Home › Forums › Techniek › Elektrisch › Led lamp installeren op citta
- Dit onderwerp bevat 25 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 maanden, 3 weken geleden door zevenenergie.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
30 november 2023 om 00:32 #822792
Hallo, ik wil een led lamp als koplamp gebruiken maar ik heb gehoord dat ik dan een spanningsregelaar erop moet zetten?? De lamp is 6v en de standaardlamp die erin zat was ook 6v dus ik weet niet zo goed wat ik kan doen, help!!
30 november 2023 om 12:06 #822798Ledlamp wil gelijkstroom en ook nog stabiel, dus niet bij stationairdraaiende motor
maar 3 volt en volgas 10 volt. Dus spanningregelaar én gelijkrichter zijn nodig.
Die zijn tegenwoordig als één unit te koop. De stap naar een accu is dan nog
maar klein en zeker aan te raden. Je moet sowieso naar 6 volt ledlamp zoeken.Zonder accu en met spanningsregelaar/gelijkrichter:

En mét accu:

De waardes van 4watt en 15watt komen te vervallen bij Led, die verbruiken veel minder,
waardoor je lichtspoeltje,die max. 20watt geeft, de mogelijkheid heeft om je
accu bij te houden/laden. Met accu kan je licht uiteraard ook branden als de
motor niet draait. De 4Ah accu is net iets te zwaar, dat zou uitkomen op 24Watt.
3Ah zou beter zijn. Maar kan beide hoor, de 4Ah uitvoering krijgt hij dan niet helemaal vol
opgeladen, maar dan heeft ie nog wel net zoveel stroom als de 3Ah uitvoering.
De 4Ah kan net wat meer hebben qua belasting.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.4 december 2023 om 14:32 #822831Zijn er accu’s te koop die compact genoeg zijn om in de zadel te verwerken ?
Heb je daar nou zelf aan lopen klooien ?4 december 2023 om 16:48 #822832Waarom niet achter de rechterkap?
Deze is 3,5cm dik.
Past die misschien.Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 maart 2025 om 12:23 #828229Wim, ik pik net dit draadje op, en dat was precies waarnaar ik zocht. Ik ben geen held met elektronica maar ik word gek van de lampen die continue blijven doorbranden op m’n Citta, waarbij de voorlamp ook nog eens nauwelijks licht geeft. Ik heb een Citta met een oude 6V elektrische ontsteking (maar dat is geloof ik verder niet relevant hier?). Daarnaast wil ik overstappen op LED-verlichting, vanwege de “meer lichtopbrengst”.
Momenteel heb ik (just 4 fun) een remlicht + claxon op 12V accu ingebouwd. Die accu zit in de achterklep en moet ik er natuurlijk af en toe uit halen om op te laden. Die ga ik vervangen door een 6V-exemplaar. Daarom wil ik met jouw schema aan de slag, daarbij heb ik een paar vragen.
Ik heb deze spanningsregelaar gekocht (6V – https://www.k-parts.nl/mezoly-spanningsregelaar-6v-universeel-3-polig):

