- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 15 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 18 jaren, 8 maanden geleden door masters.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
21 mei 2007 om 14:37 #447470
hm.. ik denk dat je beter een statische voeding kan gebruiken eentje waardoor die dus de heletijd even hard blaast,
want anders krijg je een varierend mengsel, dus krijg je m nooit goed afgesteld21 mei 2007 om 14:53 #447471dat denk ik juist niet, aangezien die spoel steeds meer electriciteit afgeeft naarmate je harder rijd, en je daardoor de ventilator juist bijna niet hoeft af te stellen want de kracht gaat vanzelf omhoog, en je hebt ook nog de sproeier die zorgt toch ook voor een goed mengsel(of werkt dat aleen voor de bezine en heeft dat niks met de lucht te maken?)
21 mei 2007 om 14:57 #447472Grappig projectje , maar als je die ventilator op je spoel aan sluit fikt die wel door.
Als je opgefokt rijd trek je wel redelijk wat meer stroom.
Als het werkt is het leuk 🙂
21 mei 2007 om 15:04 #447473ja daar zeg je wat, miss eerst es meten hoeveel volt enz. der vanaf komt, en dan miss een weestandje als ie teveel is;)
21 mei 2007 om 15:31 #447474wel met een belasting meten, want onbelast is de spanning altijd hoger
21 mei 2007 om 16:00 #447475ik geef je niet veel kans met die fan, kijk eens naar arvidw zijn berekening, die fan is alleen maar een opstakel, ik gok dat ie zonder fan meer lucht krijgt dan met.. maar ik zou zeggen probeer het eens, het zal altijd leerzaam zijn wat er uit je projectje komt 😉
21 mei 2007 om 18:14 #447482masters :
dat denk ik juist niet, aangezien die spoel steeds meer electriciteit afgeeft naarmate je harder rijd, en je daardoor de ventilator juist bijna niet hoeft af te stellen want de kracht gaat vanzelf omhoog, en je hebt ook nog de sproeier die zorgt toch ook voor een goed mengsel(of werkt dat aleen voor de bezine en heeft dat niks met de lucht te maken?)mij lijkt het het beste dat hij op een bepaald toerental begint te werken. als hij namelijk bij stationair lopen hard zit te blazen krijg je hem nooit stationair afgesteld. als hij bij het optrekken minder hard blaast krijg je te veel benzine en als hij harder blaast krijg je te veel lucht.
de sproeier heeft niets met het mengsel te maken, alleen voor de benzine. alleen wanneer je harder rijdt zuigt hij meer benzine aan, maar hij zuigt dan tegelijkertijd meer lucht aan dusja.
21 mei 2007 om 18:19 #447483ArvidW :
Mooi Ciao’tje, zeker voor 20 euro 🙂Eventjes wat rekenwerk:
– Ventilatortje uit computer kan 0.5 tot 3 kubike meter per uur aan lucht wegpompen (ligt aan formaat)Jou brommer maakt op top +/- 8500 toeren per minuut, dat zijn dus 8500*60 = 51000 revoluties per minuut.
Per revolutie neemt jouw cilinder 62.4cc lucht op (70cc is 62.4cc :P)Dus dat wordt 51000 * 0.0624 liter = 31824 liter per uut aan lucht.
31824 is ongeveer 32kubike meter per uur terijl jouw ventilatortje maar 0.5 tot 3 kon leveren :con
Je ziet natuurlijk al wat voor een conclusie ik daaruit trek…….. 😉
lul niet arvid.
jij hebt 51000*0.624 gedaan
duh dat je dan op 32 kuub komt21 mei 2007 om 19:17 #447484Supercharged KAN NIET bij 2-takt motoren.
Met die “fan” koel je de lucht af,wat meer vermogen kan geven,maar meer niet hoor.
Toen ik er 16 was,experimenteerde ik ook met trechters & ventilatoren,totdat de camino bijna op een militaire tank leek maar heb nooit winst gemaakt ermee.
Ik vind het wel leuk dat je er mee experimenteerd.
Beter maak je een soort van intercooler.22 mei 2007 om 11:01 #447487woe :
ArvidW :
Mooi Ciao’tje, zeker voor 20 euro 🙂Eventjes wat rekenwerk:
– Ventilatortje uit computer kan 0.5 tot 3 kubike meter per uur aan lucht wegpompen (ligt aan formaat)Jou brommer maakt op top +/- 8500 toeren per minuut, dat zijn dus 8500*60 = 51000 revoluties per minuut.
Per revolutie neemt jouw cilinder 62.4cc lucht op (70cc is 62.4cc :P)Dus dat wordt 51000 * 0.0624 liter = 31824 liter per uut aan lucht.
