:: Maximum temperatuur cilinder
-
Ha hobbyisten,
ik heb recent zo’n Runleader toerenteller/temperatuurmeter gemonteerd op m’n Citta. Zo een die je met een ring onder de bougie doet. Ik vroeg me alleen af wat ongeveer de maximum veilige temperatuur was. Als ik een beetje doorgas zit de temperatuur namelijk al gauw in de 180 graden Celcius. Ik krijg het op internet niet zo gauw gevonden, en in een vorig topic zei iemand dat het veel ligt aan afstelling etc. maarja daar kan ik niet heel veel mee.
Ik snap dat het niet op de graad nauwkeurig te bepalen is, maar denken jullie dat een maximum temperatuur van ongeveer 185 graden Celcius veilig is?
Mijn setup is trouwens:
43mm Polini cilinder W-poort
13/13 carburateur
carter/krukas standaard, inlaat uitgeveild, kop bewerkt voor kleinere squish.
Ik hoor graag jullie mening!
WimBijdrager
De meting is gewoon fout zo direct aan de bougie.
Drie cm dieper de verbrandingsruimte in en de meter geeft 600graden aan.
De gemiddelde motortemperatuur kan je helemaal niet meten bij een Ciao.
Toen in de motorindustrie de waterkoeling zijn intrede deed kreeg men een beter
beeld over de motortemperatuur van een viertakt en tweetakt.
Het hete water direct uit de motor naar de radiateur kon men nu gaan meten.
Bij een tweetakt kom je dan aan 70-75 graden werktemperatuur en bij
een viertakt 85-95 graden.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
@jaffabaffa, interresant, bedankt! Ik lees wel meer getallen in die orde grootte ongeveer, misschien dat die sensor dan toch ook wel afwijking heeft, zal ‘m is in een pan kokend water doen en kijken of die dan wel 100 graden wordt.
@Wim V8 ahh oke, dat verklaard misschien ook waarom er weinig over te vinden was. Misschien maar niet teveel op die getallen leunen dan. Kan alsnog misschien wel handig zijn om de getallen relatief te vergelijken, dus bijvoorbeeld hoeveel graden die stijgt/daalt bij andere sproeier. Bedankt in ieder geval!
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.