Vespa-Ciao.NL
:: licht opvoeren Std blok met vario (mallosi)

Home Forums Techniek Opvoeren licht opvoeren Std blok met vario (mallosi)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Mustachio
    Topic starter

een prettig nieuwjaar mensen!

al terug eventjes geleden maar terwijl genoten van het rijden. nu tijdens de wintermaanden toch aan het denken hoe ik men ciao dat net iets wat rapper kan laten rijden. ik zou hem graag zo tegen de 50 krijgen en nu rijdt hij 40-42km/u

op dit moment standaard blokje eronder.  12/12dellorto, sproei 48 mallosi voorvario 1:13 ratio in de klok.

men grote vraag is:  kan een uitlaat met leo krul (en waarschijnlijk aanpassing rollen). de meest voor de hand liggende aanpassing zijn? moet er dan ook geprutst worden met sproeikopjes in de carbu?  en zijn er bepaalde merken van uitlaten die een no go zijn of net geprezen voor hun prijs kwaliteit?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 maanden, 1 week geleden door Mustachio.

Wim
      Bijdrager

Ja. Als je uitlaat en/of luchtfilter veranderd moet er altijd met sproeiers getest worden om een juist mengsel opnieuw terug te vinden.
        Een expansie uitlaat, bijv. leo krul, werkt niet/slecht op een std cilinder.

Als je met jou setup, een 43(65) cilinder monteerd kom je beter uit naar de 50km/u.
        Je past dan alleen nog je sproeier aan met een rijdbaar rijk mengsel om je nieuwe set 800km in te rijden, samen met een b6hs bougie. Daarna zoek je adhv bougiekleur de juiste sproeier voor het beste mengsel voor normaal rijden ná het inrijden. Een DR43 voldoet goed. Maar ook de goedkopere 43 cilinder.
        Beide cilinders hebben wel wat voorwerk nodig ivm afwerking etc voor de duurzaamheid. De duurdere 43 (polini, malossi etc) cilinders zullen de snelheid waarschijnlijk boven de 50 brengen. Dat is niet je bedoeling begrijp ik.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Mustachio
        Topic starter

Beste Wim,

Het is idd niet de bedoeling om +55km te vlammen naar toch dichter aan de 45km/u te geraken (50 kan ik ook mee leven).  Ik zou de achterkoppeling met de tijd vervangen door de malossi fly clutch. Die heeft een iets grotere diameter met dan een net iets grotere riem.

Het territorium van de cioa blokjes is me nog vreemd maar ik ben van plan een 2de blokje te kopen. Deze volledig te vernieuwen en dan te verwisselen. (Zo kan ik altijd een vers blokje klaarhebben als ik een nieuwe zou kopen voor de collectie)

Nu vraag ik me af met dat je praat over de DR43. Moet hiervoor de diameter van de cilinder vergroot worden of is dit een aangepaste cilinderkop die in een standaard blokje past?

Hartelijk dank!

Wim
          Bijdrager

Nee, met een dr43 ga je de cilinder niet aan passen. Die is juist al 43mm als je m aanschaft. De std kop kan je zo weer gebruiken op de dr43. Niets aanpassen anders kom je boven de 50km/u.

Door je antwoord twijfel ik wel aan je technisch inzicht om deze klus zelf te kunnen klaren. Wees gewaarschuwd. 😉

Gr. Wim.

Mustachio
            Topic starter

je mag daar zeker over twijfelen (was gistern ook in men woorden gedraaid en was even overtuigd dat de zuiger cilinderkop noemde), de hoofdreden dat ik het hier vraag is omdat ik wel in zie de technische kennis niet te hebben. zoals ik zei dit zou voor mij de eerste keer zijn dat ik dit zou doen. en heb geen andere ervaring met motorblokjes. enig idee waar er goede lectuur te vinden is hierover?  de werkplaatshandleiding heb ik wel al gretig gebruikt om dingen op te zoeken maar het opdrijven staat er helaas niet in 🙂

de std blokjes zouden tussen de 38 en 43mm zuigers moeten kunnen gebruiken als ik dit goed begrijp. hiervoor zou je dus andere zuigerveren nodig hebben mits je met een bredere zuiger zit tov de wand. nu de correcte veren zitten vermoedelijk wel in het setje als ik kijk op jmpb.  dit het blokje van een 50cc naar een 65cc duwen. (ongeveer).    klopt mijn gedachtegang?

er staan wel wat tutorials online voor het vervangen van de zuiger, dit voelt niet aan als iets dat ik niet aankan.

Wim
              Bijdrager

Hier op dit forum zijn ook tuning en div how-to’s aanwezig.

Jmpb beschrijft bij elke cilinder indien nodig ook op welk blok de cilinder wel en/of niet past.

