Vespa-Ciao.NL
:: Collectie van Martino

Home Forums Perso’s Collecties Collectie van Martino

15 berichten aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 365)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Martino
    Topic starter

Ik heb een apart topic geopend zodat deze info niet zal verzanden in mijn perso en er later altijd op voor borduurt kan worden.

Grotere SHA carb. op Polini SE

@ speedbuxy; Ik vind het er zelf ook wel goed uitzien, maar nu de functionaliteit nog. 😉

@ adriaan; Dit princiepe geld ook voor een 16/16, maar een 15/15 heeft mijn voorkeur.

@ criminalmindz; Lees ook het topic. Het past in een Citta.

@ Beunhaaz; Ik wil dus niet gaan hakken en zagen.

@ Waarom?: Het past, maar krap. En vergt nog enige finetuning. Zie ook het topic hierover. Die 2mm klinkt idd als erg weinig maar weet uit ervaring dat dit zeker wel een groter verschil kan geven. We zullen eens zien wat nou juist het verschil is met bijv een 13/13 op verder dezelfde setup.

beunhaaz
      Bijdrager

Met kelk hoef ik niet te hakken 😛 , met die filter erop moet ik hakken dankzij die beugel, dus maybe dat ik even beetje ga lijmen

Martino
        Topic starter

Vandaag moest en zal de 15/15 carburateur ook getest worden. Ik heb de laatste hand gelegd aan het spruitstukje en een pakking gesneden hiervoor. Op het oog zal het in mijn Ciao erg krap worden allemaal, maar past het in de Ciao dan past hij in elke andere brug. 😉

Setup:

Polini SE
          Polini 46mm
          Olympia krukas
          15/15 Dellorto
          Giannelli Mega

Wat nog gedaan moest worden aan het spruitstukje was onder andere de binnendiameter vergroten. Deze is standaard 13mm, maar voor deze eerste test wil ik hem naar 14mm vijlen. Vervolgens naar 15 en 16 om een eventueel verschil hierin op te kunnen merken.

Omdat het in een Ciao brug vrij lastig met de ruimte is en het blok inclusief de iets grotere carburateur niet helemaal in de achterste stand gezet kan worden. Ligt mijn V-snaar niet helemaal mooi tussen de achterpoelies. En valt hier zeker nog wat meer winst uit te halen icm een andere snaar of combinatie met 100mm schijven. Ook staat het blok iets schuiner in de brug omdat we een 18mm busophanging bij de SE hebben gebruikt ipv de 19mm. Een gelukje had ik wat betreft de gaskabel welke zo was over te zetten. Bij benadering hebben we maar gekozen voor een 74 sproeier ipv de 68 die normaal wordt bij geleverd.

De sproeierbezetting bleek gelijk een juiste te zijn. Loopt stationair, reageert op het gas zonder viertakten of andere euvels. Zelfs de bougiekleur was gelijk goed. Toch kan hij voor me gevoel iets netter lopen. Bij koude start loopt hij nu mooi rustig stationair, maar nadat hij warm is loopt hij net even iets hoger. Wat eventueel op wat valse lucht kan duiden of maatje groter in sproeier moet. Na inspectie van het blok lijkt deze toch echt helemaal dicht te zitten en lekt of zweet een klein beetje bij de kop. Toch moet dit niet direct het verschil in stationair verklaren. Enfin het heeft nog wat afsteltijd nodig.

Nu de resultaten ten opzichte van een normale carb en spruitstuk. Het grote verschil zit vooral in het doortrekken. De Top is even hoog, maar ik ben er nu wel sneller. Ik kan zelfs wel een vertanding langer, waardoor de top wel weer iets omhoog zal gaan. Onderin trekt hij niet harder op, maar moet gezegd de V-snaar stand zal dit mede doen veroorzaken. Tijd voor een wat andere overbrenging waarbij de v-snaar straks ook weer mooi uit komt.

Het leuke van de carb. nu is dat het eigenlijk best stil is te noemen tot aan half gas. Wanneer je hier over heen komt hoor je duidelijk een zwaardere brom, maar omdat het een inlaat is zonder membraam zoals de EVO’s en RV’s kleppert het niet. Het zit qua geluid er echt tussenin (13/13 – 19mm)

Al met al een geslaagde zet. Waar ik zeker nog wat plezier van ga beleven en verder mee ga vogelen.

criminalmindz
          Donateur

Ben benieuwd of je straks wat spruitstukjes voor de verkoop hebt, zo te lezen is er best veel animo voor en hierboven te lezen heeft het dus wel degelijk nut.

Ik blijf je vorderingen zeker volgen :thumb

adriaan
            Bijdrager

Ik blijf deze ook zeker volgen! Mooi dat je alle verschillende maten van het spruitstuk ook gaat uitproberen om verschil te merken!

Ik denk dat je hier weer heel veel antwoorden mee kan vinden op vragen die tot nu toe altijd een beetje vaag beantwoord werden zoals: Heeft grotere carb nut voor topsnelheid, optrekken, doortrekken of wat dan ook.