Als ik het goed begrijp, ga ik dus vanuit de spoel naar de IN van de spanningsregelaar (tekening rechts) en met de middelste dan een kabel naar de plus van de accu (met een 4A zekering er tussen). De linker aansluiting op de massa van het frame.Op de accu sluit ik op de plus tevens de koplamp, de achterlamp, het remlicht en de 6V claxon aan.
VRAGEN:
1)
Moet ik de – (min) van de accu dan aansluiten op de massa van het voertuig?2)
Hoe “voorkom” ik dat de accu overgeladen wordt? Of is deze daartegen beveiligd? Of regelt de spanningsregelaar dat?3)
De massa van de LED-koplamp, LED-achterlamp, LED-remlich en claxon gaan alle 4 rechtstreeks op het frame neem ik aan? Of moet ik die terugleiden naar de accu? Ik neem aan van niet wanneer de accu (-) ook op het frame zit?4)
Moet ik verder nog op andere zaken letten?Ben heel erg benieuwd of ik het zo juist geïnterpreteerd heb!
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Infinity91.
11 maart 2025 om 13:40 #8282311. Ja
2. Dat wordt ie niet, de regelaar geeft 6 volt
en als de accu vol is(6 volt) loopt er vanzelf geen spanning meer.3. Alle massa, min, gaat aan het frame.
4. Zorg dat de verbruikers samen niet meer verbruiken dan max. 20 watt.
Liever nog iets minder. De claxon gebruikt veel, maar die gebruik je zelden.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.11 maart 2025 om 15:34 #828235Top, dan kan ik de nodige spullen bestellen en aan de slag! Dank!
12 maart 2025 om 18:34 #828247Ik zou graag een foto willen van een aangesloten koplamp binnenin van de Piaggio bravo 2t.
nogal enthousiast geweest met de demontage.
alvast bedankt !
Vespaman12 maart 2025 om 20:33 #828252Ik zou graag een foto willen van een aangesloten koplamp binnenin van de Piaggio bravo 2t. nogal enthousiast geweest met de demontage. alvast bedankt !
Staat hier misschien een bedrading schema tussen van Bravo(werkplaatshandboek).
Of het schema is misschien hetzelfde als Ciao en Boxer/Si uit dezelfde jaren.Gr. Wim.
- Deze reactie is gewijzigd 1 jaar geleden door Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.23 maart 2025 om 17:18 #828362Ik ben me suf aan het zoeken naar een 6V accu die rond de 3A ligt én onder het gereedschapsdekseltje past. Lang verhaal kort: ik vind niets dat past. Ik ben best bereid om ACHTER het glaasje van het achterlicht wat plastic weg te halen, maar dan nog is er niets dat past. Er zijn zo ongeveer 2 standaard maten:
– 135 x 66 x 35
– 106 x 47 x 70Met beide kom je niet weg. Qua diepte (horizontaal) kun je, als je wat plastic weghaalt, rond de 13/14 cm uitkomen. De breedte echter niet meer dan 6 cm. En de hoogte dan ook max. 6 cm.
Nou vroeg ik me af, kan ik in plaats van een lood/gel accu ook zoiets gebruiken:
Die krijg ik wel ondergebracht. Maar kan die alle verbruikers aan, en met name de claxon? De setup wordt: 1x LED-koplamp, 1 of 2x LED-buis achterlamp, 1x LED-buis remlicht en een 7cm doorsnee 6V claxon.
Ik had ooit een 12V batterypack (zo’n blauw, van Amazon) voor m’n 12V claxon, dat was welgeteld 3x tüüüteren en dat ding was leeg en nauwelijks nog op te laden.
Ja, ik weet dat ik ook de hele brommert kan ombouwen naar 12V, maar ik heb alles voor 6V in huis en daar eerlijk gezegd geen zin in. Ben geen held met stroom en berekeningen en zo. En kan dit pack gewoon via de brommer met een regelaar ertussen worden geladen?
PS: de enige 6V lood/gel ACCU die ik kan vinden die passend gemaakt kan worden is een 1,3A-variant. Blaas je die op met de setting zoals beschreven of heeft dat andere nadelen? Afmetingen: 97 x 24,5 x 50,5 mm. Daarvan zou ik er ook 2 aan elkaar kunnen maken (+ op + en – op -) …? Zou dat werken? Zonder iets ertussen van balanst?
24 maart 2025 om 08:11 #828365Ik weet niet hoeveel een claxon verbruikt, maar ik zou niet verwachten dat die je accu meteen leeg trekt. Hoeveel Ah was die blauwe accu dan?
Als je naar RC accu’s gaat kijken, raad ik een sub-C hump pack aan. Die nemen minder ruimte in beslag en zijn verkrijgbaar in 4000+ mAh. Dan zit je aan dezelfde capaciteit als een standaard scooter accu.
24 maart 2025 om 20:02 #828367Vandaag wat kabels en dergelijke nieuw gelegd, je wilt het tenslotte goed doen. Zojuist eerste test (alleen voorlamp aangesloten): geen licht … Grrr…
Kan iemand mij vertellen welke kleur kabel WAAR op de lamp stekker moet? Dit is een foto van de Citta koplamp, dus achterin dwars zit 1 aansluiting, links 1 en rechts 1. Welke kabel moet waar?
Groen gaat naar achterlicht, paars naar koplamp/ Wat bij mij rood is, is eigenlijk bruin. De blauwe kabel mag je wegdenken en de grijze is massa. Die laatste 2 hoeven dus niet aan de stekker 😉 Ik kom er niet uit.

Paars en groen zitten weliswaar op de schakelaar maar ik weet niet of ze goed zitten.
25 maart 2025 om 06:29 #828370Paars en groen zitten goed, er moet nu alleen nog stroom naartoe. Welke kleur komt uit je blok/ van de accu af?
25 maart 2025 om 07:08 #828371Dank je Joor, dat was wat ik wilde weten. Uit het blok komt een bruine, gele en blauwe kabel. Ik meende hier te hebben gelezen (of in schema gezien te hebben) dat je blauw en geel links laat liggen en bruin neemt voor stroom (plus). Is een elektronisch blokje.
Dan kan ik nu gaan beginnen met meten waar en waarom de stroom niet aankomt in de koplamp (rode kabel). De spanningsregelaar zit tussen blok en koplamp ingebouwd.
25 maart 2025 om 13:19 #828374Snap er geen zak van. Zowel de gele, de blauwe als ook de bruine draad die uit het blok komen geven geen spanning (meer). Gisteren, voordat ik begon, stond er op de gele en blauwe nog spanning. Wat kan daar fout gegaan zijn? Heb er geen kracht op gezet, die kan ik toch niet hebben losgetrokken door het blokje heen (rubber)?
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.