- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 6 maanden geleden door Gratje.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 maart 2018 om 21:44 #768585
Zoals beschreven in het introductietopic heb ik nu een citta.
Ik zoek een poelie setup waarmee ik snel optrek. (Zo snel mogelijk) maar top op 45 km/h.
Vroeger altijd een si gereden met 42mm Aluminium Polini, uitgevijlde Carter, 13mm en polini sp uitlaat (helaas geen foto’s) dat liep rond de 75 a 80. Maar trok niet op.
Ik heb op het moment een 43mm dr liggen, leovinci Krul, 13 mm. Orginele Carters om nog te bewerken. Contactpunten.
De vragen: is dit mogelijk?
Kan je een Carter tunen puur op trekkracht i.p.v. toeren?
welke cilinder is geschikt?
de Leo Krul is alvast een “trek” uitlaat.30 maart 2018 om 23:10 #768593Voor de echte pure trekkracht zover dat mogelijk voor onze Vespa blokjes is een ophoog plaatje van b.v. 2mm aan de voet van de cilinder zodat de poorten, uitlaat en alle spoelers 2mm boven de zuiger uitkomt in onderste dode punt. Nu frees/vijl/schuur je de poorten naar de bovenkant rand van de zuiger danwel mooi in vorm.
Uitlaatpoort in de breedte bijwerken 2a3mm beide zijden.
Kop en cilinder beide vlakken zodat er 1,5 tot 2mm van af is in totaal.Poorterij staat nu langer open op/in de slag en een brede uitlaatpoort geeft meer onderinkoppel.
Paar oude foto’s van mijn 007 blokje( carternummers 😎 )
TICKLING BARN30 maart 2018 om 23:43 #768595
AnoniemMet je DR 43mm zul je wel over die 45 heen gaan.
31 maart 2018 om 07:26 #768603Oei dit is een lastige, het komt neer op een zo kort en zo vroeg mogelijke inlaat timing. Dus je hebt een snor kruk nodig en de inlaat naar de verkeerde kant bewerken. Dan zou ik zoals crullie zegt de kop goed vlakken en dan veel experimenteren met verschillende city powers. Je moet een pijp hebben die de boel knijpt bij toerentallen tot 6500 rpm, hou er wel rekening mee dat de d’r evo hier niet voor gemaakt is. Ik zou eerder naar zo een Chinees 43 cilinder tje gaan die geen extra poorten heeft. Die moet je dan wel op de uitlaat poort bewerken (alleen verbreden niet verhogen)
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.31 maart 2018 om 09:57 #768610Hmz. Een hele opgave voor wat trekkracht.
Dus de cilinder zal ook bijgewerkt moeten worden?
en wat word er bedoelt met de inlaat de verkeerde kant op bewerken?
toevallig ook nog foto’s van de cilinder?
En van wel materiaal is de ophoogplaat gemaakt?31 maart 2018 om 10:56 #768618Als je van een standaard cilinder uitgaat en je wilt meer trekkracht dan zal je die moeten bewerken.
Bij een standaard cilinder zitten de spoelpoorten lager dan de zuiger, het is handig om dikte van de ophoogplaat zo te kiezen, dat ze gelijk zitten met de zuiger, dat scheelt werk.Het materiaal doet er niet zo veel toe. Je zou ook dik pakking papier kunnen nemen.
Maar meestal gebruikt men aluminium of koper. Het beste is om 2 dunne pakkingen van papier er tussen te doen voor de afdichting.
Als je koper gebruikt en je gloeit het uit, dan heb je geen pakkingen nodig.
Maar door al deze maatregelen kan de cilinder ook meer toeren maken en gaat dus ook de snelheid omhoog.Wat je ook kan doen is een 46 of een 43mm cilinder nemen en daar wat van de voet van de cilinder af draaien. Dus het om gekeerde van een ophoog plaat. Dan voer je de cilinder als het ware af. Je hebt dan wel De trekkracht van het grotere aantal cc,s maar niet de hoge snelheid. 😀
Je kan dan afzien van verdere aanpassingen.
Je kan dan altijd door een ophoog plaat te gebruiken de cilinder weer snel maken.31 maart 2018 om 22:46 #768719Ik heb een beter idee 🙂
43DR
bewerkt carter met een kleine squish
12/10 origineel filter sproeier 50 ongeveer
originele piaggio uitlaat
1:6,75 bromvertanding met poelie 70trekt heerlijk op, is zeer stil en rijdt zeker niet harder dan 50 km/h.
Ik heb er wel een lichtbewerkte snorkruk inzitten.
mvg
Jeroen3 april 2018 om 20:46 #770641Heerlijk dat er zo fijn meegedacht word. Ik ga met de meest simpele beginnen.
Dat is de 70 dr op een geknepen blok.
