Vespa-Ciao.NL
:: Membraam inlaat op cilinder.

Home Forums Techniek Opvoeren Membraam inlaat op cilinder.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Vincent
    Topic starter

Ik vroeg mijn af of er al eens iemand was geweest die ook bezig is of is geweest met het maken van een membraaminlaat rechtstreeks op de cilinder. Ik kreeg het idee een paar jaar geleden nadat ik de foto van zo’n inlaat zag staan op vespafreak(toendertijd volgensmij nog iaccoloco).

Een tijdje geleden zijn er een paar cilinders van me vast/warmgelopen dus deze dienen als frees en boor object. Ik ga eerst alle poorten frezen en daarna laat ik de cilinder honen. Hiermee verwijder ik meteen eventuele uitschieters tijdens het frezen.

Foto net nadat de cilinder was vastgelopen:

Foto’s hoe de uitlaatpoort nu vorderd. Dus is de ruwe afwerking. Ik ga de binnekant nu nog helemaal schuren en polijsten. De uitlaatpoort is nu 22MM BINNENDIAMETER Hiervoor heb ik wel mijn halve tapeind moeten opofferen maar de praktijk heeft uitgewezen dat hij dat best wel aankan.

Waarschijnlijk wordt hij gehoond naar 38,4 zodat het een ”standaard” cilinder blijft

De orginele poorten wil ik dichtlassen en laten vervallen zodat het straks niet een of andere nutteloze gatenkaas is. Ik ben alleen nog heel erg aan het twijfelen over de locatie van de inlaatpoort. Hij komt zoiezo bovenin de cilinder en zal bestaan uit 2 poorten met een klein spalkje ertussen. Op de plek van het spalkje komt dan het membraam. Het wordt dus een DIP-SEPS (Geintje: Kijken hoeveel mensen hem snappen). Dan zit ik nog een beetje met de oppervlakte van de inlaatpoorten. Als ik kijk naar mijn membraam kartcilinders dan zijn de inlaat/uitlaatpoorten altijd even groot. Nu weet ik dat sommige mensen de inlaatpoorten vergroten maaaar is dan mijn gedachte: Groter is niet altijd beter. Wat kan ik het beste doen de poorten even groot maken of de inlaat iets groter als de uitlaat. En hoeveel mm later kan mijn inlaatpoort openen ten opzichte van de uitlaatpoort.

Als iemand wat meer weet of goede ideeen heeft voor poort timingen laat het maar weten.

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Heuvel heeft een carburateur boven op zijn cilinder.
        http://vespa-ciao.nl/plug.php?e=gallery&f=406

Anders moet je eens de fotos bekijken van 2007 meeting.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

Jelle
        Moderator

of bij arvid zijn perso ff kijken:

Reageer op: Je laatste aanwinst

TimoO_
          Donateur

ten eerste kan die uitlaatpoort wel een stukje breder hoor.

en wat jij dus wilt doen is boosterpoorten maken, uitlaatpoort kan dus nog wel een stukje breder (natuurlijk niet te breed gaan hé).

richtlijn timing: 120 – 180. wat minder uitlaatpoorttiming is misschien wat beter zodat je wat koppel behoudt.

en hoeveel mm de inlaatpoorten mogen openen tenopzichte van de uitlaatpoort noemen we blowdown, kijk maar eens wat voor timingen wilt en bereken je blowdown (uitlaatpoorttiming x 2) – (inlaatpoorttiming x 2).

tip: gebruik een ophoogplaatje, hier behaal je stukken makkelijker goeie timingen (vooral inlaat is veel handiger) en je krijgt meer spoeloppervlak (ook heel belangrijk voor er meer uit te halen).

nog een betere tip: kijk maar eens hier, http://www.2stroke-tuning.nl. als je effe bij FAQ’s oid rondneuzelt kan je stukken meer te weten komen hoe je je cilinder het beste kan tunen.

ArvidW
            Donateur

171-126 rijdt wel goed:)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

Vincent
              Topic starter

Ok ik ga me maar weer even verder verdiepen in de info die ik zojuist heb gekregen.

Morgen ga ik de orginele poorten dichtproppen en de bovankant van mijn koelribben eraf laten frezen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.