Home › Forums › Techniek › Overige techniek › Moparts voorwiellager op spaakvelgen?
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 3 maanden geleden door AA-T.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
24 december 2018 om 23:31 #782196
Heey luitjes, fijne kerst iedereen! Weet er iemand toevallig of je met spaakvelgen uberhaupt de moparts lagers kunt gebruiken?
op JMPB staat:
Type A
Passend voor de volgende velgen;
Vespa Ciao 3, 4, 5 & 10 spaaks velg
Vespa Grillo velg
Type B
Passend voor de volgende velgen;
Vespa Ciao 14 spaaks velgdan kan ik die mooi met de kerstkorting mee bestellen 😉 Alvast bedankt!
25 december 2018 om 00:51 #782197Helaas niet zonder aanpassing aan de velg zelf.
De gegoten velgen hebben een opstaand randje waar het lager tegenaan leunt / door tegengehouden wordt. Spaakvelgen hebben deze niet, daardoor zou deze theoretisch van het lager af kunnen lopen.
Je kan dit opstaande randje zelf maken door bijvoorbeeld een bus van het juiste formaat in de naaf te lassen.
Als je dit wil gaan doen: Had het voor mezelf eens uitgezocht, type A (5 spaaks enz.) zou qua maat het beste overeenkomen (al weet ik niet of er verschillende voornafen bestaan dus meet het zelf wel even na).Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.26 december 2018 om 22:02 #782228Bedankt voor je info! Ik ga komend weekend het 5-spaaks voorwiel uit m’n snor halen en eens goed bekijken wat je precies bedoeld. Type A lagers heb ik al een tijdje liggen dus die kunnen er gelijk onder. Ik heb nog een setje nieuwe naven liggen en ga deze indien mogelijk aanpassen.
Ben de afgelopen tijd de “ouderwetse” spaakvelg steeds meer gaan waarderen, het ziet er vooral op een oldtimer erg mooi uit.
Ik laat wel even weten of het kan/lukt, wellicht een soort van how-to ervan maken👍Ik heb het bij mijn herlings ciao ook gedaan, maar ik heb groefjes gedraaid in de naaf zelf en er toen seegerringen in gezet.
29 december 2018 om 19:14 #782296Ik heb vanmiddag even gekeken en ben er met het monteren van de lagers in de 5-spaaks velgen niet helemaal uit gekomen, ik vermoed dat ik per ongeluk de B-kit heb want de lagers blijven ietsje uitsteken uit de naaf. Zowel links als rechts….🤔 lijkt erop dat de cnc-bus toch iets te groot is.
maar nu over de “klassieke” spaakvelg:
ik snap wat je bedoelt, AA-T, in de 5-spaker ligt een opstaand randje waardoor het lager er inderdaad niet vanaf kan lopen, let wel dit is naar binnen toe. De oplossing met de seegerring snap ik niet helemaal, naar buiten toe zijn ze toch geborgen dmv de telleraandrijving en diverse moertjes/ringetjes…?
in plaats van een bus erin te lassen (wat de naaf niet bepaald ten goede zou komen) zou je ook méér dan 2 lagers kunnen gebruiken om zo de naaf op te vullen, niet? Stukken minder moeite en deze 6002RS lagers kosten bijna niets.
30 december 2018 om 15:49 #782319Mooie oplossing @ktmgek

@dennis84, de moertjes en ringetjes die op de as worden gebruikt hebben een kleinere buitendiameter dan de binnendiameter van de naaf. De naaf zou daar dus (theoretisch) overheen kunnen schuiven. Natuurlijk niet over de kilometertelleraandrijver (mooi scrabble woord), maar dat is zo’n fragiel ding, daar zou ik persoonlijk niet op vertrouwen.Een andere mogelijke oplossing zou dus zijn om een paar (dikke) grote ringen te zoeken/maken, met een grotere diameter als de binnendiameter van de naaf. En daarmee de lagers dus in de naaf te klemmen. Esthetisch gezien misschien niet de mooiste oplossing (tenzij je ze zelf maakt) maar waarschijnlijk wel de makkelijkste.
Wellicht heb ik niet het juiste type aan je doorgegeven, ik bedoel in ieder geval het type waarvan de bus een totale lengte heeft van 53.5mm. Maar zoals ik eerder ook zei, meet het wel even voor jezelf na of dit mooi past, bij mij is het destijds niet veel verder gekomen als een theorie in mn hoofd 😉
Edit: Ik zie net dat je voor de maat van het lager ook al een topic had aangemaakt die mooi is beantwoord

Zo zie je maar weer, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.