Vespa-Ciao.NL
:: minarelli koppeling op ciao

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden minarelli koppeling op ciao

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ERIKJAN1984
    Donateur

ik dacht 3, maar dat ken je natuurlijk altijd even zoeken hier.

sander…
      Topic starter

Heb even gezocht en het is 4. Maarja, jammer dat ik nu niks meer kan omdat de draairichtingen anders zijn. Ik denk wel dat ik evengoed de naaf afmaak voor de koppeling.

bedankt voor de hulp

ArvidW
        Donateur

Achternaaf van een Honda Camino heeft 3 asssen, misschien interressant?

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

sander…
          Topic starter

klink goed, is dit passend te maken op een ciao? En zit de vertanding in het wiel (zoals vespa) of in het carter (zoals aerox)?

tnerual
            Bijdrager

sander… :
              Als een vespa blok met de klok mee draait, en een scooterkoppeling tegengesteld, hoe kan het dan dat een scooterkoppeling zijn werk kan doen op een vespa?

Dan worden de segmenten tog zegmaar naar binnengeduwd?

edit: Dus eigenlijk kan ik geen scooterblok combineren met een vespa naaf?

Meen je dit? Het aangrijpingsprincipe van de segmenten berust op de centrifugiale werking,ook middelpuntsvliegende kracht genoemd.. Dus dit heeft gen invloed op de correcte werking van de koppeling 😉

Martino
              Moderator

Meen je dit? Het aangrijpingsprincipe van de segmenten berust op de centrifugiale werking,ook middelpuntsvliegende kracht genoemd.. Dus dit heeft gen invloed op de correcte werking van de koppeling

Toch heeft de manier van aangrijpen wel invloed op correcte werking van de koppeling. De praktijk ervaring leert naarmate je blok krachtiger word. Gisteren bij Tonni ook weer ervaren en vergeleken met de setup van Javad. Dat je koppeling tijdens optrekken doorslipt en dan in te grote mate. Dit heeft te maken met de on/juiste kant dat je segmenten uitslaan. Ik heb de verwachting wanneer je een nog krachtiger setup gaat gebruiken met een koppeling die dan de verkeerde kant op draait. Dit probleem ook groter zal worden.

ArvidW
                Donateur

Het meest bizarre is nog dat als je zo’n lichte verstelbare koppeling erop monteert dat je dan zelfs kunt rijden zonder trekveren. De brommer blijft keurig stationair lopen en rijdt niet weg totdat je gas geeft.

Je kunt dus het beste de originele koppeling blijven gebruiken met vrij slappe trekveren. Dat werkte bij mij van 50cc tot simo07 geheel probleemloos.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                  Home made engine dyno

sander…
                  Topic starter

Oke maar het gaat zich nu om de draairichtingen. Ik moet een oplossing zien te vinden bij de vertanding of een andere koppeling passend maken.

Javad
                    Donateur

De Fox koppeling doet het ook prima op onze setupjes ondanks dat de segmenten de andere kant uitslaan.
                      Ik ga er van uit dat dat bij jou ook gewoon gaat werken.

<3 Thunderstone
                      Check mijn perso!

sander…
                      Topic starter

Die kleine as waar je de poulie op monteerd, is die het zelfde bij brom en snor?

Edit: zou ik anders misschien de draairichting van het blok kunnen veranderen?

Martino
                        Moderator

– De uitgaande poelie-as is idd verschillend tussen een brom en snor.

– Gaat wel heel lastig worden met je onsteking wanneer je de draairichting wilt gaan veranderen.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.