Home › Forums › Mening & ervaring › Overige mening & ervaring › MCPROPARTS cilinderkop met losse binnenkop
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 maanden, 3 weken geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
5 juni 2025 om 17:26 #828983

Ik heb hier een “Meningen en Ervaringen” topic overgemaakt omdat ik bij het bekijken hiervan op hun site, ik zo mijn vragen had over de warmte overdracht van de losse delen.
https://www.mcproparts.com/shop/leistungssteigerung-und-bremssysteme/mcafh—cnc-gefraester-4-teiliger-zylinderkopf-fuer-den-malossi-big-deps-iv/Een week later kreeg ik een vraag over van iemand die hem gemonteerd had en daarna zijn cilinder beschadigt vond door warmloop verschijnselen…. en of dat aan de kop kon liggen.

Ik denk dat het komt door het anodiseren van de cilinderkop.
Het is een soort ceramisch laagje van aluminium oxide dat warmte isoleert.
De warmtegeleiding van de anodisatielaag is +-75% lager dan die van het aluminium zelf.En de dikte van de anodisatielaag varieert omdat het met een elektrolyse aangebracht is en dus niet overal even dik kan, zijn. Dit heeft te maken met de manier waarop elektrische stroom zich gedraagt in een elektrolytisch bad.
Je krijgt stroomconcentratie op hoeken en randen en punten en daar groeit de oxide laag sneller en dikker. Met gevolg dat de vlakken niet vlak zijn en dat is juist heel belangrijk want je wilt juist dat het contact heel innig is voor goede warmte overdracht. Het aanbrengen van warmte geleidende pasta is dus uiterst belangrijk.
En juist dat laatste vermeld MCproparts er niet bij.Terwijl met directe anodisatie-op-anodisatie contact de warmte overdracht tot 90% minder efficiënt zijn dan bij puur metaal-op-metaal contact. Dat is nogal wat. 🙄
MPPROPARTS zegt de kop uitgebreid getest te hebben heb ik gelezen uit een reactie op het probleem… Maar wel met warmte geleidende pasta!
Maar dan komt het:
Met een goede warmte pasta bereik je slechts 70- 90 % warmte overdracht ten opzichte van massief aluminium.
Dus de 30% meer warmte afvoer die zij claimen ten opzichte van een mallossie kop lijkt mij sterk.Dus ik denk dat de kop beter uit een geheel gemaakt zou kunnen worden.
Ik ben benieuwt naar jullie ervaringen met de kop.
- Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
5 juni 2025 om 21:05 #828987Mijn ervaring met Mcproparts is eigenlijk altijd goed geweest. De producten zijn van mooie kwaliteit en met zorg en aandacht geproduceerd. Echter heb ik wel een probleem ondervonden met de kop.

Zoals Zevenenergie hier boven aangeeft was ik degene die hem de vraag stelde of het met de kop te maken zou kunnen hebben. Mijn setup is Polini speedengine met zij inlaat. 21mm Dellorto carb gasnaald w9 en sproeier 102. Malossi ontsteking Malossi big deps 4p. En een Vega uitlaat.

Ik reed dus al die tijd met een originele kop van malossi maar had het idee dat die toch best warm kon worden. 155 graden op zijn hoogst. Gemeten door een ring om de bougie heen. Dus ik zag de kop die Mcproparts aanbood als een niet alleen mooi maar ook functioneel alternatief. Ik had verder niets veranderd aan de afstelling van de carb maar wel aan de afstelling van de squish. Die ging van 0,82 met malossi kop naar 0,76 met Mcpro kop. Volgens malossi met de originele kop de perfecte squish. De eerste kilometers zag ik aan de temperatuur meter wel degelijk een verschil tov de malossi kop. Scheelde zo’n 20 graden. En toch voelde ik na zo’n 10km een kleine hic up tijdens het rijden. Had gek genoeg geen vermogens verlies maar wilde het toch controleren. Thuis aangekomen kop eraf getrokken en zag het meteen. Een warmloper. Balen.

Na communicatie met Mcproparts erachter gekomen dat ik geen thermische pasta had gesmeerd tussen de losse kop en de vaste kop. Het zou daar mee te maken kunnen hebben. Ook zou ik aanraden om pasta te smeren tussen de 2 losse vleugels die erbij komen.

Ook gaf hij aan dat er gereden dient te worden met een voetpakking van 0,40 en koppakking van 0,30 en zou dan uit moeten resulteren in een squish van 0,90/0,95. Ik heb dit later geprobeerd met een nieuwe Deps 4p maar ik kon geen squish meten met een 1mm dik stukje tin. Ook vond ik dat de cilinder op deze manier een stuk tammer aanvoelde dan ik gewend was. Voor nu heb ik de kop even aan de kant gelegd en de originele weer gemonteerd met een squish van 0,83 met dit als resultaat.
6 juni 2025 om 12:22 #828990Wat me opvalt aan die foto,s die hier plaatst is het volgende:
Dit is zoals de binnenkop op de site staat:

En dit is zo als jouw binnenkop eruit ziet:

Als die cirkels uitsteken dan maakt de binnenkop geen contact op de buitenkop.
Dus had je geen koeling.- Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
8 juni 2025 om 00:10 #829021Omdat het hier een mening en ervaring topic betreft over de MCproparts cilinderkop. Mijn mening is dat ik het een gedrocht van een cilinderkop vind. Dus zal je hopelijk de meerwaarde in het nut van deze cilinderkop kunnen vinden in de prestaties. Ik lees, qua temperatuur bleef hij wel lager met de MCproparts, maar had je last van een hiccup. De kleinere squish en wellicht andere vorm van deze cilinderkop kan ook deze problemen veroorzaken. Ik zie op de onderstaande foto ook een veeg op de zuiger zitten waar een tapeinde loopt, tegenover de uitlaatpoort.

Welke tapeinden gebruik je eigenlijk, dit zijn niet degene welke Polini levert.Betreft de coating of anodisatielaag kom je dit veel vaker tegen, veelal zijn dit dan watergekoelde (scooter) cilinders en zit je dan met je koeling al beter door het gebruik van de koelvloeistof zelf. Maar dichter bij huis zijn er voor onze brommertjes ook cilinderkoppen welke gecoat zijn. Enkele zwarte cilinderkoppen welke op kickblokken zaten zonder deco, of denk aan Alfaerre die hun cilinderkop zwart coat. Echter zijn deze uit een geheel en hebben geen losse binnenkop. Kom je weer op het gebruik van een medium of koelpasta om te gebruiken. Wel zo netjes wanneer MCProParts dit erbij gaat vermelden.
Of nog beter een tube koelpasta erbij leveren voor deze prijs.Ps. Gave Vega uitlaat die hebben ook een erg unieke sound.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.