Vespa-Ciao.NL
:: Motor Noob zoekt ideale setup

Home Forums Techniek Opvoeren Motor Noob zoekt ideale setup

• Dit onderwerp bevat 15 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 1 jaar geleden door Bert.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Bert
    Topic starter

Hallo,

Ik heb een hele nette citta uit 2005, loopt perfect en is erg betrouwbaar. Drie jaar geleden gerestaureerd.

Topsnelheid is rond de 40-45 maar optrekken is erg traag, volgens mij zit er een poulie 70 op zo uit m’n hoofd.

Ik wou hem eerst verkopen maar heb me van de week bedacht en houd hem toch maar voor de mooie zomerse dagen.

Nu wil ik de citta graag een beetje vlotter hebben. Topsnelheid rond de 50-55 is hard zat, ik wil vooral dat ie ook sneller optrekt.

Even voor de duidelijkheid: ik wil geen 80cc speed engine racemotonster die je van 2 kilometer afstand hoort aankomen. De betrouwbaarheid moet hoog blijven evenals de rijdbaarheid want ik gebruik hem vooral voor tourritten.

Budget maakt niet zo veel uit en de montage besteed ik uit.

Mijn vraag aan jullie is, wat is nou de ideale setup voor bovenstaand verhaal. Cilinder, uitlaat, koppeling set-up, carburateur, poullie

Ik heb geen idee namelijk

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door Bert.

Wim
      Bijdrager

De wens is 55 én wat vlot optrekken.
        Ik zou zeggen een 43mm 65cc cilinder + kop.
        Je moet namelijk eerst vermogen creëren.
        Dat is de basis.
        Carburateur 13/13 (sproeiers +/-60-64)
        of 12/12(=iets rustiger) sproeiers +/- 60-66.
        Bromluchtfilter, (=minder herrie)
        Uitlaat probeer je je eigen eerst.
        Anders een Citypower.
        Of het goedkoopste std. uitlaatje van Jmpb, daar kan je achter het dekseltje de
        gaatjes 1 of 2 mm groter boren, heb je weinig herrie en ziet er mooi std. uit.
        Poelie 70-80 = is ook testen.
        En je moet toch eerst tot min. 800km de cilinder inrijden.

Maar de cilinder is dus altijd de basis. Alle rand apparatuur die je er aan schroeft
        is toch testen. Maar met de onderdelen zoals hierboven kan je een 65 cilinder
        best laten draaien met de minst snelle onderdelen waar hij nog goed
        mee kan rijden.
        Expansie uitlaten zijn altijd veel meer herrie.
        Polini en Malossie luchtfilters ook.
        Koppeling, de veertjes is het enige, rijdt de brommer eerst maar in, dan kan je eens
        testen met de poliniset veertjes, probeer eerst de staalkleurige daarna de groene.
        p.s. er is ook een tuning afdeling op het forum, struin maar eens rond.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 3 maanden geleden door Wim.
        Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

FonS
        Bijdrager

Ik heb laatst weer eens een ritje gemaakt op de Citta van mijn buurman en het blijft me telkens verbazen hoe lekker die rijdt.

– onbewerkt origineel carter
          – 13/13 carburateur met origineel brom filter
          – 43mm Polini cilinder
          – dik model uitlaatje

Ik durf niet te zeggen welke maat poelie erop zit, maar op dit moment loopt hij bijna 50. Trekt ontzettend goed op.
          Dus met een maatje kleinere poelie (zelf even testen wat het beste voor jou werkt) haal je de 50-55 km/h die je wilt, met een bescheiden verbruik en geluid.

https://www.jmpbonderdelen.nl/65cc-cilinderkit-ciao-polini.html

https://www.jmpbonderdelen.nl/uitlaat-dik-model-citta-22mm.html

Bert
          Topic starter

Bedankt voor de uitgebreide antwoorden, hier ben ik zeker mee geholpen.

Andere maat poelie is ook andere V-snaar neem ik aan

Heeft het zin om ook gelijk de inlaat te laten vijlen aangezien we eenmaal bezig zijn?

mijn achterbrug is toentertijd niet opnieuw gepoedercoat en heeft nog wat plekjes, dus dat zou nog moeten. Misschien gelijk maar een nieuwe verstevigde achterbrug monteren? Of is dat onzin?

