Vespa-Ciao.NL
:: Maloss 46 mm brevetato tunen

Home Forums Techniek Opvoeren Maloss 46 mm brevetato tunen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

PiNeAppLePro
    Topic starter

Hallo,

Ik heb zojuist een malossi 46 mm brevetato gekocht ! Jajajaaj de tamme versie maar ik zou graag willen weten of er meer te halen valt uit deze cilinder. Uitlaatpoort vergroten enz
      Er wordt gebruik gemaakt van speedengine carters. Misschien valt er hier wat aan deze carters te doen?

Maar het gaat me voornamelijk om de cilinder zelf. Ik heb een mooie dremel dus het moet lukken als het kan

Groeten,

Sander

Michel
      Bijdrager

Heb je er ervaring mee, zou zonde zijn van je nieuwe cilindertje. Ik durf het nog effe niet aan. Even wat meer kennis over 2 takt tuning opdoen. Begin er niet zomaar aan he :thumb Zou zonde zijn van je cilindertje.

Met de uitlaatpoort is bij een gietijzer cilindertje meestal wel wat te versieren.

Edjuh
        Bijdrager

Poortje kan wel een milimeter aan beide kanten verbreed en 1mm omhoog, misschien uitlaat kanaal ruimer(zie arvids perso hoeveel er bij een DR weg kan), ik ben verder niet bekend met de cilinder maar feit is dat alle vespa cilinders aan de tamme kant zijn.

Ik zou ten eerste gaan rijden voor je tjoent, dan merk je ook beter wat je doet, maar die cilinder rijdt echt niet slecht als je dat soms denkt.

En wat 19 zegt, Graham Bell;s boek of andere 2 takt boeken lezen is een goede fundering voor je lukraak de dremel overal in steekt.

Jelle
          Moderator

sowieso heeft de malossi erg kleine boosterpoortjes, misschien is daar iets mee te doen…

PiNeAppLePro
            Topic starter

Oke, 2 takt boek van Graham Bell eventjes huren bij de bieb. ( weet ook wel een site waar je het kan lezen maar vind ik zo onverzichtelijk )

@ 19ac087, idd ik heb er geen ervaring mee, misschien is het handig om eerst eens ervaring op te doen met een standaard cilinder.

@ Edjuh, :thumb

@ Jelle, ja dat vond ik ook al :!

ArvidW
              Donateur

Begin bij de basis:
                – Poormap maken
                – Deckheigt bepalen
                – timingen bepalen
                – blowdown bepalen.
                – checken of zuiger in Onderste Dode Punt spoelpoorten geel hopent (zoniet, ophoogplaat)
                – Dan timingen nog eens checken, spoeltiming niets aan doen (bijna onmogenlijk te doen met dremel)
                – Gewenste Uitlaattiming berekenen aan hand van Blowdownperiode en spoeltiming
                – Uitlaatpoort groter fresen (max 65-70% vd boring, vespa zuigerveertjes zijn niet zo heel tof (in poortmap meet je een boogmaat, moet je omrekenen !)
                – Uitlaatkanaal aanpassen als je grotere flens gaat gebruiken (en dat wil je :P)
                – Flens erop lassen.

Gassen 😀

(je kunt ook met Timing area’s gaan stoeien, maar dat is denk ik iets te lastig voor je)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                Home made engine dyno

speedbuxy
                Bijdrager

Dat kan ook wel wat in simpelere taal verwoord worden, want dit zijn teksten uit z,on onleesbaar boek.
                  Ik houd me aan de volgende regels en dan kom je ook een heel eind.

1Maak de uitlaapoort nooit hoger als de helft van de slag, 21,5mm in dit geval, maar aangezien het een brommer is en nog moet optrekken zou ik bij 19 a 20mm hoogte al eens gaan testen.

2Uitlaatpoort idd nooit breder maken dan 65 tot 75% van de boring.

3Dan zou je idd met de cilinder erop kunnen gaan testen of de cilinder wel helmaal mooi tot onderin en bovenin in de cilinder komt.
                  Komt ie dat bovenin niet kan je dat laten afdraaien, en komt ie onderin niet mooi uit dan kan je hem idd ophogen met een ophoogplaatje, maar dan moet je sowieso de bovenkant ook wat afdraaien.
                  Want wat je hem onder ophoogt komt er bovenin bij aan ruimte;)

Deze 3 dingen zijn al voldoende om een leuke winst uit je cilinder te halen;)

PiNeAppLePro
                  Topic starter

Weet je wat ik doe:
                    – Tot aan me nieuwe schooljaar paar tuningsboeken bestuderen
                    – Ga de opleiding EDI doen dus heb genoeg apparaten tot mijn beschikking ( in mijn vrije tijd )
                    – Eerste jaar van mijn opleiding is toch “gereedschap handhaving”
                    – Mooie schuifmaat aanschaffen 😀
                    – Cilindertjes bestuderen

– Hopen dat ik naast mijn baan bij de Albert heijn ook een leuke baan vind in de Baanstee
                    ( Voor de niet purmerenders onder ons de baanstee is een gebied met allemaal:
                    – autoreparatie bedrijven
                    – lasbedrijven
                    – gamma en dat soort gevallen
                    – coat bedrijven
                    – custom paint bedrijven
                    – en niet normaal nog veel meer 😛 )

Me buurjongen werkt bij een old timer shop, daar moet hij schoonmaken en kleine klusjes enz. en mag gebruik maken van de apparaten daar.

Ik hoop dat ik iets vind in die richiting

@ ArvidW, Opzich begrijp ik de hele basis, wat je wel moet doen enz. Maar heb gewoon nog niet alle equips ervoor.

@ speedbuxy, Ja idd niet iedereen is een rekenwonder 😛 . Bedankt voor je uitleg en ik zal me houden aan “de” 3 tips :thumb

Wat is eigenlijk eeen goeie schuifmaat voor een mooi prijsje, want misschien een hele lompe vraag maar als je een schuifmaat met digitale teller neemt. Past dat LCD schermpje wel in je cilinder?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.