- Dit onderwerp bevat 618 reacties, 80 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren geleden door Lennaert.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
13 mei 2015 om 19:15 #496558
Thanks heren is wel een dagje rustig werk maar dan heb je ook wat zeg ik maar.
@Lightlord,
Ik ben zo’n persoon die niet houd van het feit dat de lagers de 1x starten droog zouden zijn gezien het mengsel toch even wat tijd nodig heeft om te gaan hechten en alles te smeren. Door het lagervet nu zullen de lagers al gelijk gesmeerd zijn en dit zal bij de eerste paar km’s al zo verdunt en versmolten zijn dat het probleemloos verbrand en weg gaat dus schadeloos rijden ;)!
14 mei 2015 om 08:23 #496560Heb je weer netjes gedaan!
14 mei 2015 om 13:45 #496571Opzich lo1gisch over nagedacht dat lagervet vanwege het drooglopen van de lagers. Maar ik trok laatst een blokje open dat een slordige 4500km gemaakt had, en daar zat nog steeds lagervet in. Nu was het niet een door mij in elkaar gezet blokje dus weet ook niet wat voor lagervet er gebruikt is.
Maar waarom gewoon niet een aantal druppels 2-takt olie erin mikken? Geeft hetzelfde effect als het vet, en is zelfs bedoeld om de 2-takt motor te smeren..
26 mei 2015 om 18:48 #461522Zo even weer nu er een klein laagje op ligt wat stof afblazen zoals dat genoemd wordt.
2 weken terug heb ik 2 maal originele piaggio Si brom gehaald welke in redelijke staat verkeren maar nog wel het e.e.a aan moet gebeuren. Aller eerst natuurlijk de set-up ;)! momenteel heb ik er een speedengine met 41 polini 13/13 en gianelli mega onder gegooid. Naast dat hij onder je reet wegtrekt met poullie 94 maakt de pijp een mega herrie vandaar de naam denk ik. Maar eerlijk is eerlijk het rijd wel legendarisch en ga dit zeker nog even afstellen en goed rijdend krijgen (sproeiers liggen niet thuis en hij stroomt niet snel genoeg door 🙁 ).
De Si was in eerste instantie voor CP gebouwd en dit zat er ook op maar ik als trouwe elec rijder kan dit natuurlijk niet aanzien en heb ik het originele bromblokje kapot gerepareerd :D! (klote cp’s doen fokt op). Voor de elec is er alleen een andere aansluiting voor je lampen en ik had geen zin om te knippen in de originele draden gezien er niks kapot aan was. Dus zo pakt men een mannetjes plugje en een vijl en voila men heeft een kant en klaar stekkertje met snoer voor het verloop van elec naar cp kabelboom.

Het schijnt dat de volgende foto een veel voorkomend iets is maar ik heb het bij mijn andere 3 si’s nog niet gezien welke ook cp waren maar zie hier:

Het originele beugeltje was al gemonteerd de cdi heb ik zelf geplaatst.

Morgen komen er nieuwe bandjes binnen en een nieuwe gianelli citypower hiermee ga ik toch wat snelheid inleveren gezien het uiteindelijk wel een stadsbrommertje is tevens gelijk een nieuw balhoofdsetje plaatsen en alles reinigen.
22 juli 2015 om 13:24 #496938Mijn zwarte ciao heeft lange tijd goed zijn werk gedaan en is mij altijd trouw :)!
Oke oke op de rem na dan maar dat heb ik ook nu opgelost :D.Na een ferodo gebruikt te hebben en een goedkoop exemplaar van jmpb had ik nog steeds geen werkende achterrem wat natuurlijk op een ciao vrij onhandig is. Deze gingen we dus even aanpakken want dit kon niet goed blijven gaan anders.
Uit 1 van de 2 si’s die ik opgehaald had heb ik de achterklok evenals het motorblokje vandaan geplukt de rest heb ik aan Vincent gegeven. Gelukkig had de klok zijn mooie originele remsegment nog welke maar 3000 km oud was of moet ik zeggen nieuw is ;)?
Zo zag de klok er uit toen hij uit de Si kwam en vanzelfsprekend moeten we hier natuurlijk iets aan gaan doen en ik maak gelijk gebruik om hier een korte how-to neer te plaatsen. Computer geruikers: Foto’s zijn opklikbaar voor extreem ultra mega coole hd pics haha.

Allereerst halen we de olie uit het cardan en doen deze in een niet lekkende fles/opvangbak zoals mijn gebruikte naafolie fles:

Vervolgens draaien we de 4 flensboutjes los en halen we de deksel eraf en de vertanding er uit:

Leg de vertanding zo neer dat je precies weet welk ringetje waar zat:

Dan houd je een leeg deksel en cardanhuis over zie hier de deksel:

Vanzelfsprekend gaan we dit natuurlijk allemaal eens grondig reinigen gezien het oog wat wil en vuil niet goed is voor je lagers + onderdelen.
Heel simpel doen we dit door middel van een flesje terpetine een kwast en een opvangbak:

Daarmee reinigen we de deksel van buiten en binnen

Evenals het cardanhuis van voor en achterzijde

Zo houden we het volgende plaatje over zonder de vertanding gemonteerd te hebben

Maak hem weer open en leg vervolgens de pakking even in een beetje wd40 of water en laat dit een paar minuten staan zodat de pakking wat vochtig wordt en iets dikker zal wezen.

