Vespa-Ciao.NL
:: m8 draad tappen ofzo ?

Home Forums Algemeen Oude topics m8 draad tappen ofzo ?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

joey636
    Bijdrager

geen decompressie?
      hoe bedoel je dat?
      maar m10 is mischien wel erg krap maar er komt niet echt veel zijdelingse kracht op de staan.
      maar wel druk ik denk dat dat niet zo snel zal breken.
      anders laat je iemand tog een dik lasje er tegen leggen en met de slijptol netjes maken.
      en dan heb je gewoon op 1 punt een iets dikker carter.

J3sp3R
      Topic starter

joey636 :
        geen decompressie?
        hoe bedoel je dat?
        maar m10 is mischien wel erg krap maar er komt niet echt veel zijdelingse kracht op de staan.
        maar wel druk ik denk dat dat niet zo snel zal breken.
        anders laat je iemand tog een dik lasje er tegen leggen en met de slijptol netjes maken.
        en dan heb je gewoon op 1 punt een iets dikker carter.

een dik lasje? dus lassen? tja, ik ken niemand die kan lassen.. :S stadse hè. ;p

ArvidW
        Donateur

Huh? Heb je 2x achter elkaar je schroefdraad in je carter naar de klote gedraaid =)

Standaard zit in een carter M7 schroefdraad, dus je hebt ooit al m8 erin getapt, en dan nog een keer kapot gedraait? :lol ga jij met je volle gewicht op die ratelsleutel hangen ofzo:P

Maar m10 lijkt mij wel heeel erg groot worden, maar je kunt het altijd proberen. Mislukt het laat iemand een flinke boggel lassen op je carter waar jij weer mooi een gaatje in boort, en weer m7 schroefdraad intapt.

Vloeibaar metaal blijft goed zitten, maar je kunt er niet mee lassen. Het is gewoon plakken zoals je op basisschool deed, dus je kunt er geen grote krachten opzetten. Als jij normaal aluminium al kapot kan krijgen, dan krijg jij vloeibare aluminium uit een flesje helemaal kapot.

Die tapen met 0 1 2 zijn de hoeveelheid draad, in het begin gebruik je degene met weinig draad, en met elk nummer wordt je draad dieper getapt totdat bij 2 je normaal draad hebt.

Je kunt ook alleen nr 2 gebruiken, maar dan wil hij nogwel eens naar de klote gaan en dan zit je met een tap van 10% koolstofstaal in je carter, dat krijg je er NOOIT uitgeboord. Je boortjes gaan d’r allemaal aan.

barry :
          @ Arvid:
          Ik ben nu de kleppen van de Honda Amigo aan het pas-slijpen.Klote job,wees gerust.

Kom op barry, doe niet alsof het moeilijk is. Gewoon een kwestie van slijppasta ertussen doen, boormachine op je klep zetten en lekker ronddraaien. Daarna nog “eventjes” de afstand van je klepstoters tot je kleppen zelf afstellen en klaar is kees. 10 minuutjes werk maximaal 😛

Neehoor, kleppen inslijpen is idd een klote karwei:(, heb het zelf wel eens in een gietijzer motormaaierblok gedaan, was geen pretje. (motortje = atavar)

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
          Home made engine dyno

Tonni
          Moderator

Wat ik doe is: opboren tot 8,6mm en dan M10 schroefdraad tappen. Een M10 bout erin draaien (goed vast). Die bout afzagen en vlak vijlen. Daar dan weer M7 draad in tappen. Gaat echt niet weer stuk.

Ik zou er zeker geen M10 draadeind in zetten, en dan de cilinder en kop opboren. Dat is echt een beun oplossing.

Een Helicoil gaat waarschijnlijk niet meer passen, omdat er al M8 in getapt is. Tenzij je er een M8 Helicoil in laat maken. Een Helicoil setje haal je trouwens NIET even bij de bouwmarkt, net als een M7 draadtap (set).

Verder is een goede tapset niet heel goedkoop, een 3-delige M8 set kost b.v. zomaar 25 euro.

Je mag me nog steeds het carter sturen, anders zou ik als ik jou was gewoon naar een of andere technische fabriek lopen met het cartertje, en vragen of zij het voor je willen maken. Doe ik ook wel eens als ik iets bijzonders gemaakt moet hebben en ik zelf niet het gereedschap er voor heb.