Bert
            Topic starter

Oh ja: de 43mm cilinder past wel op mijn 2005 carter?

Wim
              Bijdrager

2005? Dat is het bouwjaar niet. Toen werd je brommer voorzien van een kenteken omdat het landelijk verplicht werd.
                Hij kan wel vanaf 1980 zijn. Zoek daarvoor in het bouwjaar topic. Van Citta ’s zijn geen bouwjaren bekend. Er wordt altijd een bouwjaar aangenomen door enkele kenmerken.

Opening carter waar het hemd van de cilinder in valt meet je op als de cilinder gedemonteerd is. Ik heb nog nergens duidelijk betrouwbaar vermeld  gezien van:

Motornummers van 12345 tot 6789, of een ander kenmerk, dat zijn begrensde carters voor smal hemd cilinders en hebben een kleine 9mm stalen bus inlaat en een krukas met een beperte timing, voor de 25km/u snorbrommers.

Originele achterbruggen voldoen perfect voor de nog lage snelheid die jij wilt bereiken.

Inlaat vijlen heeft altijd zin, maar dan moet je ook de spoelpoorten van de cilindervoet overhalen en vijlen/frezen.
                Je wilt maar 55 rijden toch.
                Nu ga ik wel al aan een polini speedengine denken, daar kan ook gewoon de 43mm Polini cilinder op.

Ja, bij elk snaarwiel hoort een andere maat snaar.

Doe trouwens eens een foto van je Citta.

Gr. Wim.

Bert
                Topic starter

Oh oké, ik nam maar aan dat het bouwjaar op het kenteken klopte, dan moet ik daar maar eens even in duiken. Ben wel benieuwd wat het bouwjaar dan zal zijn.

Inderdaad, ik hoef niet perse harder dan 55, maar de citta moet straks wel vlot optrekken.
                  Misschien moet ik er gewoon maar gelijk een snel carter bij doen, dat is het geld niet en het blokje gaat toch al uit elkaar.

Bert
                  Topic starter

IMG_6591

FonS
                    Bijdrager

Begrensde carter opening heb je bij een elektronisch ontstoken blok met een inlaat van 9×7.
                      Als je nu een contactpunten blok hebt, hoef je je daar geen zorgen over te maken. Eventueel heb je dan wel een stalen bus in de inlaat, maar dat valt ook op te lossen.
                      Als je momenteel een betrouwbare setup hebt, raad ik aan om een tweede blok aan te schaffen en dat op te bouwen met de nieuwe cilinder etc.

Bert
                      Topic starter

Oke duidelijk

Een tweede blok is ook wel een goed idee, dan kan ik het originele blokje origineel laten.

Nou ja kijk wel even, moet ook niet uit de hand lopen 😉

Wim
                        Bijdrager

Budget maakt niet zo veel uit en de montage besteed ik uit.

😉

Nette Citta.
                          Zet nog wel je stuur recht. Bijna in lijn met de vork.
                          Nu is het alsof je tegen een muur bent gereden 😀

Gr. Wim.

Bert
                          Topic starter

Dit is de tokkie gabber stand :mrgreen:

Bert
                            Topic starter

Wim
                              Bijdrager

Deze (Gianelli) zou wat beter dootrekken vergeleken met andere
                                citypowers. Had ik eens ergens gelezen. Zelf had ik alleen maar
                                deze Citypower (toen: Gianelli Original Power) gehad en beviel goed.
                                Was in combi met een Pol. 65cc 13/13 en gevijld blok(65 – 75km/u).
                                Dus let op, je haalt zomaar een snelheid boven jou gewenste 55km/u.
                                Geen idee hoe de andere City pijpjes het doen.
                                Qua toerental zal het einde van het vermogen zich
                                waarschijnlijk wel eerder aandienen.
                                Wel had ik zelf ook Sito’s 218 en 248 gehad. Elke uitlaat rijdt steeds weer anders.
                                Ga het maar gewoon proberen met eentje.

Gr. Wim.

Bert
                                Topic starter

Het heeft even geduurd maar alles zit er onder en ik ben hem nu aan het inrijden

65cc Polini , een 13/13 en uitlaat

de poelie en koppeling veertjes heb ik al wel maar installeer ik later pas.

ook gelijk nog wat andere dingen aangepast, koplamp, buddy en kort stuurtje.

IMG_4803IMG_4804IMG_4800

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.