Vespa-Ciao.NL
:: Maxim’s Project Ciao

Home Forums Perso’s Projecten Maxim’s Project Ciao

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Maxim
    Topic starter

Vandaag heb ik mijn tweede ciao gekocht, ditmaal geen snorfiets, maar een brommer. De ciao liep niet, waarschijnlijk onstekingsproblemen. De standaard mankeerd iets en de tankdop ontbrak.
      Thuis aangekomen heb ik even gekeken naar de remmen, blokje, etc. Ik probeerde ‘m te starten (met benzine van 1 jaar oud) en je raad het al.. brrmm brrmm.. hij liep. Ongeloofwaardig maar toch, heb ik er nog mee kunnen rijden ook. Weet niet hoe hard, maar hij haalde volgens mij de 50 toch zeker.
      Toch vreemd, de vorige eigenaar zei dat hij bij hem het inneens niet meer deed, na 2 weken op vakantie geweest te zijn. Oftewel, hij kreeg hem niet gestart, en ik nu wel.
      Overigens had hij ook de mededeling dat de ciao voordat hij er mee uitschee heel onregelmatig liep (contactpuntjes????).. dus natuurlijk ga ik hem reviseren en opknappen.
      Omdat ik nog nooit de contactpuntjes heb afgesteld en/of vervangen hoop ik dat ik met al mijn ontwetendheden en vragen hier terecht kan.

Tot zo ver het motorische verhaal.. optisch ziet hij er zeer grappig uit. Rood met wit! Beetje een ouderwetse look, maar toch modern met sterwieltjes (zie foto’s).. sommige onderdelen kunnen nog wel een likje verf gebruiken. Over het uiterlijk zijn alle tips en ideeen welkom!

Ik zal jullie op de hoogte houden van de verdere ontwikkelingen en mijn bezigheden. Bij voorbaat dank voor al jullie hulp!

Setup:
      50cc
      12/10 Carb
      Standaard Bromuitlaat
      80 Poulie
      Sproeier nog onbekend
      ca. 50km/h

Edit: Ja, mijn eerste vraag al. De stepjes die erop zitten, die draaien omdat daar natuurlijk eerst trappers zaten. Iemand ervaring met het vastzetten van deze stepjes?

coda
      Donateur

Leuk origineel ding!
        Dus het stomste wat je kunt doen is het blokje uit elkaar halen!
        Hooguit contactpuntjes afstellen en carburateur en filter schoonmaken,msicchien een nieuw bougietje.

Ding is nooit opgevoerd geweest,lekker zo laten,zeker als je ‘m met 2 linker handen uit mekaar gaat halen,en dan wekenlang hier op het board om advies vragen waarom ie toch zo kut loopt.

Als iets goed is lekker laten zitten.

Maxim
        Topic starter

Ik was niet van plan om het blokje helemaal uit mekaar te gaan halen, maar hij reedt niet lekker dus wilde wel de contactpuntjes doen. Onder reviseren versta ik ook contactpuntjes afstellen, maja, dat heb ik ook nog nooit gedaan :$. Maar je hebt gelijk, ik zal mijn begin post de woorden ‘compleet uit mekaar halen’ even verwijderen ;).
          Ik wil niet zeggen dat ik twee linker handen heb, want ik sleutel al langere tijd aan fietsen. Maar idd, je hebt gelijk, ik ga geen dingen forseren.

Maar de contactpuntjes, iemand nog tips? Of bestaat er al een how-to hier op het forum? Ik heb al wel een howto inlaat uitveilen gezien, maar dat ben ik dus niet van plan. Ik ben super tevreden met een origineel ding.

hansieb
          Moderator

Contactpuntjes is niet zoveel werk.

