Vespa-Ciao.NL
:: marrr1's CBA

Home Forums Perso’s Projecten marrr1's CBA

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

marrr_1
    Topic starter

Dag leden, na lang zoeken heb ik gisteren een Gilera CBA weten te bemachtigen. Eentje die compleet en geheel origineel is. Het is van oorsprong een Duitse “mofa” variant wat betekent dat het een snorbrommer is. De vario heeft een verhouding van 1 op 14.5. Na wat verse benzine startten de brommer direct en de topsnelheid was ongeveer 25 en was niet echt voorruit te branden.

De brommer zit nog erg strak in de lak en hier ga ik ook niks mee doen behalve flink oppoetsen. Verder ben ik nog aan het twijfelen wat de setup gaat worden. Hierover later meer info in dit topic.

33E67A08-3BD1-4BD5-8426-4D8B48E5E311

65C925DF-F49D-4570-9B5C-072468BBC476

Wim
      Bijdrager

Mmm.. met een gewoon Si brugje.

Nee toch niet zo leuk.
        Deze is van na de overname door Piaggio.

Doe mij maar de enige echte oer CB uit de ’70ties.
        Nog met het echte Gilera blok.
        4-bak voet.
        Spaakwielen.
        Dikke achterband.

ciao gilera cb1

En live te aanschouwen:

https://www.youtube.com/watch?v=uyrQ72AcHcw

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

marrr_1
        Topic starter

Ieder zijn ding Wim. Ik vind de CBA na de overname ook nog steeds een pracht brommer.

Update:

Ik heb de gehele brommer zover het kon in de tussentijd uit elkaar getrokken en de schroefjes en moertjes die verroest waren vervangen. Ook natuurlijk het blokje onder handen genomen en voorzien van een verse DR EVO (Thanks to Shark). Gelukkig was de krukas nog in zeer goede staat en Pen12 zodat ik de cilinder direct kon monteren. Carters waren nog zo mooi dat ik ze geeneens hebben hoeven te stralen, alleen schoonmaken deed de klus al. Hieronder wat foto’s.

D044ED1E-1794-4149-8BBC-DCDA83C0FD23IMG_6907IMG_6909

Nadat de gehele brommer gepoetst was en daar waar nodig voorzien van nieuwe onderdelen kon ik door naar het RDW om een kenteken te verkrijgen. Ben gelijk voor een geel kenteken gegaan gezien de helmplicht volgend jaar.

IMG_7051

Nadat ik €132,90,- had betaald mocht ik door naar de keurmeester. Deze heeft hem op de rollerbank gezet en een keurige 39 op de teller geklokt. Verder nog wat gegevens genoteerd en gekeken of het balhoofd geen speling had. Dat de remmen werkte en dat het licht functioneerde. Daarna gewogen en hij was goedgekeurd voor op de weg!

Mooi, nu kan ik verder met de andere plannen die ik voor het beestje heb.

Oorspronkelijk zat er een Vario op met 90mm schijven en een 14,5 vertanding. Dit vond ik wat te langzaam en ben dus gaan shoppen. De keuze was gevallen op het volgende:
          Malossi vertanding van 9:1
          Malossi buitenschaal
          Polini voorvario

Bij het ineenzetten van de Malossi vertanding kreeg ik de deksel niet sluitend en nadat ik van alles geprobeerd had ben ik op het volgende topic gestuit: https://vespa-ciao.nl/forums/topic/195-malossi-vertanding-probleem/ .

Hierin beschrijft mede forumlid zevenenergie het volgende: “Bij het frezen van tandwielen is het belangrijk dat de tand-diepte goed ingesteld word. Bij Piaggio zal dat altijd wel goed gezeten hebben, omdat de tandwielen in grote hoeveelheden gemaakt zijn en er een speciale machine voor gebouwd of aangepast is.”

Hierbij een foto hoe de tandwielen in elkaar vielen.
          e25c774e-8b3c-4372-9667-479d72afcca4

Hieronder een foto van de originele tandwielen:
          06726831-640a-44e3-b6b6-084596a0b8e8
          Op deze foto zie je dat de tandwielen een stuk beter in elkaar vallen.

Zonder deze tandwielen kon ik het deksel wel sluiten en met de oude vertanding ging dit ook probleemloos.

Hierop heb ik besloten om de asset van Malossi terug te sturen en het spul van Pinasco te bestellen. Gezien er nog weinig ervaringen zijn met de Pinasco Sprint Gears (9,2:1) zal ik het hieronder proberen te beschrijven.

Het volgende heb ik besteld:
          carter-mozzo-posteriore-con-variatoreingranaggi-sprint-gears-1231

Wilk1985
          Moderator

Hallo Marijn, wat een gaaf project!

De CBA vond ik altijd al 1 van de mooiere ontwerpen, geen idee hoe het rijdt verder maar je hebt zeker een nette brommer.

Ik ben benieuwd naar je ervaring met de Pinasco vertanding!

Tonni
            Moderator

20190219_205425Ik heb praktisch dezelfde, ook dezelfde kleur, dus ik vind het een mooi ding!

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

marrr_1
              Topic starter

Met de Pinasco vertanding wilt het nog niet echt vlotten, ben namelijk op een spie probleem gestuit wat ik niet 123 kan oplossen. Ben nog in afwachting van reactie van Pinasco zelf..

marrr_1
                Topic starter

20190219_205425Ik heb praktisch dezelfde, ook dezelfde kleur, dus ik vind het een mooi ding!

Die van jou is denk nog echt in mint conditie zo te zien. En ik zie dat jij ook een claxon en extra chrome voetsteuntjes hebt, die heb ik dan helaas weer niet.

Oh en jij hebt vast en zeker de origineel benzinekraan. Ik heb eentje van een Si erop gemonteerd..

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.