Home › Forums › Techniek › Mechanisch › ‘Loeiend geluid’ door bromklok
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren geleden door Wim.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
8 februari 2021 om 13:35 #806903
Ik rijd al altijd met een ‘zingende’ bromklok. Zodra ik gas geef en er torsie op de klok komt maakt hij dit geluid. Het is niet de motor, dat heb ik uitgesloten door gas te geven met de fiets stand ingedrukt. De vertanding ziet er goed uit en er zit voldoende olie in (ook niet te veel). Ik heb al eens de lagers vervangen omdat ik dacht dat het een slecht lager was, maar helaas was dat niet de oplossing.
in het filmpje hieronder hoor je het geluid;
Heeft iemand dit ook al eens gehad? Wat kan ik hieraan doen?
8 februari 2021 om 13:41 #806904Kan zijn dat de bak gebruikt is met te weinig olie. Dan slijten de tandwielen en kunnen herrie gaan maken. Mischien is er een keer een tandwiel uit een andere kast in gezet en passen ze niet zo goed op elkaar. Ik zou een andere kast zoeken en die schoonmaken/service. Als de lagers wat hebben knap ik een bak niet meer op. Als een bak normaal gebruikt is en niet droog gelopen heeft gaan ze super lang mee. Als je dit soort dingen krijgt is er waarschijnlijk al meer gebeurt.
8 februari 2021 om 14:38 #806905Het is niet genoeg alleen de lagers te vervangen . Je moet goed kijken of het loopvlak van de asjes nog helemaal gaaf is.
Immers dat is onderdeel van het lager.
Ze maken inderdaad een soort zingend zoemend geluid wanneer ze beschadigt zijn.
De asjes in de klok zijn overigens van uitstekende kwalitijd en gaan niet snel kapot.13 maart 2022 om 18:28 #814648Ik heb nu een paar dagen een bromklok onder mijn vespa zitten en ik hoor ook nu een zoemend geluid als ik gas geef. Wat moet ik precies doen om te controleren of de asjes nog goed zijn en heb jij het kunnen oplossen? Kan ik er nog mee rijden of moet ik meteen mijn snorklok er weer onder zetten?
13 maart 2022 om 19:47 #814649Ik al mijn lagers vervangen, en toch bleef het geluid aanwezig. Vaak wordt het veroorzaakt door mensen die ze te lang droog rijden. Ik rijd er inmiddels al 5/6 jaar mee rond en het werkt nog prima.
13 maart 2022 om 21:58 #814651Ik heb nu een paar dagen een bromklok onder mijn vespa zitten en ik hoor ook nu een zoemend geluid als ik gas geef. Wat moet ik precies doen om te controleren of de asjes nog goed zijn en heb jij het kunnen oplossen? Kan ik er nog mee rijden of moet ik meteen mijn snorklok er weer onder zetten?
Je hebt nieuwe olie er in? SAE80 Gearoil.
Zo ja, vervang dan ook eens de lagers.
Is het dan nog? Dan zijn ook de tandwielen gaar.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is. -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.