Benodigdheden :
            Nieuwe contactpuntjes = 8 euro
            Nieuwe condensator = ook iets van 5 euro

1. Blok eronder weg.
            2. Het vliegwiel moet eraf, doormiddel van een vliegwieltrekker of zoals ik het meerdere keren heb gedaan, draadje waar je stroom doorkomt naar binnen drukken en dan schroevedraaier door het gaat heen tegen de binnenkant van het vliegwiel aan en voorzichtig gaan slaan.
            3. Vliegwiel is eraf nu met een GOEDE!! schroevendraaier ( anders verneuk je die schroeven van je spoelen ENZ hard, wat overigens al 2 keer heb gezien) de contactpunten condensator er schroeven en nieuwe erop.
            4. Contactpuntjes afstellen op 0.4 of 0.45 zoek een voelermaat ( of koop er 1 bij de gamma)

Done foto’s staan hier http://www.vespa-ciao.nl/page.php?id=15

coda
            Donateur

Misschien staan die punjes wel prima hoor,maar is je bougie gewoon niet ok meer.Begin daar eens mee,altijd met het makkelijkste beginnen.

Maxim
              Topic starter

Bedankt voor de info. Kben vandaag bezig geweest met remmen, remkabels en gaskabel.. uitlaatje heb ik al mooi zwart gespoten 😀
                Zo snel mogelijk ga ik naar de bromboer(sloop) om wat materiaal te gaan halen (H)..

Lijstje:
                – nieuwe bougie
                – tankdop 😛
                – kapschroef (ja, eentje ontbrak)
                – Nieuwe middenbok, zijn die te vervangen of is deze die erop zit te maken? De veer is kapot (dus hij hangt er een beetje gammel onder.. ik zoek zo ff hier op ’t forum naar info, maar als iemand ervaring heeft.. altijd welkom)

Voorderest ga ik idd die contactpuntjes ff bekijken, bedankt hansieb.. maar volgens mij hoeft het blok er daarvoor niet compleet uit, kan je dat niet gewoon doen via dat gat in het vliegwiel?

Trouwens, kan je je brommer nu nog verzekeren tot mei zonder kenteken? En hoe duur zou dat ongeveer zijn?

pleasure
                Bijdrager

Ja je kunt nog verzekeren zonder kenteken. Die contactpunten vervangern zonder het blok er onder weg te halen kun je vergeten. Je kunt ze wel afstellen.

Vespaflappie
                  Bijdrager

pleasure :
                    Ja je kunt nog verzekeren zonder kenteken. Die contactpunten vervangern zonder het blok er onder weg te halen kun je vergeten. Je kunt ze wel afstellen.

Kan zekers Wel!! Vaak genoeg gedaan met me vorige speedengine waarvan et vliegwiel vast zat….Het is een beetje pielen maar niet onmogelijk!

pleasure
                    Bijdrager

Vespaflappie :

pleasure :

Kan zekers Wel!! Vaak genoeg gedaan met me vorige speedengine waarvan et vliegwiel vast zat….Het is een beetje pielen maar niet onmogelijk!

Ow sorry, is mij nog nooit gelukt maar het kán dus wel 🙂

Maxim
                      Topic starter

Jongens, ik heb een vraagje. De achterrem van deze Ciao remt goed, remt meteen als je hem indruk. Voorrem remt minder, maar ook redelijk.. blokkeert niet en remt geleidelijk. Als je hard remt dan staat je voorwiel niet stil, maar draait nog, maar remt wel af. Moet ik hem dan strakker instellen?

En hoelang is jullie remweg als je met 50km/u remt? Bij mij nu ongeveer 6 a 7 meter, dat is te veel he? Nu vroeg ik me af, hoe krijg ik mijn remmen optimaal? Wanty bij compleet blokkeren slipt hij ongelooflijk en is de remweg nog steeds lang. Moet ik misschien andere banden hebben?

Mijn middenbok is kapot. De veer is kapot. Nu zoek ik een leuke zijstandaard, lijkt me practischer met monteren en het ziet er leuk uit. Zijn deze tweedehands te krijgen (heeft misschien iemand er nog eentje liggen?) en waar moet ik op letten bij het aanschaffen van zo’n standaard? Zijn er verschillen en belangrijke details?

