Vespa-Ciao.NL
:: Led lamp installeren op citta

Home Forums Techniek Elektrisch Led lamp installeren op citta

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

Wim
    Bijdrager

– Bruin uit het blok is remlicht, daar moet constant spanning op staan.
      – Geel uit het blok is verlichting, (in de stekker bij het blok wordt die blauw)
      daar moet constant spanning op staan.
      – Zwart uit het blok is massa min – , die gaat in zwart zowel naar je koplamp als naar je achterlicht om uiteraard als massa te fungeren.

Ik denk dat geel de hoogste stroom(=meeste kracht) geeft om je accu op te laden.
      De multimeter ook op wisselstroom zetten 😉  als je direct uit het blok meet.
      Als je na een gelijkrichter of accu gaat meten, moet ie natuurlijk weer op gelijkspanning gezet worden.

Als je een voedingsspoel wilt meten direct uit je blok(=de gele of bruine) dan de zwarte als massa gebruiken of het alu van je blok.

Gr. Wim.

Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Joor
      Donateur

Maak je wel goede aarde?

Infinity91
        Bijdrager

Ja, aarde is perfect. Maar uit mijn blok komt uit het rubber (stroomverzorging, niet het deel dat naar de CDI gaat) een gele, blauwe en bruine kabel. Het is 6V elektrisch blok. Ik begreep van iemand dat dat zeldzaam is?

Wim
          Bijdrager

Alle Ciao’s zijn 6 volt.
            Niet zeldzaam.
            Jij hebt gewoon een blokje van een brommer met knipperlichten.

Naast je groen-wit-rood naar de bobine heb je ipv twee nu
            drie voedings draden. Een blauwe extra naast de gele en bruine.
            De blauwe is de voeding van de knippers.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Wim.

Infinity91
            Bijdrager

Dank voor de toelichting, Wim, helder!

Nu het volgende. Stomme ik. Had de spanning gemeten op gelijkstroom 😕 Zojuist een nieuwe poging op wisselspanning. En ja hoor: we hebben stroom. Maar de waardes!

Bij stationair draaien (en hij draait netjes laag) krijg ik minimaal 8 volt op de bruine en op de andere 2 al direct 11-13 volt. Draai ik aan het gas (ff op fietsstand gezet) dan heb ik bij HALF gas al waardes boven de 17 oplopend tot 20 (!) volt. KAN DAT? Graag advies!

Daaruit concludeer ik dan maar dat mijn blok helemaal geen 6V-blok is. Geen wonder waarom zelfs 6V-lampen vroeger nauwelijks brandden, maar goed, daarom wil ik naar LED. Kortom alles verkeerde spullen gekocht.

Tja, en wat de geplande accu betreft (die ik dus al heb want er zat al een 12V in, heb ik niet een gelijkrichter nodig die ik VOOR de (12V?) spanningsregelaar zet?

Dus blok –> gelijkrichter (wissel- naar gelijkstroom) –> spanningsregelaar (max. 12V vanwege doorbranden en max. voltage naar accu) –> stroomkabel die koplamp en achterlicht voorziet PLUS een kabel daarvandaan naar de accu? Remlicht en claxon sluit ik dan rechtstreeks op de accu aan omdat die kabels al liggen.

Klinkt dit als een plan?

Wim
              Bijdrager

Dat klopt de hoge waardes, dat is onbelast.
                Als je bijv op de gele een 15 en 5 watt 6v lampje aansluit loopt er hooguit 7 volt.
                Let op, wel bij het toerental van 25/45 km/u rijden, daar was het voor ontworpen.
                Ik had ooit een ciao gemaakt voor een neef, toen 15, met 12v spul en accu.
                Zoek eens op de Ciao van Sem of zoiets, van een jaar of 5, 6 geleden.
                Daar zie je ook de spanningsregelaar/gelijkrichter die ik toen gebruikte. Je kan uiteraard ook nog naar 6v, dan een 6volts regelaar pakken.

Gr. Wim.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Wim.

Infinity91
                Bijdrager

Okay, dus als ik er een 6V gelijkrichter op zet, en daarachter een spanningsregelaar 6V, dan kan ik gewoon de 6V 1,3A accu daarmee laden en alles laten werken? Blaas ik die gelijkrichter dan niet op? Want die moet natuurlijk vóór de spanningsregelaar zitten i.v.m. de kabel die daar vanaf rechtstreeks op de accu zit?

De setup is een 65 DR 13/13 met Leo Handmade met Foxkoppeling. Dus toeren “ohne Ende” natuurlijk.

Wim
                  Bijdrager

Geen idee. Ik ken die onderdelen die je gebruikt niet.

Gr. Wim.

Infinity91
                    Bijdrager

Nou ja, ik heb een blok met 12V (en hoger), wisselspanning. Dat is toch het uitgangspunt? Voor een accu moet ik naar gelijkstroom, en LED vindt dat ook prettig. Evenals de claxon. En ik heb een spanningsregelaar nodig om te zorgen dat er niet meer dan 12V doorkomt vanwege de accu. En opblazen lampen. Dat was de vraag, los van de onderdelen.

Infinity91
                      Bijdrager

Update. Ik word er moedeloos van. Gisteren met iemand met (veel) verstand van elektronica samen de Citta weer eens bekeken, want…

recentelijk een spanningsregalaar/gelijkrichter ingebouwd (die van de Ciao van Semmad die Wim gebouwd heeft), en de koplamp brandde binnen 300 meter door en het achterlicht binnen een kilometer of 2. Gek word ik er van!

Dat was dus een setup conform Wim’s tekening hier in het forum. Dus HOEZO doorbranden als die spanningsregelaar/gelijkrichter max. 12V doorlaat en ik een 12V LED-koplamp en 12V LED-achterlamp heb? Geen idee. We zijn maar eens de spanning gaan meten die uit het blok komt van de 3 draden…

Draad 1: stationair ongeveer 7-8V, oplopend tot 50V vol gas
                        Draad 2: stationair ongeveer 10-11V, oplopend tot 58V vol gas
                        Draad 3: stationair ongeveer 17V, oplopend tot 70V (!!!) vol gas

Gemeten met 2 verschillende hoogwaardige spanningsmeters. Alle uitkomsten wisselstroom en met de “min” van de spanningsmeters rechtstreeks op het blok (waar normaal de min op zit). Dat zijn zulke extreme waardes dat ik niet zou weten welke regelaar daarmee kan omgaan.

Wat tevens opvalt is dat de spanningsregelaar/gelijkrichter (heb 2 verschillende besteld die er nagenoeg gelijk uitzien) veel voltage afbouwt (bij ingang 12V komt er maar rond de 8V uit) en dat die een “wisselende, pulserende” gelijkspanning leveren – dus de lampen blijven flikkeren (wel supersnel).

Ik zie echt geen oplossing meer – behalve het hele blok uit mekaar te halen maar dan nog heb ik geen verstand van elektro. Ik ga voorlopig maar met een accu rijden voor de verlichting.

Tips welkom!

zevenenergie
                        Donateur

Die hoge spanning van 70 volt kan ontstaan doordat je meet op een onbelaste spoel.

En heel wat anders…
                          Sommige spanningsregelaars hebben meer belasting nodig dan led lampen om goed te werken dus je kan er een klein12 volts lampje bij plaatsen. Gebruik geen goedkoop chinees model want het klinkt wel of dat je dat hebt.

Ik zou een spanningsregelaar nemen van een moderne Vespa of Piaggio scooter die voor led gemaakt zijn.

Verder weet ik er niet veel van.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
                        • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.