Vespa-Ciao.NL
:: Malossi vertanding

Home Forums Techniek Mechanisch Malossi vertanding

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

buizerds
    Topic starter

hallo. Ik heb mijn vario cardan gereviseerd en een Malossi vertanding in gezet. Nou draait die op een punt zwaar. Ik heb alles geprobeerd. Lagers hoger en lager. Maar ter vergeefs. Kan ik er zo mee rijden. Ik heb wel een fietsstand erop. En op grote tandwiel staat geen Malossi. Maar ik heb de dikke rand naar de fiets stand zitten.

Martino
      Moderator

Kijk toch maar even goed waarom het dan zo zwaar draait. Ik zal er niet mee gaan rijden. Nou hoeft er niet persé Malossi in te staan, maar zijn alle tandwieltjes dit eigenlijk wel? Hoeveel tandjes tel je bij de verschillende asjes/tandwielen?

Nou lijkt het dat je de how-to hebt gelezen hier op de site, maar ik wil daar een opmerking over maken. Bij een revisie, pers de lagertjes in je naaf ipv met een hamer te tikken. (Zelfs met een kunststofhamer, niet te zien bij de how-to) De lagers zijn best fragiel en vervormen met slaan vrij makkelijk. De passingen slijten sneller en lagers kunnen dus vervormen waardoor je ook een zwaar punt kunt krijgen tijdens het draaien van de vertanding.

buizerds
        Topic starter

A 36
          b 11
          c 30
          d 23
          e 11

heb hem net nieuw gekocht malossi.

Heb alles er heel voorzichtig in getikt met dopjes. Loopt alles nog wel even na. Maar kan het euvel niet vinden

AA-T
          Sleutelbeheerder

Heb er zelf een keer flink mee zitten kutten.. uiteindelijk bleek het een shimringetje te zijn die zich niet lekker positioneerde. Het kan helpen hier wat extra aandacht aan te besteden.

Voor mij was toen de oplossing om het grote tandwiel zo op de as te plaatsen zoals hij ook zit wanneer hij op loopstand staat. Daardoor kreeg (bij mij) dat ene ringetje de kans om zichzelf te centreren. Het knopje voor de loopstand hoeft hiervoor niet ingedrukt te zijn.

Het komt allemaal vrij nauw in zo’n klokje, een kuthaar op de verkeerde plek en hij wil al moeilijk doen. Dus pielen totdat hij uiteindelijk soepel draait 😉

jaffabaffa
            Donateur

@Martino
              En dat persen doe jij gewoon met een bankschroef ofzo?

hansieb
              Moderator

Is een bekend probleem. Zelf ook last van gehad en veel geprobeerd.

Lees dit topic even:
                Topic: Malossi vertanding

speedbuxy
                Bijdrager

Ik had er ook last van dat hij op een bepaald punt wat zwaar draaide.
                  Ik ben hier gewoon de Harz tour mee gaan rijden en na een uurtje rijden draaide de boel als een zonnetjes:thumb
                  Dus ik zou er even een paar km mee gaan rijden en dan weer eens checken. Grote kans dat hij dan ook gewoon mooi soepel draait.

Martino
                  Moderator

@jaffabaffa; Juist een beetje bankschroef en de juiste dopjes/buisjes.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.