Nu heb ik nog een probleem. De ciao rijdt nu goed ALS HIJ EENMAAL RIJDT. Dus optrekken is een probleem. En hij slaat wel eens af tijdens het inneens remmen en stationair lopen. Nu dacht ik dat het lag aan de compressie. Omdat mijn snorfiets (dit is een bromfiets) veel meer compressie heeft tijdens het aanlopen en dus ook sneller start. Nu vraag ik mij af of ik alleen de zuigerveren moet vervangen of dat er meer moet gebeuren?

Tenslotte, even een algemene vraag. De ciao brommer maakt tijdens het optrekken een geluid dat lijkt op het geluid dat je hoord tijdens het achteruit rijden van een auto. Hoort dit zo? Want mijn ciao snor vertoont dit geluid helemaal niet. En wat is het dan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp..

LJ
                        Bijdrager

het probleem met de ronddraaiende stepjes heb ik ook. Heeft hier iemand een oplossing voor?

Herr Flick
                          Sleutelbeheerder

Als je de trapper as er nog op hebt (dat ronde ding waar normaal gesporken de ketting overheen gaat ) als je die nog hebt boor je een gat in je frame (10mm) en doe je een m10 bout door je frame en door de tandwielen heen (zo blijft hij staan) .

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                            Gele Racefrikandel

Ties
                            Bijdrager

of een laspuntje?

Maxim
                              Topic starter

Zoals jullie waarschijnlijk al weten ben ik heel nieuwsgierig en wil ik graag alles weten. Weet iemand of dat probleem met optrekken en het uitvallen van de moter na accuut remmen te maken heeft met te weinig compressie? En of ik dan dus de zuigerveren moet vervangen?

Maxim :
                                De ciao rijdt nu goed ALS HIJ EENMAAL RIJDT. Dus optrekken is een probleem. En hij slaat wel eens af tijdens het inneens remmen en stationair lopen. Nu dacht ik dat het lag aan de compressie. Omdat mijn snorfiets (dit is een bromfiets) veel meer compressie heeft tijdens het aanlopen en dus ook sneller start. Nu vraag ik mij af of ik alleen de zuigerveren moet vervangen of dat er meer moet gebeuren?

En eigenlijk ben ik ook erg benieuwt wat dit geluid is? Is het misschien de V-snaar die slipt op de voorpoulie?

Tenslotte, even een algemene vraag. De ciao brommer maakt tijdens het optrekken een geluid dat lijkt op het geluid dat je hoord tijdens het achteruit rijden van een auto. Hoort dit zo? Want mijn ciao snor vertoont dit geluid helemaal niet. En wat is het dan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp..

Super bedankt Herr Flick voor de tip :).. had ik nog nooit aan gedacht!

Maxim
                                Topic starter

Zo. Het blok is eraf geweest. Zuigerveren vervangen, voetpakking vervangen. Er zat ook een koppakking op (dit is volgens mij nergens voor nodig bij een 50cc), dus die eraf gehaald.

Middenbok geinstalleerd. Is prima gelukt. Gewoon bok met veren erop zetten en dan met een tang de veren in de gaatjes trekken.

Ne even een paar algemene vragen. Als ik aan de koppeling draai en ik rem met mijn achterrem, mag de V-snaar dan een beetje slippen? En als hij met veel kracht een beetje slipt, is de V-snaar dan versleten of moet ik het blok meer naar voren duwen?

Ten tweede, deze ciao brom trekt slomer op dan mijn ciao snor. Is dat normaal? De eerste 10 meter zijn echt bagger en dan trekt hij door. Koppeling misschien? Want als ik afrem wil de koppeling wel eens blijven hangen..

Kan iemand mij helpen met het optrekprobleem? Misschien trekveertjes vervangen ofzo? Ik heb geen flauw ID wat erop zit!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.