31824 is ongeveer 32kubike meter per uur terijl jouw ventilatortje maar 0.5 tot 3 kon leveren :con
Je ziet natuurlijk al wat voor een conclusie ik daaruit trek…….. 😉
lul niet arvid.
jij hebt 51000*0.624 gedaan
duh dat je dan op 32 kuub komtHaha, ik heb het zelfs 2x fout gedaan 😮
8500*60 = GEEN 51000 revoluties per uur maar 510000 per uur
510000 * 0.0624 = 31824 liter / uur = 32 kuub per uurDus ik deed het idd 2x fout, maar het antwoord klopte wel!;) (heb ik bij wiskunde ook wel eens last van:lol)
Dus ik blijf erbij dat het een leuk idee is maar dat je op zoek zult moeten gaan naar een iets wat grotere ventilator
AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
Home made engine dyno22 mei 2007 om 11:25 #447489
.-{2F4OV}-.Zal wel n vette ciao worden met ebr voorvork:D
Maar da ventilatortje zal niet helpen denk ik:lol
11 juli 2007 om 19:34 #448869ik heb effe een update gedaan, ik heb ook nog wat dingen bestelt bij jmpb. als ik dat heb is die bijna compleet. dan kan ik hem eindelijk eens testen:)
11 juli 2007 om 20:58 #448873sorry maar je plan zal denk ik niet echt werken. je kan geen 2 carb’s op je brommer hebben en dan volle wangen. tenminste niet als je een daarvan op je originele plek heb zitten. want je inlaat blijft krukasgestuurt, en dat gaat met volle wangen krukas niet werken.
als ik jou was zou ik een 13mm pakken, want 1 16mm en 1 13mm valt denk ik niet écht af te stellen. of beter, je 13mm carb weghalen en meteen een 17,5mm erop zetten, op je zij-inlaat. dat is de enige manier hoe je een volle wangen krukas kunt gebruiken.
ik vraag me zoiezo af of hij af te stellen valt als je één “supercharged” hebt en één niet. ik zou een echt supercharger idee maken, behuizing met luchtfilter erop en zo’n vliegwieletje erin, en dan via een asje een poelie erop en dan naar je koppeling. Je hebt dus een inlaat die zit aan de zijkant in mijn geval, op de deksel dat is voor het luchtfilter, en dan heb je nog een andere daar blaast de lucht direct uit, en dan moet je bij de “uitlaat” een slang maken naar je carb. dit was ik eerst van plan lijkt me wel wat vetter :D. dat moet ook flink blazen :D. keertje 50cc motortje maken en dan hoppa :P.
maar ventilatortje kan natuurlijk ook :). alleen met een andere carb wordt dat wat moeilijker.
succes ermee!
11 juli 2007 om 21:36 #448875Een turbo…
Dat ventilatortje in je carb zal je niet veel helpen, dat ding zorgt eerder voor weerstand dat dat hij de lucht gaat helpen om binnen te komen.
Echte turbo`s worden aangedreven door de uitlaatgassen van auto`s.
Met zo`n ventilator kan je het idee wel nabouwen, maar dan heb je zeker 1 nodig die heel wat meer kan dan deze.Het is de bedoeling dat je zo`n tussen de 5 en de 10 bar aan druk hebt dat de carburateur “ingeduwd” word.
Zoals timo al zegt heeft een volle krukas geen enkele zin als je je gewone inlaat wil gaan gebruiken, dan is er geen opening om het mengsel binnen te laten.
Verder is het wel een leuk idee, heb het zelf ook wel eens geprobeerd op m`n laatste ciao.
suc6
13 juli 2007 om 14:25 #448921heeft wel nut, niet op een standaard carter, maar zo een speedengine of een evo, die heeft op de normale plaats toch ook een membraam inlaat?(dus niet krukas gestuurD) en dan zij inlaatje erop, dan werkt een volle wangen toch wel? of heb ik het fout.(Carterset Polini Evolution.
Vespa.
Wordt geleverd inclusief 19MM Carburateur Dellorto.Model voor puntenontsteking.
Let op, in dit carter moet een volle krukas gemonteerd worden.)
mischien moet die kleine carter met zij inlaat wel aangepast worden dan…
of mischien een mix klein carter, en daar dan nos (nat) in spuiten in plaats van de olie die er normaal in hoort te komen…(mits goed afgestelt)wat timo zegt met die slang vanuit uitlaat naar luchtfilter, dat werkt wel erg vervuilend voor je carbje…
je gebruikt immers de gassen die niet verbrand waren/bijprodcuten van de verbrande benzin, deze zijn toch niet egt zuiver? mischien is het dan beter om een lange buigbare buis te nemen en die vanuit je klek zo door naar achter laat gaan, met in die buis een aantal ventilatoren(en dan zoveel tot 5 bar ofzo). of mischien een kleine compressor op je ciao zetten maar dat zie ik niet zo zitten(zouw wel kunnen op je dragen ofzo) -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.