Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Lekkende uitlaat Si
- Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 6 maanden geleden door Luca.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 mei 2021 om 16:41 #809845
Hallo allemaal,
Ik heb vandaag weer lekker mijn bromfiets uit de schuur getrokken en een eindje gereden. Alles ging goed, alleen heb ik het vermoeden dat hij iets inhoudt en gewoon net niet loopt zoals ie hoort. Ik ging daarom dus gauw kijken welke kleur de bougie had en die ziet er goed koffiekleurig uit, maar toen zag ik dat er wat zwarte drek om de uitlaatpoort zat. Ff gauw het forum afspeuren en nu zag ik dat het dus kan zijn dat de uitlaat lekt en dat dat onder andere kan komen door een verkeerde uitlaatmond maat te hebben.
Het probleem is dus dat ik dus niet denk dat deze maat verkeerd is. Ik had destijds (half jaartje geleden) een Gianelli Original Power gekocht, waar in de beschrijving staat dat de poort een maat heeft van 22mm. Na mijn weten is deze maat goed voor mijn originele Si blokje, dus voordat ik er uitlaat cement op gooi en ik ‘m er niet meer afkrijg, wil ik voor de zekerheid vragen of er nog andere dingen zijn waar ik op moet letten / dingen kan doen om het te fixen. Wellicht dat ik namelijk gewoon iets simpels over het hoofd zie 😜
Fijne zondag nog!
9 mei 2021 om 18:04 #809846Dit ziet er redelijk normaal uit.
Als de aansluiting lekt maakt dat ook veel herrie.
Misschien kan je de klem nog wat aandraaien.Over het slechter lopen, rij je met oude benzine?
Hoe reed ie vlak nadat de nieuwe uitlaat gemonteerd was?
Heb je toen nog de sproeier moeten aanpassen?Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 mei 2021 om 10:02 #809853
Dit is uitlaat pasta . Het wordt gebruikt voor montage van auto uitlaten.Het dicht heel goed af omdat het ook nog een keer uitzet als het warm wordt.
Een auto met een lekkende uitlaat komt niet door de keuring, vandaar dat ze deze pasta hebben uitgevonden.10 mei 2021 om 12:25 #809855Dicht perfect af.
Maar toch ben ik er geen voorstander van.
Wel gebruikt uiteraard, zoals Zeven zegt, even snel voor auto apk.
Snel wat troep er tussen, klaar.
Na langere tijd versteend het, het is toch een soort klei, steenachtig, en door trilling brokkelt het er tussenuit.
Maar soms zit het wel lang.
Liever een perfecte passing, maar als dat er niet is, uitlaatpasta gebruiken.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.10 mei 2021 om 12:40 #80985610 mei 2021 om 14:28 #809857Pasta is voor toepassing zoals hier op de brommer prima.
Maar voor een lekke auto-uitlaat is het waardeloos.
Het doorgerotte gat wat je hoopt dicht te plakken is aan de randen van het gat ook helemaal gaar. Dus als je dat spul erop smeert, dan valt daarnaast ook direct een gat. Zou het zo zijn dat je de uitlaat dan toch hebt dicht kunnen smeren, dan is meestal zeer spoedig toch weer uitlaat-herrie te horen omdat dan 1cm verder het metaal ook is verdwenen.Dit is ‘Hobby-Bob’-spul van de slechtste soort.
Is je (auto-)uitlaat gaar, dan gewoon een nieuwe erop! Evt grondig dichtlassen.
Voor de brommerd kan het in ons geval WEL goed werken.10 mei 2021 om 16:21 #809859Ziet er ook wel uit alsof je je uitlaat nog wat verder over de uitlaat flens kan schuiven.
Desnoods van onder een tikje geven met de hamer als dat lukt. Wel de bout achter los maken dan.
Ook de moer van de klem even vervangen voor een normale(borg)moer zonder dat plastic dopje.
In mijn ervaring komt de bout nog wel eens tegen het dopje waar door het voelt alsof hij vast zit maar dat is dan niet echt zo.Even goed schoonmaken en dan eventueel nog een deo test om te uit te sluiten dat je voetpakking niet lek is.
10 mei 2021 om 18:23 #809864Dicht perfect af. Maar toch ben ik er geen voorstander van. Wel gebruikt uiteraard, zoals Zeven zegt, even snel voor auto apk. Snel wat troep er tussen, klaar. Na langere tijd versteend het, het is toch een soort klei, steenachtig, en door trilling brokkelt het er tussenuit.
Mijn ervaring is echt anders;
Er wordt tegenwoordig geen uitlaat meer gemonteerd zonder deze pasta en het is beslist geen troep, zonder deze pasta loop je kans op lekkage en dat ruik je in de auto.
