Vespa-Ciao.NL
:: Middenstandaard Vespa Si

Home Forums Algemeen Overige algemeen Middenstandaard Vespa Si

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vepsì
    Topic starter

Vraagje, hoe krijg ik de veertjes van een middenbokje onder mijn Vespa si juist gemonteerd? Snap er niks van het lukt me maar niet. Kan iemand me het ‘trucje’ uitleggen? Of even een foto of video of uittekenen?

dankjewel alvast!

Vaak ben je te bang

Wim
      Bijdrager

Bij een Ciao, lijkt het zelfde, is het simpel.
        Standaard monteren met de pen de je ook direct door de veertjes steekt.
        De veer uiteinden die ik rood aangeef gaan ook gelijk achter het frame, aan de juiste kant uiteraard.
        Dus zo, dat de standaard in wil klappen, dat is logisch.
        De haakse veer uiteinden laat je nog los.
        Die ik met groen aangeef. Dan kan je het spanningvrij monteren.
        Zet de pen vast met de klemringen of seegerringen.
        Nu alles veilig vast zit ga je met een waterpomptang de haakse groene uiteinden zo verdraaien dat je ze in de gaatjes krijgt die ik met groen aanwijs.
        Zo gaat het bij Ciao.
        Dit ziet er het zelfde uit.

20210415_192148

20210415_192552

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Berry78
        Bijdrager

Hallo,

Mijn naam is Berry en ik heb een snor ciao gekocht voor mijn zoon. In het begin gewoon om wat te crossen.
          Toen ik hem kocht was de middenbok Standaard er los bij. Nu wil ik toch echt weten waar ik mist in ga?
          De standaard blijft nu alleen in de omhoog stand staan. De veren drukken hem direct weer omhoog als ik hem omlaag duw. Zie foto

Kan iemand mij vertellen waar het fout gaat? Alleen een zijstandaard erop zetten vind ik te makkelijk. Wil gewoon weten waarom ik het niet zie wat er fout gaat.

Alvast bedankt.IMG_20241017_21032531

Berry

Marc
          Bijdrager

Het kan inderdaad wel een geknooi zijn ja.
            Heb ooit nieuwe veertjes gekocht (voor een vespa si) maar die waren toch weer anders dan de orginele. Heb hier nog wel een foto van toen de veertjes er nog onder zaten.20230418_194448

Anoniem

Is inderdaad best een gepruts, heb ik zelf 2 keer mogen doen, Si gekocht en helemaal uit elkaar gehaald en nieuw laten poedercoaten, uiteindelijk dezelfde standaard weer terug gemonteerd welke er ook al op zat, die bleek dus verbogen te zijn, alsof er iemand op was gesprongen terwijl hij erop stond, toen na de eerste keer behelpen aan het denken gegaan hoe ik het de tweede keer makkelijker kon doen, heb uiteindelijk een stukje strotauw (gewoon van dan dunne geweven spul van de Action) gepakt en twee lussen in gelegd, 1 kleine voor om de veer en 1 grote waar mijn hand door kon, zodat ik hem tenminste goed op spanning kon trekken, uiteindelijk met een platte schroevendraaier met stukje tape eromheen het gewonden stuk van het veertje iets samen gedrukt, zodat het pootje recht voor het gat kwam te staan en toen pootje erin gepield, mooie van aantrekken met dat touwtje was dat je het pootje wat in het frame haken moet redelijk mooi sturen kunt

Anoniem

Hey Berry,

Dus als ik het goed begrijp, dan drukken de veren de standaard tegen de grond aan? Dat je hem als het ware over de grond sleept als je hem verrijdt? Er zit namelijk verschil tussen linkse en rechtse veer, heeft te maken met de draairichting waarin de veer gewonden is, een veer moet altijd opgedraaid worden, dat je hem als het ware strakker om de as heen draait, misschien zit hier het probleem? Als een veer als het ware tegen zijn windingen in open gedraaid wordt, is het zo klaar, dan kun je ze zo weggooien.

Groeten Mathijs

Berry78
                Bijdrager

Beetje late reactie maar heerlijk weekje rust in Oostenrijk.

De veren drukken de standaard nu omhoog tegen het frame aan. Maar als ik hem omlaag duw richting de grond dan staat er echt nog wel flinke druk op waardoor het lijkt of deze direct onder de brommer uit word geduwd.

Ik ga hem van het weekend weer eens geheel in elkaar zetten en dan verder kijken.
                  Alvast hartelijk dank allemaal voor jullie reacties!

Groeten Berry

Berry

FonS
                  Bijdrager

Dat is ook de bedoeling. Een zijstandaard blijft omlaag staan, een middenbok niet.

Berry78
                    Bijdrager

Hey is gelukt heren!
                      Toppie!

Hartelijk bedankt voor jullie support.

Berry

Raoul
                      Bijdrager

Ik heb onlangs ook een nieuwe middenstandaard geplaats onder mijn ciao.
                        nu merk ik opnieuw dat, wanneer de middenstandaard is uitgeklapt de wielen nog steeds op de grond staan en de brommer wil omvallen.
                        Dit wordt steeds erger, het lijkt alsof die middenstandaard geplooid is, gelijk de oude standaard. Heeft iemand hier ervaring mee? Plooien die standaarden door of wat is het probleem juist, hoe kan ik dit best oplossen?

RG

zevenenergie
                        Donateur

Ik heb al heel lang geen nieuwe kocht dus ik kan niets zeggen over de pasvorm van verschillende aan bieders. Maar wat ik wel weet is dat het probleem van de wielen aan de grond, vaak veroorzaakt wordt door dat de gaten waar de standaard scharniert uitgesleten zijn. Daardoor staat hij dan te schuin om de wielen van de rond te tillen.
                          Een oplossing kan zijn de gaten in de standaard groter te maken en er een dikkere pen in te zetten.

Of de gaten in het frame op te lassen en weer netjes bij te werken.

Je kan ook daar waar de standaard het frame raakt, een verdikking aanbrengen op het frame door er een een strip metaal op vast te schroeven als je geen beschikking hebt tot een lasapparaat.

Wim
                          Bijdrager

Je hebt een Ciao in originele staat zijnde?
                            Geen dikke banden, aftermarket voorvork etc?
                            Je hebt een nieuwe staander gemonteerd, die is niet zomaar verbogen waar je zelf niet bij was. Bijv. op de brommer zitten terwijl die op de staander staat.
                            Het kan zijn dat de aanslag aan frame en/of staander versleten, verbogen of wat ook is.
                            Plaats eens een duidelijke zijaanzicht foto terwijl de brommer op de staander staat.
                            Of je hebt een verkeerde staander gekregen.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Raoul
                            Bijdrager

Ik heb 2 maanden geleden een nieuw tussenstandaard geplaats. Werkte goed, wielen stonden van de grond. en nu is het weer hetzelfde als de oude.

IMG_20251003_105750553IMG_20251003_105731697IMG_20251003_105746061

RG
                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.