Daarna eens aan het slijpen gaan.
Nog suggesties welke frezen voor een dremel?3 april 2018 om 23:48 #770645
Dit is meestal wat ik gebruik voor het carter, van boven naar beneden:
- Voor het echte grote hakwerk, deze gebruik ik altijd als eerst.
- Het beste freesje in mijn ogen, aan alleen deze zou je genoeg kunnen hebben. Verwijderd snel materiaal, maar kan bij nauwkeurig gebruik ook een hele strakke afwerking geven, de echte must have dus.
- Slijpschijf gebruik ik niet vaak, maar soms komt hij handig uit omdat je er met een freesje niet goed bij komt, of om bijvoorbeeld een strakke lijn te trekken.
- Daarna zie je 3 diamant freesjes, verwacht hier absoluut niet veel van! Ze verwijderen héél langzaam materiaal maar kunnen soms handig uitkomen. Deze gebruik ik vaak voor de 1e stap van de nabewerking.
- Schuurrol, ideaal voor afwerking, maar let op, deze kan ook snel veel materiaal verwijderen (en kan daar dus ook voor gebruikt worden).
- Hier ben ik echt dol op voor de afwerking, schuur/polijst-schijfjes. Deze gebruik ik altijd als laatste stap om het echt netjes af te werken.
Tip, Action heeft voor een paar euro een heel doosje met onder andere bovenstaande slijpschijfjes, diamantfreesjes en schuurrol. Voor de echte freesjes moet je waarschijnlijk naar de bouwmarkt.
De slijpsteentjes hoef je niet te proberen, die vreten zich vol met aluminium en doen vervolgens praktisch niks meer.
Let op het grote carterhelft extra goed op hoeveel je verwijderd, vooral ter hoogte van het vliegwiel heb je er al snel een gat inzitten. Het kleine carterhelft kan iets meer hebben maar wees wederom voorzichtig. Beter te weinig als te veel en meten is weten 😉
Dacht even snel een foto en klaar maar het is alweer een heel verhaal geworden 😆
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.4 april 2018 om 12:14 #770666Ik gebruik vaak dit freesje:
Het is een 3mm stift freesje dat verlengt is met een buisje messing, daarmee kom je op plekjes waar niemand anders komt. en je kan er heel gedoseerd mee werken en toch veel afnemen in zo wel aluminium als gietijzer.
Geplakt met 2 componenten lijm.
6 april 2018 om 07:15 #770740Oh ja die stiften zijn fijn indd, ik gebruik ook vaak die steentjes
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.6 april 2018 om 08:28 #770746Zitten die steentjes bij jou dan niet binnen no time vol met aluminum?
Stiftje van zevenenergie is hetzelfde soort als bij mij op nummer 2, topdingen

Vind het persoonlijk wel fijner dat die van mij taps toeloopt. Zodra je iets vlak wilt weghalen staat je freesje onder een hoek en heeft de spankop van je Dremel wat meer vrije ruimte.Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.7 april 2018 om 19:54 #770814zo. een stille brommer komt ook op het lijstje.
vandaag was het lekker weer. dus ik was wat wezen rondtouren. wat bezoekjes bij vrienden gemaakt.
op het moment rijd ik met mijn 50cc, leo krul en 13mm carb.
eenmaal thuis, hoor ik een stem op mijn oprit. Ik draai me om, staat daar een zwaailicht op de inrit.
Meneer de Politieagent in zijn zaterdagkloffie komt naar me toe.
Hij attendeerde mij erop dat mijn brommer nogal herrie maakte, en hij met zijn geijkte auto had gekeken hoe hard ik reed (bleek al een paar straten achter me gereden te hebben).
Hij vroeg me of ik wist hoe hard ik reed. Dus antwoord netjes. ja hoor, ongeveer 38 op mijn teller.
Nee meneer, het was 48 km/h.
Weet u hoe gevaarlijk dat is zonder helm?
Ja meneer, ik ben oud en verstandig. antwoord ik.
Hij zei dat hij geen dienst had. maar wel een aantekening zou maken van mijn kenteken en dit door zou geven op het bureau…..(gok van niet)
Ik zei hem prima. en glimlachte terwijl ik mijn brommer de garage in reed.8 april 2018 om 11:36 #770847Nouja hopen inderdaad dat het bij een waarschuwing blijft. Hij zal er nu weinig mee kunnen inderdaad omdat hij geen dienst had en dat is je geluk. Boven de 35 km/u heb je een wokmelding aan je broek hangen dus kijk altijd goed om je heen als het gas open gaat 😉
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.8 april 2018 om 12:13 #770851Ik heb een soort van Radar en een goeie neus, ik ruik ze gewoon op afstand

Ja als je sneller wil rijden dan zul je meer blauw tegen komen 😎TICKLING BARN -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.