Het werd op gegeven moment in de wet vastgelegd dat de uitlaat gas dicht moest zijn, toen kwam dit op de markt.Het is niet uitgevonden om grote gaten op te vullen of je uitlaat weer geschikt te maken voor de apk. Elke dealer, garage en kwikfit , gebruikt het bij montage van nieuwe uitlaten,
Je moet alleen oppassen dat je niet te veel aanbrengt want als je in je demper gedeelte komt kan het de uitlaat verstoppen.
Tis echt prima spul, ik gebruik het al jaren.
Het komt er niet tussenuit.
Als je je uitlaat demonteert zie je hoe goed het afdicht. Het doet je oude uitlaat passen als of het gegoten is.10 mei 2021 om 19:34 #809869Bedankt voor al jullie reacties!
Ik heb de moer vervangen en hem (met beleid) zo hard mogelijk aangedrukt als ik kon. Ook het moertje gelijk vervangen en goed aangedraaid. Dan ga ik de aankomende dagen aankijken of ie weer wat achterlaat en anders dan maar wat uitlaatpasta erop doen.
Als ik het niet vergeet, dan houd ik jullie op de hoogte! 👋
4 september 2022 om 20:34 #816792Hoi allemaal,
Daar ben ik weer met ongeveer hetzelfde “probleem”, maar dit keer om een andere reden. Ik heb namelijk het vermoeden dat mijn uitlaat meer geluid maakt, dan dat eigenlijk de bedoeling is. Het is niet oorverdovend, maar wel aanzienlijk luider dan mijn snor Ciao in vergelijking met deze brom Si waar ik dan ook nog een helm mee op draag. Wellicht dat ik vermogen mis, maar dat weet ik niet zeker gezien hij voor de rest goed loopt. Mijn Apple Watch geeft ook altijd aan dat hij meer dan 90 decibel hoort, wat hij niet doet bij mijn Ciao. Ik weet niet hoe betrouwbaar deze is, maar ja 😅
De schroef bij de uitlaat zit goed strak en heb ik ook nog zo ver mogelijk aangedrukt en getikt met een hamer. Hier een foto ter illustratie:

In ieder geval had ik vandaag dus mijn sproeier vervangen omdat hij lichtelijk 4-takten, waarna ik even een tuig met gas gaf om te kijken hoe dat liep. Wat ik nou zag is dat de bladeren die ten hoogte van de uitlaatpoort lagen, allemaal wegvlogen. Mijn vraag is dan ook of dit normaal is of niet. Hoort het dat er lucht loopt bij de uitlaatpoort? En zou dit kunnen zijn dat ik minder vermogen heb?
Mijn setup is namelijk een DR 50 met een Gianelli Original Citypower, een 13/13 carb en geen uitgeveilide carter. De top (voor zover ik dat kan testen tijdens het inrijden), blijft ook rond de 45/47 km/u wat ongeveer hetzelfde was als de standaard cilinder. Vandaar dat ik dus toch even wilde checken of dat hiermee te maken zou kunnen hebben.
Hier ook nog een filmpje: https://youtube.com/shorts/2lUAUNEWQ4E
Alvast bedankt!
4 september 2022 om 20:40 #816793Dat de bladeren weg vliegen heeft niets te maken met lekkende lucht, maar met de lucht van de koeling die langs de cilinder geblazen wordt. Dus dat is prima
Verder is deze uitlaat van zichzelf gewoon niet zo stil, Gianelli Original Power maakt gewoon een hoop herrie. Zeker voor een uitlaat die op een standaard uitlaat lijkt.
4 september 2022 om 20:50 #816794Hallo Wilk1985,
Bedankt voor het antwoord. Dan heb ik vandaag weer wat geleerd en weet ik dat er verder niets mis mee is. Dankjewel 👍
6 september 2022 om 00:52 #816824Als je het zeker wilt weten start je je brommer als hij helemaal koud is.
Als hij dan loopt houd je de uitlaat aan de achterkant dicht met je duim. Valt je brommer uit dan is het boeltje lek dicht.6 september 2022 om 17:58 #816830Ik ga het eens proberen met die uitlaatmontagepaste. Bij lekt ie ook een beetje bij de uitlaatmond. Ben wel benieuwd!
7 september 2022 om 17:14 #816837Hello,
i’ll try to explain in english, i’m from italy.
You could try to cut a piece from a can of beer or cocacola and insert it in the exhaust collectior.
Tin is a very soft metal and will squish as you tight the bolt. You could add a bit of paste if needed.
I did this on my original piaggio si and it worked flawlessy.As for the exhatust type, Giannelli is a bit rumorous, in my experience if you switch it with a Sito Plus it will be much more silent.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.