Vespa-Ciao.NL
:: Montage Vario klok

Home Forums Techniek Mechanisch Montage Vario klok

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Jacky
    Topic starter

Beste mensen, een vraagje over het monteren van de vario klok. De dikke as die verbonden is met hel wiel draait met het wiel rond. De moer die erop zit draait door het draaien van het wiel steeds weer los. Als je hem helemaal vast zet valt deze in het driehoeklager en kan het wiel niet meer draaien naar de ene kant..draai je het wiel naar de andere kant dan komt de moer weer los..

Als ik de koppeling aan de dunne as helemaal vast zet draait de schaal niet meer.. weet niet of dat ermee te maken heeft..

Wat doe ik fout bij de montage van de niet?

AA-T
      Sleutelbeheerder

Het eerste wat ik me afvraag is of je driehoekslager nog wel goed is?

Je moer draait afhankelijk van de richting waarop je wiel draait los of vast, dus het lager doet niet goed zijn werk.

Als je wiel niet kan draaien kan je koppeling ook niet draaien.

Jelle
        Moderator

kun je een paar fotootjes maken, dan kunnen we kijken wat er fout zit…

Jacky
          Topic starter

Op de eerste foto zie je als ik de moer helemaal vast draai valt deze in het lager. Als ik hem iets losser draai dan draait hij gewoon met de as mee maar zit ook niet echt vast.

Op de 2de foto zie je het lager zonder moer.. Wellicht ontbreekt er een schijfje in het lager waar de moer op vast wordt gezet en dan vast zit maar wel mee kan draaien?

Voorheen zaten deze onderdelen er ook op en alles werkte.. Moer zat ook gewoon behoorlijk vast als ik het goed heb.

Let trouwens niet op de velgen, deze moeten nog gespoten worden..

FonS
            Bijdrager

Je mist inderdaad een ring. Dit is helaas geen standaard ringetje, maar heeft specifieke afmetingen. Ik zal zo meteen even kijken waar ik er een heb, om hem op te meten voor je.

Edit: 14,5 x 22 x 5 mm. Als het ooit werkend in elkaar heeft gezeten, zou er dus ergens een ring met deze afmetingen moeten rondslingeren. Waarschijnlijk zat hij vastgeplakt (door olie/vet) aan het lager en is hij er later vanaf gevallen.

Jacky
              Topic starter

Top bedankt! Ergens had ik al het idee dat er een los ringetje bij het lager zat. Ik ga zoeken.

Edit: Had de ring achter de koppeling gemonteerd dus opgelost!

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.