Vespa-Ciao.NL
:: Motortemperatuur polini speedengine

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Motortemperatuur polini speedengine

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

mikevdburgt
    Topic starter

Om problemen te voorkomen heb ik een temperatuur meter op mijn ciao.
      Zo een die je onder de bougie bevestigd.

Maar wat is nu de ideale temperatuur voor mij blokje?
      Ik rijd nu met:

Polini speedengine met 43 mm w poort cilinder
      En een polini sp uitlaat.

Hij is nu meestal rond de 80/85 graden.
      Als ik even stil sta loopt ie op tot 95/100 graden.

SuperSi
      Bijdrager

De ideale temperstuur voor je blok is:
        Een goede olie en de juiste sproeier.

Een echte ideale temperatuur is er niet.
        Je merkt zelf al dat je blok rijdend en stationair verschilt.
        Daarnaast zal je blok bij een verschillende buiten temperatuur ook veranderen. (winter/zomer, regen of droog)

Gewoon een goede vol synthetische olie kopen en afstellen met de goede sproeier.

ritze
        Bijdrager

ik heb het altijd heel interessant gevonden om temperatuur van het blok te meten.
          makkelijk is dit niet en het beste kun je werken met ntc voelers en digitale uitlezing

als je dit soort dingen goed wilt doen moet je wel kijken waar je de voeler plaatst.
          perfect zou zijn tussen de cilinder en kop. dan heb je ook bijna geen last van andere factoren zoals rijwind en dergelijke.
          ik weet nog goed dat mijn lc cilinder nooit boven de 80 graden uitkwam maar als je hem stop zet dan schiet de temp omhoog.

het is ook leuk om te zien hoelang het duurt voordat je blok op temperatuur is, heel veel mensen vergissen er zich in en draaien na 1 minuut het gas al open. (blok is nog koud) normaal duurt het zeker 1.5 kilometer voordat die op temperatuur is.

dus helemaal nutteloos is het echt niet

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
          Link naar Mijn collectie / Projecten.

mikevdburgt
          Topic starter

Ik heb inderdaad een ntc voeler.
            Met een digitale uitlezing.
            Maar heb de voeler nu tussen de kop en de bougie zitten.
            Hoe zou je dat kunnen maken dat je de temperatuur tussen de kop en cilinder kunt meten?

Misschien de voeler aan een aluminium koppakking solderen?

Heb al vaker met snelle blokjes geëxperimenteerd en ik ben er achter dat de temperatuur toch ook wel belangrijk is om een goede afstelling te krijgen.

zevenenergie
            Donateur

Ik denk dat afstellen met de motor op bedrijfs tenperatuur wel logies is. maar om daar voor nu een voeler te plaatsen? voelers vind ik meer iets voor op de test bank.

Maar:
              Het is goed idee om deze uit de rij of koelwind te plaatsen. Anders zit je er naast. Veel sensors gaan maar tot 150 graden. Solderen zou schade toe kunnen brengen aan je voelertje. 60/40 smelt bij 180 graden dus hier zal je het meeste succes mee hebben maar aan de aluminium pakking kan je niet solderen.

Er zit tegen over het compressie gaatje een bultje extra martiaal, hier in een gaatje boren en de voeler er in plaatsen lijkt mij de ideale plek.

Maar nogmaals, afstellen doe je op gevoel en intuïtie en ervaring. Dan een stukkie rijden en controleren.

ritze
              Bijdrager

ptc sensor gaat tot dik 400 graden 😀 kost je wel een eind geld.
                daarna krijg je pyrometers, 500 graden+

maare is misschien een idee als je meerdere sensoren hebt om hem met kneedbaar alu aan de achterkant van de kop te plakken.
                stekkertje aan de kabel en klaar. dus tussen cilinder en kop
                zou helemaal mooi zijn als je ook de cilinder temp zo kan meten.

ben daar wel eens benieuwd naar

en afstellen op basis van temperatuur lijkt mij geen goed plan.
                juiste sproeier is goed luisteren hoe het blok loopt, ik heb ze persoonlijk liever wat stotteren dan arm lopen

De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
                Link naar Mijn collectie / Projecten.

Frankp
                Donateur

opzich kan het vrij goedkoop. Ik ben zelf bezig met het 3D printer tebouwen.

Hier gebruik ik temp. sensoren voor(NPC Thermistors).
                  Kosten 4 dollar voor 5 stuks. En gaan tot zoon 300 graden..

Het grote nadeel is dat je hierbij een microcontroller met lcd en firmware nodig hebt…

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.