Mocht je spruitstukjes gaan maken mag ik dan de eerste zijn die er alvast 1 reserveert?

Gr. Adriaan

Martino
              Topic starter

Wat een grotere carb doet is in zijn algemeenheid wel bekend. Persoonlijk vind ik het gewoon leuk onderzoekend te werk te gaan. Zelfs al zal ik het wiel hierdoor nog een keer moeten uitvinden. Mede door de vele interesse topics of andere topics over een grotere carb op de SE ben ik dit maar eens voor mijzelf begonnen. Zo standaard zie ik een SE niet direct als meerwaarde tegenover een origineel carter. En rijdt zelfs lievere met origineel bewerkte carters. De mogelijkheid tot een grotere carburateur kan dit wel doen veranderen.

Ook wil ik gewoon genoeg ervaring opdoen en alle kinderziektes uit dit projectje halen. Om straks idd een aantal van deze danwel complete kitjes inc. carb en bevestigingsmateriaal aan te kunnen bieden hier op het forum. Er zijn al teveel soortgelijke projecten gesneuveld. (Let wel, dit is geen reserveringen topic!)

Martino
                Topic starter

Vandaag gewoon eens wat zin om verder te proberen wat te knoeien met Durafix. Wilde eens netjes een inlaatje afsluiten.
                  Dit heeft toch wel heel wat ijver gekost en is niet 1,2, 3 klaar.

Toch is dit voor een zij-inlaatje bedoeld en na een powdercoatlaagje ziet het er weer netjes uit schat ik.

criminalmindz
                  Donateur

Dan zul je hem helemaal strak moeten maken denk ik, want ook die deukjes komen na de powdercoat goed naar voren

speedbuxy
                    Bijdrager

Ik zie wel ik ben niet de enige die op bevrijdings dag zoiets had van ik ga lekker even pielen ipv de stad in te luisteren naar allen clark of hoe die vent ook maar heet:D

Maar ziet er na een poedercoat beurtje vast weer als nieuw uit en heb nu zelf ook durafix even ervaren en dat blijft wel zitten:thumb
                      Maar toch eindelijk eens aan de zij inlaat:thumb
                      Al plannen qua setup?

Martino
                      Topic starter

Zo hebben wij hier ook veel te masale vrijheidsconcerten, waar het veel te druk is om je kont ook maar te keren.
                        Ik gebruik mijn vrijheid liever voor wat huisnijverheid. Waar dit dus in resulteerde. Door het powdercoat beurtje ziet hij er straks weer netjes uit.

De plannen voor de zij-inlaat zijn Top-secret!

Nee, ik heb hier nog een zelfbouw zij-inlaat liggen die zijn wederhelft nog zocht. Dus zal dit groot carter daarmee verenigd worden. De rest van de setup heb ik nog geen idee van. Wilde eens kijken of ik een 43 Zeta of 41mm DR op 46mm slag wil laten draaien, maar dan moet het carter ook nog uitgedraait worden om een grotere krukaswang te kunnen behuizen. Ik laat dit wel liggen voor een volgende dag met motivatie tot sleutelen.

speedbuxy
                        Bijdrager

Martino :
                          43 Zeta of 41mm DR op 46mm slag wil laten draaien,

Kan idd de zeta ook wel eens even proef draaien op de 46 kruk.
                          Want die komt daar denk ik ook wel goed op uit.

Bekijk de 41mm DR voor de grap ook maar eens.

Done & done

Florian
                          Moderator

Dit heb je erg netjes gedaan Maarten:thumb
                            Ik denk dat dit ook de oplossing is voor mijn groot carter:D

Martino
                            Topic starter

Een oplossing kan het zeker zijn, maar een beetje mee oefenen is wel aan te raden zeker wanneer je zo’n groot gat wilt dichten.

Omdat ik de smaak wel te pakken heb met de Durafix ook het volgende gedaan.

Dempertje welke ophanging van mist

Na weer wat “trial and error” is het toch gelukt. Het alu plaatje wat er is aan gefixt is zelfs te buigen zonder dat de verbinding een krimp geeft.

De complete uitlaat ziet staat er nu zo bij.

De bedoeling is dat hij onder de black chrome ciao gaat komen. Vandaar de zwarte lak. Alleen de demper moet nog wel mooi gepolijst worden.

speedbuxy
                              Bijdrager

Hier ben ik wel benieuwd naar hoe dit zich gaat houden, want dit zijn wel ultieme stress testen.
                                Maar dat je het kon buigen hoort al erg hoop gevend:thumb

Martino
                                Topic starter

Zo zie ik dit nou juist ook. Ik heb zeker nog wat enige twijfels over het spul. Betreft de juiste hechting en sterkte van de las. Alsmede de invloeden van benzine regen etc. Vandaar ook deze keuze voor een uitlaatophanging. Als hij deze test doorstaat dan is het wat mij betreft het nieuwe wondermiddel.

15 berichten aan het bekijken - 166 tot 180 (van in totaal 365)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.