Vespa-Ciao.NL
:: minarelli koppeling op ciao

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden minarelli koppeling op ciao

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

sander…
    Topic starter

Ik ben dus bezig met een minarelli (aerox) koppeling op een ciao achternaaf te bouwen. Ik heb de spullen er al voor bij elkaar. Ook heb ik alles eens goed bekeken en een idee in gedachten gemaakt hoe ik het wil hebben.
      Maar ik zit nog met een paar vragen:

-Kan ik gewoon een bromnaaf nemen of moet het persé een snornaaf zijn? (graag uitleg)

-Is het verstandig om een “schroefdraad” verbinding te gebruiken? (uitleg)

-Is van een tandwiel as, alleen de buitenkern gehard, of ook de binnenkern?

Het is de bedoeling als het geld er ooit voor komt, dat er een 70cc minarelli cilinder op de ciao wordt gezet. Daarom wil ik dat de vertanding het goed uit kan houden.

Alvast bedankt! grt sander

Tonni
      Moderator

Bromnaaf kan prima maar de overbrenging is al snel te zwaar.

Schroefdraad gebruiken bij de verbinding heeft het voordeel dat het ‘zichzelf vastdraait’ omdat het spul rechtsom draait.
        Hierdoor zou je met een goede passing en de juiste locktite niet te hoeven lassen, en dus breng je geen extra spanning in het materiaal.

De assen zijn volgens mij alleen oppervlakte gehard.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ERIKJAN1984
        Donateur

het lijkt mij dat je beter bromvertanding kan hebben, aangezien dit bijna hetzelfde principe is als de bekende foxclutch.
          als je de snorvertanding neemt, zit je met een erg lichte overbrenging, en dit terwijl een min.koppeling meer varieert als een ori vario koppeling. en je dus snel teveel toeren zal gaan maken.

en ik ga ervanuit dat een tandwielas uit compleet gehard staal bestaat.

maar ja, ik ben maar een leek op dit gebied

SuperSi
          Bijdrager

met een bromnaaf krijg je een hele zware vertanding, en waarschijnlijk is een 1:9.5 snornaaf dan beter

mensen van het forum hier hebben verschillende verbindingen gemaakt. iemand had een krimp passing gemaakt (ben ff ze naam kwijt) en via via heeft javad een schroefdraad/locktite as geregeld voor tonni

een minnarelli cilinder gaat ook niet op je ciao passen want een mina cilinder heeft 4 tapeinden en een ciao 3

Javad
            Donateur

Bromvertanding is te zwaar voor vario-overbrenging, vandaar de snornaaf. Snorvertanding past niet in een bromnaaf, of past misschien wel maar je kan de lagers niet stellen omdat de holtes voor de lagertjes dicht zitten. (correct me if i’m wrong)

Schroefdraadverbinding houdt in dat je schroefdraad maakt op de pin die je afdraaid van de snornaaf die je vervolgens in de minarelli as zet, zodoende draait hij zichzelf vast onder het rijden en zal hij dus niet losdraaien uit het Minarelli as gedeelte. Erg stevige oplossing dus.

Alleen de buitenkant van de as is gehard.

@ Vespa Si; die as heb ik laten maken bij het bedrijf van wijlen mijn vader.

<3 Thunderstone
              Check mijn perso!

ArvidW
              Donateur

@Erik, je bent zeker een leek aangezien 90% incorrect is wat je zegt:D

Snorvertanding, Fox variokoppeling & malossi vario is op een ciao voldoende om 115km/uur te kunnen rijden. Neem je bromvertanding dan trek je vanaf stilstand fors slechter weg dan met snor vertanding. Op een citta houdt snorvertanding ongeveer bij 100 op.

Assen zijn oppervlakte gehard met een hardingsdiepte van ongeveer 1.5mm

@Javad, mijn geschroefde EN gelaste as is uiteindelijk ook gebroken. ’t is allemaal een kwestie van tijd 🙁 Aan de andere kant heb je wel 4000km er erg veel plezier van, daarna kun je er altijd nog eentje maken.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                Home made engine dyno

Tonni
                Moderator

Ik heb zelf al jaren een bromvertanding varionaaf in mijn bezit, en weet uit ervaring dat dat toch wel een erg zware overbrenging is. Juist omdat de scootervario meer eindbereik heeft hoef je dus geen zware vertanding voor een leuke hoge top.
                  Voordeel van de lichtere vertanding is natuurlijk ook dat je veel leuker optrekt, de trekkracht vanaf stand is met mijn 1:6,74 overbrenging wel ver te zoeken.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

ArvidW
                  Donateur

Wel een groot voordeel van bromvertanding is dat je as veel minder hard ronddraait en dus je as minder belast wordt en dus langer meegaat.

Home made engine dyno

ERIKJAN1984
                    Donateur

ArvidW :
                      @Erik, je bent zeker een leek aangezien 90% incorrect is wat je zegt:D

agh wat kan ik zeggen, ergens moet je leren met het begrijpen:p

weer wat geleerd;p

sander…
                      Topic starter

Supersi: Ik snap dat een vespa blok maar 3 tapeinden heeft, maar ook al eens gehoord van een simonini carter:D

Dus:
                        -Ik heb een snornaaf nodig.
                        -Een schroefdraad verbinding is een goede oplossing.
                        -Als ik in een as ga draaien, houd ik een slappe as over?

Zoals ik al zei komt er een snel blok onder. Ik had in gedachten, om een scooterblokje waar het achterste nutteloze gedeelte vanaf is geslepen, op een ciao te bouwen. Hier heb ik verder geen info over nodig. Maar daarom wou ik een scooter koppeling achter gebruiken om genoeg snelheid en trekkracht aan te kunnen. En om de snaar mooi te laten passen.

Volgende probleem: Welke richting draait een vespa blok op als je naar de variokant kijkt? (heb het ooit geweten maar ben het vergeten).

ArvidW
                        Donateur

@Erik, daar zijn we hier voor :thumb

@Sander, met de klok mee. (Ja, 95% van de scooterblokken draait tegen de klok in)

Home made engine dyno

Javad
                          Donateur

Mijn as gaat al minstens 8000 km mee, als je het goed doet heb je een sterke as.
                            Ik ga ervan uit dat die van mij niet gaat breken.

<3 Thunderstone
                            Check mijn perso!

sander…
                            Topic starter

Als een vespa blok met de klok mee draait, en een scooterkoppeling tegengesteld, hoe kan het dan dat een scooterkoppeling zijn werk kan doen op een vespa?

Dan worden de segmenten tog zegmaar naar binnengeduwd?

edit: Dus eigenlijk kan ik geen scooterblok combineren met een vespa naaf?

ERIKJAN1984
                              Donateur

je kan natuurlijk altijd zelf nog een achternaaf maken:p

en anders een foxkoppeling kan ook, dus waarom anders geen foxblok?

sander…
                                Topic starter

Ik heb geen ervaring met een foxblok dusss…:D

Hoeveel tandwielen zitten er in een snornaaf? iemand een foto?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.