Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Lichten vallen uit
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 maanden geleden door Ciaosta.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 januari 2026 om 15:02 #838142
Hallo allemaal!
Ik heb een ciao met een probleem… mijn voorste licht valt telkens uit. Telkens doorgebrand. Mijn ciao is een A klasse maar rijd harder dan 25. Daar zal dan wel de fout zitten waarschijnlijk want ik heb ook al een regelaar gekocht voor te zorgen dat hij de juiste voltages krijgt maar ik vroeg me af of er niet ook andere opties zijn? Ik heb namelijk ook een B klasse ciao mix waar de lichten niet van kapot gaan. Wat is er dan zo verschillend tussen de elektriciteit van een a klasse en een b klasse. Kan ik niet ook de elektriciteit van een b klasse in mijn andere ciao leggen? Want voor de spanningsregelaar te monteren moet je gaten boren enzovoort want er is geen plek voor. Zo een blokje past nu ook eenmaal niet overal. Als iemand een oplossing weet zou wel fijn zijn anders zal het zoeken worden voor de spanningsregelaar te monteren…
Alvast bedankt iedereen!p.s. ik heb ook al een 12 v lampje geprobeerd, zelfde resultaat
24 januari 2026 om 19:54 #838156Hi!
Klasse A en B hebben wij niet in Nederland, dus ik neem aan dat je vanuit België mag posten?
Rijdt je met een punten ontsteking of met een elektronisch blok?beetje prutsen hier en daar
Link naar Mijn collectie / Projecten.25 januari 2026 om 09:02 #838160Yes, sorry is hetzelfde als een gele en een blauwe plaat…
het is een punten ontsteking25 januari 2026 om 19:25 #838176Voorlamp moet een 6volt 15watt zijn.
Dan moet het goed gaan.
Achterlicht een 6volt 5watt.Bij jmpb verkrijgbaar.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 januari 2026 om 19:30 #838177Is dit niet wat er origineel in zit? Branden gewoon door hoor…
25 januari 2026 om 20:20 #838178Ja, wat origineel is indd.
Maken beide lampjes echt goed massa(is min)
zeker het achterlicht aan spatbord?
Normaal blijven ze echt lang branden hoor ook bij wat meer toeren. Niet bij overtoeren, maar dat is niet normaal rijden. Dan gaan ze dus wel stuk.Probleem is vaak één slecht aangesloten lampje, zwak contact, massa, trilling, lossig gemonteerd tussen de koperen contacten.
Het lampje valt uit en daardoor fikt de andere ook bijna direct door omdat die dan de volle laag spanning krijgt omdat de andere niet brandt.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 2 maanden geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 januari 2026 om 20:30 #838180Anders deze monteren, parallel op de voedingsdraad die naar de schakelaar van je verlichting loopt. Bijv. direct waar die je blok uitkomt, dan oogje aan massa, klaar.
https://www.jmpbonderdelen.nl/spanningsregelaar-universeel-6-volt-30-watt.html
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.25 januari 2026 om 20:31 #838181Het gekke is, mijn achterlicht blijft branden zonder enig probleem
25 januari 2026 om 20:32 #838182Oh dankjewel voor de tip!
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.