Vespa-Ciao.NL
:: Mix gekocht – mix tanken??

Home Forums Techniek Problemen oplossen Mix gekocht – mix tanken??

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

PiaggioMix!

Hoi,

Ik ben nieuw hier en hopelijk kan iemand me helpen. Ik heb vorige week een Piaggio ciao mix gekocht. De toenmalige eigenaar zei dat ze altijd brommix tankte. Ik snap alleen niet waarom want het hele punt van een mix is toch dat ‘ie de olie en benzine mixt? Er zit een olietank achterop, hier zit ook olie in.

Nu moet deze week voor het eerst tanken maar twijfel nu dus wat erin moet! Benzine of mix met olie. Of zouden ze de oliepomp hebben afgesloten, zo ja, is er een (gemakkelijke) manier dit te checken!?

Wie weet raad?!

Dank alvast, groet

DarkMagician6
      Bijdrager

Voor het tanken: In de tank voor in het frame moet gewoon benzine zoals Euro 95. In het tankje achterop moet 2-takt olie zoals Castrol 2T RS.

PiaggioMix!

Dank voor je snelle reactie DarkMagician6! En als de vorige eigenaresse inderdaad mix tankte, is dat niet slecht voor de brommer?

PiaggioMix!

Dank R. Zwiers. Ik ga deze week de kap eraf halen, als ik vragen heb zal ik je appen. Dank!

Martino
            Moderator

Vragen kunnen gewoon hier, immers is daar dit forum ook voor en heb je ook meerdere mensen met wie je ervaringen kunt delen.
              Ik snap sowieso niet, waarom mensen zo snel hun telefoonnummer openbaar maken?

Ik ben overigens ook wel eens een aangesloten mixpompje tegen gekomen, maar waar alsnog de slangen van waren afgesloten. Kijk en volg dus wel even goed of je mix-systeem werkt?

Wilk1985
              Moderator

Het is vrij makkelijk te controleren of je mix systeem werkt. Start je brommer, terwijl de motor loopt trek je even het slangetje dat naar je carter gaat van het carter af en je zal snel zien of het pompje olie doorpompt of niet.

Uiteraard moet je dan wel zorgen dat er mengsmering in je tank zit zodat hij niet droogloopt.

Als het pompje werkt kun je gewoon Euro 95 tanken inderdaad.

Maar als de vorige eigenaresse op mengsmering reedt en dus nooit de olie bijvulde, is het wel aannemelijk dat de oliepomp niet werkt want anders zou de tank namelijk leeg zijn :).

Mocht het zo zijn dat de oliepomp wel werkt en er toch mengsmering in de tank zit, heeft brommer altijd teveel olie gehad. De onverbrande olie verstopt je uitlaat en ze een dikke koolafzetting op de zuiger en cilinderkop.

Dit is niet echt bevorderlijk voor de prestaties, maar echt schadelijk wil ik het ook niet noemen.

PiaggioMix!

Pomp gecheckt. Komt druppelsgewijs olie uit dus lijkt gewoon te werken. Gewoon 95 tanken dus! Dank voor de hulp!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.