Succes.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

J3sp3R
            Topic starter

Oke, bedankt allemaal.
              Ja Arvid, bij vast is vast denk ik altijd: dat kan vasterrrr, en ja hoor.. draait ie door.
              Ik was ook al bij een motorenrivisie geweest (omdat ik het gereedschap niet had dus), en die hadden er toen een m8 in gedaan. Hier in de buurt zou ik anders niet echt een bedrijf weten die er verstand van heeft.
              Maar dan lijkt me het idee van Tonni wel wat, door een M10 erin te tappen, die afzagen en afvijlen, en daarna er weer een m8 (lukt dat?) in te krijgen. Moet het perse een M10 bout zijn, of kan het ook een tapeind zijn? En Helicoil, ben ik achter gekomen, is toch nog redelijk duur.
              Maar om die m8 draad er weer in te krijgen, wat heb ik dan precies nodig? Een complete tapset ofzo? Want bij die motorenrivisie gebruikte hij 1 zo’n ding wat op een boortje leek en daar tapte hij het draad mee.
              Hoeveel kost zo’n iets? Eurotje of 5…? Of heb ik echt zo’n 3-delige set nodig?
              – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Thijs_DR_Evo
              Bijdrager

Dan ben je echt een lompe ezel (met alle respect hoor ;)) als je twee keer achter elkaar presteert de tap uit het carter te rukken… Nooit gehoord van vast = vast?
                Koop een helicoilsetje van M8, and you’re good to go. Niet te krijgen bij de bouwmarkt, maar @ de betere automaterialenzaak/gereedschapshandel. Ik had het sowieso niet opgetapt, maar gelijk een helicoil erin getrokken.

grz Thijs

J3sp3R
                Topic starter

Thijs_DR_Evo :
                  Dan ben je echt een lompe ezel (met alle respect hoor ;)) als je twee keer achter elkaar presteert de tap uit het carter te rukken… Nooit gehoord van vast = vast?
                  Koop een helicoilsetje van M8, and you’re good to go. Niet te krijgen bij de bouwmarkt, maar @ de betere automaterialenzaak/gereedschapshandel. Ik had het sowieso niet opgetapt, maar gelijk een helicoil erin getrokken.

grz Thijs

Maar dat is toch verdomde duur? :O @Google kwam ik op bedragen van 50 euro voor 1 setje terecht.. :S

Thijs_DR_Evo
                  Bijdrager

Ja, vast is vast was zeker goedkoper geweest. Een goede set tappen (voor 1 maat!!!) kost je ook 50 euro…

grz Thijs

J3sp3R
                    Topic starter

Wtf zijn dat voor prijzen dan?! 😐
                      En gewoon zo’n ding wat ik hier zei: http://vespa-ciao.nl/forums.php?m=posts&p=53660#53660 dan?
                      Zo’n tapgedoe m10 en m8.. Ik ga dus geen 50 euro uitgeven.. :S *Bouwmarkt is dicht vanmorgen, de dichtsbijzijnde….

Biker-mouse
                      Bijdrager

Thijs_DR_Evo :

grz Thijs

Koop een helicoil en doe er dat ding in, of ga naar een motorzaak! Een motorzaak gebruikt die dingen vaker en kan dat tapeind voor 15 a 20 euro weer helemaal OK maken! Hoef je zelf niet de spullen aan te schaffen.

Rij daarna meteen door naar een automaterialenzaak en koop een momentsleutel!!!

Het leven is als Lucille Werner, het kan raar lopen.

J3sp3R
                        Topic starter

Biker-mouse :

Thijs_DR_Evo :

grz Thijs

Koop een helicoil en doe er dat ding in, of ga naar een motorzaak! Een motorzaak gebruikt die dingen vaker en kan dat tapeind voor 15 a 20 euro weer helemaal OK maken! Hoef je zelf niet de spullen aan te schaffen.

Rij daarna meteen door naar een automaterialenzaak en koop een momentsleutel!!!

tja, hier in de buurt is zijn er geen motorenzaken, er is enkel een motorenrivisie, maar die kon ook niets doen.. :S

Vordering:
                          ik heb de bout er zo goed als mogelijk in gekregen, maar hoor bij het kicken gepiep. en als ik mn hand onder het gedeelte hou tussen de cilinder en carter, voel ik wat wind. voetpakking is net nieuw.. ;s

Quest
                          Bijdrager

die wind komt waarschijnlijk van je vliegwiel.. valse lucht voel je meestal niet goed.. die hoor je..

zeker dat je kop er goed strak op zit ?

ciao-mix
                            Bijdrager

`knuppel

J3sp3R
                              Topic starter

Quest :
                                die wind komt waarschijnlijk van je vliegwiel.. valse lucht voel je meestal niet goed.. die hoor je..

zeker dat je kop er goed strak op zit ?

ja, strakker lukt niet.
                                dus die wind hoort zo, nooit gevoeld.. 😛
                                waar hoe klinkt valse lucht dan?! ;s

Thijs_DR_Evo
                                Bijdrager

Lekt gegarandeerd daar nu. Blijf het nog steeds een prestatie vinden om een tap eruit te rukken. Dat kreeg ik op mijn 14e nog niet eens klaar :P. Anyways, bij een motorzaak hebben ze normaal ook wel een helicoil setje, autogarage’s idem. Probeer het anders daar eens. De helicoil zelf kost maar een cent of 50, alleen het gereedschap om het erin te zetten is duur.
                                  Pak de volgende keer een kleine ratel om aan te draaien.

grz Thijs

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.