Vespa-Ciao.NL
:: Lekkende benzinetank Vespa Si

Home Forums Techniek Problemen oplossen Lekkende benzinetank Vespa Si

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

eldoro80
    Topic starter

Twee maanden geleden heb ik een Vespa Si op de kop getikt. Met de bedoeling en de verwachting om hem als projectje wat op te knappen en te gebruiken voor een wekelijks ritje naar het sportveld.

Heb de Si gevonden via Speurders. De reden dat ik voor deze Si gekozen heb: kon hem in de buurt ophalen (de meeste Si’s staan worden buiten de randstad verkocht) en hij was maar 75 euro. Daarbij zag hij er goed uit.

Helaas blijkt het nu toch een beetje een kat in de zak te zijn. De tank lekt namelijk!

Ik kwam er achter toen ik de tank flink vulde. Eerst had ik er een halve liter ingegooid. Geen probleem. Toen ik er echter nog een liter bij deed, begon hij te druppelen achter aan het frame (op de hoogte van het zadel) waar ook de aansluiting voor de monoveer zit.

Ik heb het frame van de achterbrug gehaald om een goed zicht te verkrijgen. Heb een aantal foto’s gemaakt. Zie hieronder.

Het lijkt erop dat er een eerdere poging was gedaan om het lek te dichten. Toen ik de ijzeren plaat eraf schroefde waarmee je de monoveer vastzet (en waarop het voetenplankje wordt gemonteerd), toen zag ik dat de holte van deze plaat helemaal was volgespoten met kit. Na het kit verwijderd te hebben zag ik nog meer reparaties.

Zojuist ben ik bij een lasbedrijfje geweest om het te herstellen (eerst een week mijn tank laten uitdampen). Bedrijfje gaf aan ervaring te hebben in het lassen van benzinetanks. Zij durven zich er echter niet aan te wagen, aangezien ze niet weten hoelang ze bezig zullen zijn en aangezien ze niet weten of het gaat lukken. Ze zeggen: ‘dat is zonde van je geld’. Daarbij zeggen ze dat het lastig lassen is door de vervuiling van de eerdere reparatie.

Het lasbedrijf wees mij op de lasnaad die ik ook op de foto heb aangeduid. Ook vertelde ze dat er dumdum (vloeibaar ijzer?) was gebruikt.

Enfin, mijn vraag is: wat te doen? Het frame staat op kenteken, dus dat is wel wat waard. HEt liefst zou ik daarom dit frame wel gebruiken/repareren. Maar heeft het nog zin…..

Heb trouwens wel posts gelezen over het gebruik van Tank-Cure. Maar op de een of andere manier heb ik daar weinig vertrouwen in (wordt me ook ontraden door het lasbedrijf)… zie het niet als structurele oplossing. Meer als een plijsterje op open wond

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Als ik relevante informatie vergeet te vermelden, laat het me weten…

—update 20 mei —————————————————

Ik heb e.e.a. schoongemaakt met behulp van een schroevendraaiers, staalborstel en schuurpapier. Zie hieronder het resultaat:

Zie nu duidelijk hoe e.e.a. in elkaar zit. Mijn hypothese t.a.v. het lek luidt als volgt: de lasnaad onder de plaat die op het frame gelast is lekt. Het lek is een tijd provisorisch gedicht met kit en epoxy, maar dat had zijn beste tijd gehad.

Zou onderstaand een oplossing zijn?
      – Verwijderen van de plaat die op het frame is gelast. Hiertoe zullen alle lasnaden moeten worden doorgezaagd/geslepen (de rode pijlen op de foto)
      – De boel goed schoonmaken. Zit nog een hoop kit + dumdum (epoxy) tussen het frame en de plaat.
      – De lasnaad herstellen/opnieuw lassen. Een goede lasser weet vast hoe dit moet.
      – Teruglassen van de plaat op het frame.

Is bovenstaand een logisch plan?

Heeft iemand een idee waarvoor de lasnaden dienen die ik heb aangegeven met blauwe pijlen? Zat daar oorspronkelijk wellicht een plaat om de wielkassen dicht te maken???

————————upate juli——————–

Het is gelukt. Moest wel drie keer worden gelast 🙂 Gelukkig had ik een vriendelijke collega op mijn werk.

Degene die meer details wil weten moet maar even een bericht achterlaten… Heb bij dit topic een beetje het idee dat ik een monoloog houd…

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.