Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Mijn eerste vastloper?
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 12 jaren, 7 maanden geleden door eldoro80.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
4 augustus 2013 om 12:29 #211542
Ha allen,
Zojuist een stukje gereden, maar na 500 meter hield hij plotseling een beetje in en begon hij flink te tikken/ratelen. Eigenlijk dezelfde tik/ratel.die ik heb sinds ik een dr43 evo heb gemonteerd. Alleen dan harder.
Hij rijdt trouwens nog wel, alleen met een fractie minder vermogen. Ben dus ook de 500 meter teruggetreden naar huis (voorzichtig).
Mijn bougie is gewoon bruin en ik rijdt 1:40.
Ben ik tegen mijn eerste vastloper aangelopen? Blok dus uit elkaar halen lijkt me? Waar moet ik op letten? Sowieso nieuwe zuigerveren monteren?
4 augustus 2013 om 12:44 #237578Piston clipjes wel goed gemonteerd?
4 augustus 2013 om 12:53 #237579Heb in ieder geval geen nieuwe gebruikt…. Die zouden er dus uit kunnen liggen? Of aan kunnen lopen?
Even de tijd vinden om mijn blok eraf te halen? Of kan je bij een Si prima het blok laten zitten?
4 augustus 2013 om 13:23 #237577Ben bang dat je pistonclipjes eruit zijn geknalt en een van de zuigerveren heeft beschadigt, heb precies hetzelfde gehad met m’n 43 DR evo. Enigste waarop je kunt hopen is dat je cilinder geen diepe krassen of deukjes heeft opgelopen. Zuiger is meestal wel overleden als de clipjes eruit springen. Dus hopelijk is je cilinder zelf nog een beetje redelijk 😐
Ohja en altijd nieuwe pistonclipjes gebruiken en tegoei monteren :!
4 augustus 2013 om 13:56 #237566Hmmm klinkt vervelend…. Gaat dus geld kosten. En hoe zet je op een goede manier de clipjes erin?
4 augustus 2013 om 14:06 #237567De clipjes moeten gewoon in de groeven vallen.
4 augustus 2013 om 14:18 #235461Ligt eraan hoe je cilinder en/of zuiger er uit ziet, en anders gewoon een nieuw zuigertje halen als je cilinder nog goed is. Maar haal hem eerst maar eens uit elkaar zodat je zelf kunt zien in welke staat deze is. En als je er niet uitkomt gewoon ff paar fototjes posten zodat wij er ook over kunnen oordelen :lol
Wat betreft de pistonclipjes, daar heb je verschillende soorten van. Ik zelf prefereer zelf de meest voorkomende halve maantjes of de U vormige. Hoe je ze monteerd? Daar heeft ieder zijn eigen methode voor, ik doe het gewoon met een platbektang met spitse uiteinden en leg ze als het ware een beetje gekanteld in de gleuf van het pistongat. Daarna pak ik een kleine lange rateldop of oude pistonpen 8) wat precies past in het pistongat, en geef er lichte klopjes tegen met een kunstof hamer zodat de clipjes zich precies gaan zetten in de pistongleufjes.
En belangrijk is dat je de goeie maat monteerd, maar dat zie je vanzelf wel!
4 augustus 2013 om 17:48 #239490OK dank voor de tips. Ik ben benieuwd wat ik ga aantreffen… Haal het blok er toch maar af, voordat ik moet gaan priegelen en spijt krijg.
——————————— update 5 augustus
Nou de boel ligt in de soep inderdaad. Pistonclipje lijkt er niet uitgeschoten in zijn geheel, maar afgebroken. 1 stukje zit in de zuiger/zuigerveer bovenaan (zie foto’s), een ander stukje lag los aan het andere eind van de pistonpen bij het pistonclipje dat nog in tact is.
Overduidelijk is er schade aan de zuiger. Maar er is ook een flinke gras in de cilinderwand + een deuk. Zal dus de hele boel moeten vervangen lijkt me…
Ben wel bang dat er wellicht een stukje van de gebroken pistonclip in het carter zit… of is dat onwaarschijnlijk? Dan zou het carter uit elkaar moeten… Wordt het weer een grotere klus (die ik nog nooit gedaan heb). Dingen met ovens en vriezers etc toch 🙁
Wat raden jullie aan?
9 augustus 2013 om 21:09 #232896Tja het is natuurlijk weer even een klusje, maarja ik zou het Carter toch maar ff uit elkaar trekken en inspecteren op stukjes zuigerclip. Als je dan toch bezig bent kunt je je Carter een beetje oppoetsen en gelijk nieuwe lagers monteren. Nieuwe pakkingen plus cilindertje, uiteraard de goeie clipjes te goei monteren. Als je er niet uitkomt met het carter staat er hier op het forum een leuke howto hoe je het doet. En anders assisteren we je wel hier online :p
10 augustus 2013 om 09:25 #236212Zeker cartertjes even uit elkaar, kan je heel wat potentiele ellende in de toekomst besparen! Zeker nieuwe lagers monteren, de kans is groot dat er wat metaal-gruis van de clipjes in de carters is geraakt, en mogelijk ook achter/in de lagers 😉
Ik zou dus op zoek gaan naar een leuke, nieuwe cilinderset, evt. hier van op het forum en een vers setje lagers 😉
succes!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.