Home › Forums › Algemeen › Brommers algemeen › Motor trilt enorm veel.
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar, 4 maanden geleden door niek1992.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 november 2024 om 22:43 #827142
Kan iemand mij helpen
Ik heb een Polini Speedengine elektro Carter met mazuchelli 10pen racekrukas
En Polini (80cc) cilinder ligt vliegwiel 16 mm sha carburateur.
mijn motor trilt enorm wanneer ik half gas geef bij hooge toeren gaat het weg. lagers zijn oke nergens rare speling.Weet iemand het probleem?
10 november 2024 om 09:45 #827145Wat is een “ligt vliegwiel”.
Is dit een oud Pinasco vliegwiel?
Is dit een nieuw Pinasco vliegwiel?
Is dit een origineel afgedraaid vliegwiel?Is je poullie niet gespleten achter?
10 november 2024 om 10:58 #827146Zitten je blokbouten wel vast?
beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.10 november 2024 om 19:18 #827147Is dit vliegwiel en ik heb een vario van Polini met allemaal de zelvde rollen https://www.jmpbonderdelen.be/vliegwiel-citta-ciao-electronische-ontsteking-sport.html
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door rusty ciao.
10 november 2024 om 19:19 #827148Ja wat denk je nu zelf
10 november 2024 om 22:56 #827152Een originele krukas en een origineel vliegwiel is altijd op elkaar gebalanceerd. Draai je je vliegwiel af en ga je niet voorbij de af-fabriek balanceergaten dan is er (vrijwel altijd) niks aan de hand. Ga je daar wel voorbij dan kan je onbalans introduceren.
Jij rijdt met een mazzuchelli kruk, en een “race” vliegwiel, welke veel wegheeft van een origineel vliegwiel maar dan afgedraaid. Als je blokbouten allemaal netjes vast zitten (loop ze nog even na), en het blok zelf ook recht in je brug zit (ja die kan je scheef monteren) dan is er verder niks anders over dan je kruk die niet uitgeklokt is op je vliegwiel. Probeer voor de gein is een ander vliegwiel en check of het daarmee weg is.
11 november 2024 om 01:07 #827155Kan dit ook zijn dat mijn krukas niet goed gebalanceerd is op mijn zuiger? want het zwaarste punt van mijn krukas met zuiger is bij de zuiger.
11 november 2024 om 16:03 #827156Bij een standaard ciao krukas is dit inderdaad het geval. En bij jouw Mazuchelli 10 pen race krukas is dit ook het geval.
Dit komt door de situatie met roterende inlaat die gecreëerd is door gebruik te maken van de krukwang.
Piaggio heeft het balans probleem opgelost door het vliegwiel een onbalans te geven.
Het vliegwiel helpt dus de zuiger uit te balanceren.https://www.jmpbonderdelen.be/vliegwiel-citta-ciao-electronische-ontsteking-sport.html
Dat vliegwiel wat jij laat zien heb ik nog niet in handen gehad, maar het lijkt er op dat het geen onbalans heeft.
Bij vollewang krukassen in reedvalve carter zal dit vliegwiel beter op zijn plaats zijn.
Jij kan beter overstappen op een standaard elektronisch vliegwiel.
En af laten draaien, want dat vermindert de kans op breuk van je krukas en verkort je remweg.Maar zoals je al zegt; de trilling is niet bij elk toerental even goed voelbaar. En trilling heb je dus altijd.
Je kan dus experimenteren met div vliegwielen wat voor jouw het prettigst rijden is.- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 4 maanden geleden door zevenenergie.
12 november 2024 om 17:57 #827172Zal dit het zelvde zijn bij het pinasco vliegwiel dan bij het “sport vliegwiel”?
https://www.zandri.nl/vliegwiel-pinasco-2-0-voor-elektronische-ontsteking-piaggio-vespa-ciao-si-bravo-boxer-citta-grillo-600gr.html13 november 2024 om 18:56 #827177Die kan ook trillingen hebben. Maar Pinasco kennende zullen ze deze gebalanceerd hebben op hun eigen krukas. Dat zal denk ik ook wel in de brochure staan van beide onderdelen. Je kruk + vliegwiel op elkaar laten balanceren is natuurlijk ook een optie, kost wel centjes. Een nieuw Pinasco vliegwiel ook.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.