Ik zie dat de dr43 flink duur wordt (129,-)
                Wat mij een doorn in het oog is. Gezien die van 60,- afkomt 🙁
                De prijs komt daarmee zo dicht bij de bekende merken dat er bijna geen twijfel ontstaat om voor die te gaan ipv de DR.
                Ook is er een DR 50cc. Misschien ook wel aantrekkelijk voor jouw.
                Dat is een snelle 50cc ipv 65cc.

Ja indd, een ander blokje naar wens opbouwen naast je bestaande rijdende blok is leuker, geen tijdsdruk van een niet rijdende brommer.

Gr. Wim.

Martino
                Moderator

Volgens mij wordt er hier voorbij gegaan aan de aanvankelijke vraag welke gesteld wordt. Of een uitlaat bijvoorbeeld een Leo CC de snelheid richting de 50km/u gaat halen. Ja deze kans is vrij groot, omdat je meer rpm wilt draaien en daarmee ook meer snelheid krijgt. Je dient de brommer dan wel weer goed af te stellen met sproeier en gewichten in de vario.

Bijna alle Leovinci uitlaatjes zijn uitermate geschikt voor standaard 50cc brommers. Ook zal je nog wat andere opties kunnen bekijken. De Giannelli Original Power of Polini Top One bijvoorbeeld.

Mustachio
                  Topic starter

De zuiger aanpassen zal waarschijnlijk betere resultaten geven dan een aanpassing vn de uitlaat.  De zuiger + uitlaat zal vermoedelijk te veel van het goede kunnen betekenen.

Hoeveel zou enkel de leo krul aan meerwaarde kunnen geven mits goed afgesteld te zijn?

Martino
                    Moderator

De zuiger aanpassen, volgens mij bedoel je hier de cilinder? De zuiger is een onderdeel van de cilinder.

Op jou setup is het moeilijk van te voren in te schatten, maar zal een Leo Circuit toch wel 5km/u sneller gaan dan een originele uitlaat.

Is je vario nu ook goed afgesteld, juiste montage v-snaar en heb je eventuele beperkingen van je koppeling al aangepast?

Mustachio
                      Topic starter

De correcte terminologie is me soms wel nog wat vreemd met excuses.

Ik heb wel het gevoel dat men vario zeer goed staat.  (Heb rolletjes van 6 tot 9gram geprobeerd. Op dit moment met 7 gram rolletjes erin klinkt en draait hij prachtig en heb ik de meeste snelheid.
                        De snaar ligt op de buitenrand van de half poulie en op de as aan de voorvario.

Welke beperkingen kan de koppeling geven? Er zit standaard veer op en de standaard trekveertjes voor het startmechanisme.

Zoals ik het hoor zou ik er dus wel genoeg baat aan hebben een Leo krul te installeren juist voor die +-5km/uur meer te halen.  Als ik aan een 2de ciao geraak mss eens kijken op daar een steviger brommertje van te maken (wil graag nog een bravo)

Martino
                        Moderator

Ik denk ook te lezen aan de manier van schrijven dat je uit Belgie komt? Terminolgie komt vanzelf wel, maar is het wel zaak dat we elkaar begrijpen en het over dezelfde onderdelen hebben.

Mooi dat je variosysteem nu goed werkt, afhankelijk van de soort koppeling zal je nog wat aanpassingen kunnen doen waardoor je berijk van de poelies wat groter wordt. De bronzen bus gelijk leggen en de koppelinghouder aanpassen zodat je schijven maximaal kunnen varieren. Ook kun je de segmenten nog lichter maken. Voorbeelden:

Polini Utah vario

Malossi variosegmenten

Vario komt niet helemaal naar binnen.

Wanneer het over de uitlaat gaat heb jij het over een Leo Circuit, heb je deze in je bezit dan zal ik de uitlaat vervangen en je merkt het resultaat. Mocht je nog een uitlaat moeten aanschaffen heb ik je hierboven nog meer geschikte uitlaten als voorbeeld gegeven.

Mustachio
                          Topic starter

Beste Martino,

Ik kom inderdaad uit België ( +-30 minuutjes en ik zit al Nederland). Ik probeer men best het West Vlaams niet te vaak hier te gebruiken 🙂

Ik had de koppelingsegmenten van malossi zelfs nog niet tegengekomen. Maar de originele werken op dit moment nog zeer goed. Motor slaat zeer snel aan en geen gevoel dat de motor te weinig vermogen heeft bij start.

Ik zal starten met een nieuwe uitlaat te kopen, heb deze aankoop nu nog afgewacht om eerst wat meer te weten te komen hoe en wat het beste zal werken.

Een zeer kleine vraag ivm de cilinder en zuiger.  De speedversie van de 50cc zoals ik kan lezen op het forum zou de 38.4 zijn en de standaard is 38.2. de timing van de cilinder zit voornamelijk in hoe en waar de poorten zijn uitgefreest neem ik aan?

Alvast een hartelijke dank voor u als Wim voor de informatie!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.