitten in de sleutelhanger 2 platte lithium 3v batterijen.kan ik daar ook andere batterijen op aansluiten.
              kan je volt optellen of niet want dan moet ik dus 4 AA’s van 1.5v erop aansluiten.tog?
              wie kan mij uitleggen hoe ik een goedkoop en simpel systeempje kan maken dat ik ze aan en uit kan doen zonder dat me gewone licht uit moet.

Lars
              Bijdrager

jongens jongens…!

Ledjes voorschakelen is toch helemaal niet moeilijk..!

ffies een stel specs wat je wilt..:

1. 3 ledjes….(toch?)
                2. 1 9v Batterij
                3. een schakelaartje ertussen

Plaatje —> http://members.home.nl/hotdj/images/ledjes.JPG

Gaan we ffies aan het rekenen

De ledjes willen graag aan gesloten worden op een spanning van 1.5 volt

1.5 x3 is 4.5 volt

dus hebben we nog 4.5 volt over voor het weerstandje

omdat ledjes graag branden op zo’n 25mA gaan we van 25 mA uit

halen we de wet van ohm er ffies bij

U = spanning = Volt = V
                I = stroom = Ampere = A
                R = Weerstand = Ohm = §Ù

de wet van ohm is U = I x R

maar zo moeten we hem niet hebben dus bouwen we hem om.
                want we willen namelijk De R (de weerstand ) van het weerstandje uitrekenen.
                De nieuwe formule:
                R=U:I

Gaan we invullen 4.5 : 0.025 = 180 §Ù

En Voilah..!

Danku danku..!

Lars
                Bijdrager

trouwens als je neon aan wilt sluiten op je licht spoel zul je toch eerst de spanning gelijk moeten richten dan en ook nog eens begrenzen om dat de spoelspanning langeniet altijd gelijk is en volgensmij is een vespa 6 v in plaats van 12v wat scooters vaak zijn

gegroet..!

AA-T
                  Sleutelbeheerder

Lars :
                    trouwens als je neon aan wilt sluiten op je licht spoel zul je toch eerst de spanning gelijk moeten richten dan en ook nog eens begrenzen om dat de spoelspanning langeniet altijd gelijk is en volgensmij is een vespa 6 v in plaats van 12v wat scooters vaak zijn

gegroet..!

en als je vespa prongelijk iets harder loopt produceert ie weer meer dan 6 volt (daardoor zie je ook wel vaker dat je lampjes doorbranden) een gelijkrichter maken die de spanning beperkt is niet moeilijk.. enigste nadeel is dat als je blokje minder dan 6 volt produceert (lage toeren).. (als je je gelijkrichter op 6 volt maakt..) dat deze automatisch geen stroom meer geeft omdat je gelijkrichter dan 6 volt wil geven.. maar de stroom er niet voor krijgt om dat te doen.. cittaforum stond een gelijkrichter.. kopieer m wel ff..

cittaforum.tk :
                    Waarom voor zou je een gestabiliseerde gelijkspanning willen hebben?
                    Op je citta heb je alleen de wisselspanning die van je lichtspoel afkomt. Deze spanning is afhankelijk van hoeveel toeren je motor draait. Daarom brandt je koplamp minder fel wanneer je motor stationair loopt dan wanneer je volgas rijdt.
                    Ledjes en dergelijk zijn hier niet blij mee, die hebben liever een constante gelijkstroom en voldoende spanning.

Wat hebben we nodig?
                    Vrij weinig eigenlijk en meestal is alles te vinden bij je lokale elektroboer.
                    -een bruggelijk richtiger of 4 diodes.
                    -een elko van 4700 μF
                    -een condensator van 0.33 μF
                    -een condensator van 0.1μF
                    -een spanningsregelaar (meestal 7806 voor 6 volt of 7812 voor 12volt )
                    -een stukje printplaat
                    -paar stukjes elektriciteit draad

Korte uitleg over onderdelen

Bruggelijk richter
                    Deze zet de wisselspanning van je onsteking om in gelijkspanning

Dit is het symbool ervoor in het schema

Je kan ook zelf een gelijkrichtiger maken met 4 diodes

Door de diodes op deze manier te zetten krijg je een gelijkrichter

Condensator 4700 μF

Dit is het symbool voor de elko de plus geeft aan welke kant er aan de plus moet worden aangesloten.
                    Deze condensator zorgt ervoor dat de gelijkspanning van die van de gelijkrichter komt wat wordt afgevlakt zodat de spanningregelaar altijd genoeg spanning heeft om te werken. Deze mag ook wat kleiner zijn als je niet te veel stroom gebruikt, 2200 μF werkt ook goed. Maar ik wil altijd zeker weten dat mijn dingen het goed doen

De twee kleiner condensatoren

Dit is het symbool in het schema, deze condensators kan je niet verkeert om aansluiten
                    Deze zijn er om te zorgen dat de spanningregelaar niet gaat oscilleren en daardoor kapot zou gaan. De eerste condensator (0.33μF) kan weg gelaten worden als de condensator van 4700 μF dichtbij zit.

Spanningregelaar

Deze zorgt ervoor dat de spanning altijd precies gelijk blijft, zolang hij maar genoeg spanning krijgt aangeboden. Pas op met deze te solderen, als die te warm wordt (boven de 125 graden) gaat hij kapot, niet dat dit snel gebeurt, maar ik heb mensen condensator zien weg smelten terwijl ze die probeerde vast te solderen. Als de spanning regelaar te warm wordt om aan te raken, hem even af te laten koelen zodat je zeker bent dat hij het blijft doen.
                    Je hebt verschilde types van de 78xx reeks, de 78Lxx (tot 100 mA) de 78Mxx (tot 500 mA) en de 78xx (tot 1A)
                    Er zitten 3 pinnen aan de spanningregelaar van links naar rechts (als je de letters op de regelaar normaal kan lezen): In, min en uit

Printplaat
                    Het makkelijkste is om een voorgeboorde printplaat te kopen, dit is niets meer dan een plaatje epoxy met gaatjes erin geboord. Hierop kan je makkelijk alle componenten plaatsen en met een stukje (dun) elektriciteitsdraad aan elkaar vast solderen.

Elektriciteit draad
                    Om de componenten met elkaar te verbinden en om de schakeling met je lichtspoel enzo aan te sluiten.

Het schema

Zoals je ziet een heel moeilijk schema.
                    Maar een paar puntje om op te letten:
                    -plus van de gelijkrichtiger
                    -of de elke goed zit
                    -de pinnen van de spanningregelaar.

Okee, als het goed is heb je nu een gestabiliseerde gelijkspanning, sluit hem aan (en ledjes of iets dergelijks) en kijk of die het doet, en voel dan ook of de spanningsregelaar niet te warm wordt. Zolang je hem kan aanraken gaat het goed, maar wordt die te warm kan je een plaatje aluminium aan de spanningsregelaar schroeven voor extra koeling.

alle eer voor deze how to is voor JCG, cittaforum.tk, nee ik spam niet.. maar weenie hoe pissig ze worden als we zo letterlijk kopiëren

Fredzzz
                    Moderator

jah maar hij geeft de source aan… (er staat boven aan wel cittaforum.tk: dat lijkt me wel genoeg…)

AA-T
                      Sleutelbeheerder

aaaach boeiend, als ze het spam vinden verwijderen ze t wel 🙂 let’s get back on topic 😀

10 berichten aan het bekijken - 46 tot 55 (van in totaal 55)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.