Vespa-Ciao.NL
:: Maximaal toerental (krukas etc)

Home Forums Techniek Motorisch Maximaal toerental (krukas etc)

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Roy
    Topic starter

Heren,

Mocht ik ooit mn citta nog verder willen opvoeren, wat is ongeveer het maximum toerental dat ik niet moet overschrijden, zodat de onderdelen me zo niet om de oren vliegen?
      Ik rij nu met een standaard 50cc, 13/13 en polini country, en zit op mn meter rond de 8200 a 8500rpm, @55-60kmh. ik wil graag naar een DR65 evo, maar wat is ongeveer een richtlijn voor een maximaal toerental?

MVG, Roy

Biermobiel21
      Bijdrager

De originele onderdelen zijn best sterk, volgens mij is de standaard krukas een van de sterkste krukassen zelfs. Dat gaat dus wel goed.

Richtlijn voor toerental met de dr evo zal rond de 9000 liggen denk ik?
        Dit is het testuitslagen topic van de uitlaattest van 2018. De dr evo is hier met een evo engine en 19mm carb getest en de polini country zie ik er niet tussen staan, maar het geeft wel een beetje een beeld.

Dynojet Uitlaat-test mei 2018

Wim
        Bijdrager

Er is ook verschil tussen max.(te bereiken) toerental en het toerental waar je mee rijdt,
          de kruissnelheid(toerental) zeg maar.

De kruissnelheid is de snelheid (en toerental)waarmee je vaker langdurig aan één stuk
          kan rijden zonder motorschade op de langere termijn.

Bij een fabrieks std. brommer is de topsnelheid (45) vaak uiteraard ook de kruissnelheid.
          Bijv. om van Amsterdam naar Parijs te rijden aan één stuk. Al gauw zo’n 600km.

Wordt het vermogen en toerental al wat hoger dan veranderd dat aanzienlijk.
          Met een DR43 heb je meer vermogen op hoog toerental (piekvermogen, PK),
          maar ook meer vermogen/trekkracht in het middengebied(hoger koppel, Nm).

We willen lekker optrekken, maar dan gaat het toptoerental ook flink omhoog.
          Dat toptoerental moet je vermijden, je kan niet vaak en langdurig op dat hoge
          toerental rijden. Dat moet je zelf doen met je rechterhand.
          Een brommer heeft geen computer/regelunit.
          De computer van jou brommer zit tussen je oren en bediend je gashendel.

Een vario lijkt dan beter, die kan je proberen af te stellen op het bijna constante toerental
          van het maximale koppel.
          Maar als ik de meeste 2T scooterjeugd hoor rijden staan de vario’s meestal op topvermogen
          bij het hoogste toerental.
          Die kunnen zeker niet aan één stuk volgas naar Parijs 😉

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Roy
          Topic starter

Bedankt voor de uitleg!

Van wat ik me aanneem hoef ik me niet al te veel zorgen te maken, zolang ik op lange rechte stukken mn rechterhand een beetje beheers.

Mvg, Roy

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.