Vespa-Ciao.NL
:: Malossi carters met 80cc Polini, loopt niet?

Home Forums Techniek Problemen oplossen Malossi carters met 80cc Polini, loopt niet?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Samuel
    Topic starter

Ik ben een vespa die helemaal geen kik geeft helemaal niets

Setup is:
      Malossi mp one carters
      Simonini uitlaat
      80cc polini
      Elektronische ontsteking
      21mm carburateur
      Malossi volle krukas
      Standaard vario
      Ngk 9 bougi (tomos)
      Malossi membraan en spruitstuk
      Heeft iemand idee waar het aan kan liggen want ik heb echt alles gekocht wat je voor een goede set up moest hebben
      Carters zijn uitgevreest voor de 80 en de porten ook
      Blok

Wim
      Bijdrager

Ik ga er natuurlijk maar van uit dat alles perfect gemonteerd is én in goede staat is.
        Dat beoordeel je zelf het best, wij niet vanachter een toetsenbord. Anders blijft het een raadsel spelletje.

De zuiger beweegt als je aanrent?
        Dan zijn aandrijving issues alvast buitengesloten.

Andere simpele probeersels heb je hoop ik zelf al uitgevogeld, dat we niet na 3 pagina’s adviezen plots horen, hij doet het! Ik probeerde een andere bougie en hij rijdt nu.  😥

Blijft over, de afstelling.
        Ontstekingstijdstip.
        Zorg dat die ongeveer op tijd staat, ieder geval ergens 2 tot 0,5 mm voor bdp zodat ie zeker aanslaat of wat geluid laat horen. Daarna ga je dat finetunen. Zorg nu eerst dat de motor blijft draaien.

Sproeiers.
        Probeer sproeiers tussen 84 en 90.
        Dat zou minstens het setje zijn dat je er bij kocht. Probeer ook de choke.

Je moet je nieuwe set daarna nog gaan inrijden minstens 500km inrijden en daarbij hoge toerentallen vermijden.

Bougie ngk 9 tomos?
        Wat is daar tomos aan?
        Volgens mij is een 7 nu ruim voldoende om mee in te rijden.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door Wim.
        Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Samuel
        Topic starter

Hartelijk dank dat u mee denkt

Maar de ontsteking kan toch niet veranderd worden er zit een spie baan in en de ontsteking heeft geen grondplaat en staat gewoon vast dus hoe verander je dat?

Blok

Wim
          Bijdrager

Dan is dat goed.

Gr. Wim.

Jelle
            Moderator

Heb je gewone piaggio ontsteking of die van Malossi

Welke 80 cm cilinder heb je? De 47mm 4p polini? Of de 46mm 3 p polini?

Zou voor een hittegraad 8 bougie gaan.
              Hoofdsproeier ergens rond de 100

Ik heb met de Malossi ontsteking gehad dat die kortsluiting maakte, dan doet die ook weinig.

Samuel
              Topic starter

Gewone ontsteking
                En de 46mm 3 port’s polini

Nee maar aan de vonk moet het niet zijn want hij vonkt als een malle

Als ik heb duw met me derbi en rond de 60 70 rij geeft hij soms een plof

Blok

Samuel
                Topic starter

Sproeier 100 is dat niet veeel te veel maar als het daar aan lag had die ook al aan moeten slaan met remreiniger

Blok

Wim
                  Bijdrager

Vonkt hij perfect op tijd?
                    Hoe controleren? Komt ie.
                    Zet de zuiger exact in bdp.
                    Zet een merkteken/streep op het vliegwiel en carter. Dus als je vliegwiel en carter merkteken gelijk staan, dat is bdp.
                    Ga nu achterhalen wanneer je de vonk wilt. Dus. Hoeveel (vliegwiel)graden of zuiger mm voor of na bdp je de vonk wilt.
                    Zet dat merkteken/streep met een inktviltstift ook op je carter. (Blok draait achteruit) 😉
                    Pak nu een stroboscoop met 12v accuutje of eentje op batterijen, sluit die aan en laat je blokje ronddraaien (met accutol of hoe dan ook)en kijk of de stroboscoop exact flitst op het aangegeven ontstekingstijdstip.
                    Nu pas weet je zeker dat je daar niet meer aan hoeft te denken, dat is goed.
                    Daarna ga je aan het volgende. De carburatie, benzinetoevoer, membraam. Etc etc.

Gr. Wim.

Samuel
                    Topic starter

Bedankt wim.
                      Ik ga maar eens aan de slag

Blok

zevenenergie
                      Donateur

Er is hier wel eens iemand op het forum geweest met een gele brommer ook wel de banaan genoemd, die compleet krankzinnig werd van dat zijn brommer niet wilde starten. Ook alle mensen die hem tips gaven werden compleet krankzinnig. Uit eindelijk bleek zijn lange kruktap los te zitten waardoor zijn ontstekingstijdstip niet meer klopte.
                        Een Lamp is een uit stekend middel tegen ziektes van de geest.
                        We mogen blij zijn dat we dokter Wim in ons midden hebben die zijn licht op de meest hopeloze gevallen laat schijnen.

Ik doe regelmatig werk aan blokjes en onderdelen, en ik heb gezien dat bij de Polini cilinders het decompressie gaatje in combinatie met de kop ,niet ideaal zit. Je moet alert zijn dat je de kop zo plaatst dat de er geen compressie weg lekt van de cilinder ruimte naar het decompressie kanaal.

Geen of te weinig compressie,en je krijgt hem nimmer gestart.
                        Wat ook belangrijk is,dat je altijd de slotspeling van de zuigerveren controleert. Is er geen slotspeling dan heb je een stuk minder compressie. En het is ook nog eens heel slecht voor de cilinder.

Jelle
                        Moderator

Nee als t de 46mm 3p polini is, is sproeier 100 te groot, met de 21mm zonder filter zou ik tegen de 90 gaan zitten.Overigens zou ik niet eens met een 21 mm gaan rijden. Heeft weinig meer waarde dan een kleinere carburateur op deze cilinder.

Hoor je wel wat als je hem start?

Polini 46mm staat ook bekend om z’n slechte pasvlak met de kop.

Dus daar kan die valse lucht pakken.

Samuel
                          Topic starter

Nee dat is het probleem dus hij geeft geen teken van leven. Als die zo maar iets doet dan red ik het wel verder maar dat is het hele punt dus dat hij het gewoon niet doet maar ik ga eerst even alle punten na lopen die door wim en u zijn genoemt

Blok

Wim
                            Bijdrager

Als ik hem duw met me Derbi en rond de 60-70 Km/u rijd
                              geeft hij soms een plof

😎

even me nieuwe setje opstarten met 70 km/u

Wie weet krijgt ie geen benzine :mrgreen:

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 2 maanden geleden door Wim.

Jelle
                              Moderator

Heb je er al een nieuwe bougie in bijv een NGK 7?
                                Hoe vonkt deze?

Is je aarde van je cdi goed?

Welke sproeier heb je er nu in en wel of geen luchtfilter?

En geen vuil in je tank?

Samuel
                                Topic starter

Ik heb nu sproeier 80 zonder luchtfilter
                                  En nieuwe bougi maakt geen verschil vonkt even hard en de vond is best sterk

Aarde is goed

En de tank is gespoeld

Blok
                                15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.