Maak ondertussen bijvoorbeeld het binnenwerk mooi en netjes schoon (de tandwielen ringen etc)

Loop ook goed het tandwiel op eventuele gebreken / gebroken puntjes na

Smeer een beetje olie/kogellagervet op de asjes en in de lagertjes en plaats de vertanding zoals hij er uit kwam er in

Vervolgens pakken we de deksel en monteren deze d.m.v de flensboutjes kruislings eerst handvast te draaien en daarna een klein beetje op te spannen met de sleutel

Zoals je ziet mist het remsegment nog welke nog even onderhanden genomen zal worden Let op eerst het segment plaatsen dan pas vullen met olie!
Zo goed als nieuw segment welke wel wat spiegelde en toch beetje glad was hier gaan we dus iets aan doen

Op advies van Billy ben ik met de gasbrander even over het vlak gegaan zodat al het vuil er uit gebrand wordt

Hierna ben ik hem wat ruw gaan maken met een staalborstel

Zo ziet het er al een stuk netter uit

Vervolgens plaatsen we het segment op het cardan en bevestigen de veer

Als laatst vullen we de olie er in tot er een druppel het schroefdraad van het vulgat nat houden draaien de bout weer terug

Let goed op de remhevel als deze versleten is krijg je het zoals onderstaand filmpje
Hieronder een filmpje van hoe het heveltje werkt op de opgeknapte achterklok
En dit doen we allemaal onder het genot van een goed gemaakte waterpijp sessie.

Dikke doei.
22 juli 2015 om 15:53 #496939Mooi extreem ultra mega coole hd pics Lennaert
22 juli 2015 om 19:13 #496941Mooi schoon weer die naaf! Ziet er super uit hoor.
22 juli 2015 om 21:00 #496942Ziet er weer super uit, lijkt wel nieuw ! Pas wel op bij oudere (nog asbest houdende) remvoeringen en koppelingsdelen, ik werk zelf altijd met een stofmasker en latex handschoenen, en blaas ik geen stofdelen weg, maar spuit ik ze weg met remmen reiniger.
23 juli 2015 om 05:00 #496944hey man, goed bezig,
wat ik altijd met die hoonsteentjes doe, is eerst op hoog toeren tal schuren en dan op laag toeren verder en de boor flink op en neer laten gaan, dan krijg je echt dat hoon patroon 😀
😉
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.23 juli 2015 om 13:00 #496945@Ciao1968,
Klopt inderdaad wel zo handig maar goed denk dat het bij deze segmenten wel mee zal vallen.
@Ritze,
Helaas heb ik geen accuboor machine en is dit handmatig gedaan overigens rijd het blokje prima dus toch goed gegaan 😀
23 juli 2015 om 18:56 #496947Gaaf=) Leuk dat je dit zo in detail hebt gedaan, heb er ook nog een paar liggen, binnenkort eens doen
24 juli 2015 om 15:41 #496957Bas23 :
Gaaf=) Leuk dat je dit zo in detail hebt gedaan, heb er ook nog een paar liggen, binnenkort eens doen
Ja het is altijd heel eervol werk gezien alles gewoon soepel blijft draaien en het remvermogen direct terug is evenals het mooie aanzicht vanaf de buitenzijde.
Wel zie ik dat ik 1 ding vergeten ben en dat is het lossige aluminium bij de tapgaten (binnenzijde) niet verwijderd heb. Dit maakt gelukkig weinig uit gezien het anders al lang los zou zijn gekomen maar beter is om deze even weg te halen.
19 september 2015 om 11:43 #497275Vandaag ben ik het blokje voor JodoJodo gaan monteren met een 50dr.
Het inlaatje moest geboord worden naar 13mm en de 50DR moest er in passen (begrensd carter).
Dit hield dus in dat er gefreesd en geboord moest worden. Bij het boren bleek het te wezen dat het originele inlaatje nagenoeg aan 1 zijde zat wat boren dus risicovol maakte. Hierop heeft Vincent op de draaibank een verloop busje gemaakt zodat dit alsnog netjes gecentreerd geboord kon worden.Krukas gemonteerd:

Cilinderkop gevlakt:

Cilinder zelf gevlakt:

Zuiger geplaatst:

Pakking geplaatst en aangepast:

Cilinder er op met olie er in gedaan:

Kopje er op (inclusief 3 verhoogde m7 moeren van jmpb):

Keerring en ontsteking geplaatst:

En voila:

Het draaien van de krukas:
Compressie test:
19 september 2015 om 19:55 #497276ziet er top uit lennaert.
20 september 2015 om 18:07 #497279nice and clean. :rules
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.