Vespa-Ciao.NL
:: Lampjes ciao branden steeds door..

Home Forums Techniek Elektrisch Lampjes ciao branden steeds door..

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

jennifer87
    Topic starter

ik heb gas gegeven en toen gemeten… me pa had t gemeten duys die zal t wel weten.

alleen bij de brommerzaakg af me voorlicht zowat geen volt dus dat vond ie al raar maja al heb ikgeen volt branden me lampjes ook niet door 😉

er komt dus een spanningsregelaar tussen

hansieb
      Moderator

Vaag , je hebt ook geen dik opgevoerde setup ofzo.

Ik zou als ik jou was die halogeen lamp van jmpb kopen en achter een sterker lampje.

Btw je hebt het voor en achterlicht toch wel beide gelijk geschakeld ? als je de schakelaar aanzet dan brand het voor EN achterlicht.

sieger
        Bijdrager

ik heb het zelfde probleem met mijn ciao…
          ik wil gewoon even weten wat voor weerstand en watvoor lampjes jullie er in hebben…
          ik heb zelf al een diode er tussen gegooit maar dat helpt niet:S
          wil iemand met een goed werkende verlicht mij ff vertellen watvoor lampjes enzz…?
          alvast bedankt;)

hansieb
          Moderator

Ik zou voor :

– Kraaglamp 6 Volt 15 Watt

En achter:

– Lamp BA15 6 Volt 10 Watt des noods doe je achter 2 lampjes

Dan gewoon voor en achter beide geschakelt , je moet dus niet alleen VOOR en ALLEEN achter licht ze moeten beide op hetzelfde moment branden.

Volgens mij heeft thomas ook voor een kraaglamp van 15watt die van hem fikt ook niet door ofzo.

Bij electronische ontsteking moet je dus 12 volt lampe en dan 15 watt voor ik zou dan zon halogeen doen 🙂

sieger
            Bijdrager

ik ga morgen even me blokje meten enz…
              doe zelf elektro op mbo:P
              weet wel formules voor watvoor watt de lamp moet hebben…
              en spanningsregelaar is wel het makkelijkste;)
              maar ik zou wel even kijken…

tom
              Bijdrager

Ik wil nu even niet de spelbreker spelen, maar als je de spanning meet over je lampjes, kan dit nooit kloppen.
                Ik neem aan dat je het met een digitale multimeter doet, maar een digitale multimeter meet alleen de juiste spanning als de spanningsvorm helemaal sinusvormig is (=zoals de spanning die thuis uit je stopcontact komt). De spanning uit je blok is dus jammer genoeg niet sinusvormig.

Beetje theoretische praat, maarja. Niet dat je ineens 24V lampjes gaat kopen omdat je 24V meet. Want die gaan gewoon nauwelijks branden.. Je blok is in feite maar 12V, vandaar.

Sorry voor het gezeik.

Tom

sieger
                Bijdrager

je hebt gelijk ik ga er ook wel van uit dat het blok maximaal een spanning geeft van 12 v
                  zullen wel wat hogere ”piek”spanningkjes zijn..
                  ik ben nu een simulatie programma aan het downloaden daarmee kan ik alles inprogrammeren en testen dan zegt de computer wel of het doorbrand of niet doorbrand;):!

niels-nijsten
                  Bijdrager

gooi der gewoon een spanninjgsregelaar tussen dan ben je overal vanaf. ik rijd toevalli ook ciao uit 2005 zitten orginele lampjes in en nog nooit kapot gegaan, terwijl mun toeter niet meer werkt op topsnelheid omdatie dan teveel stroom krijgt:P. en voor het doorbranden moet je naar 3 dingen kijken voltage wattage en amperage. maar om dit allemaal te meten moet je je koplamp derafhalen en goed bij de kabeltjes kunnen(inverband met amperage meten).

voltage met multimeter: je sluit je lampje aan start je brommertje zet je pluscontact van de multimeter op de plus en de min op de min stelt dat ding in op een bereik van twintig volt en je meet wat je krijgt. ligt bij mij stattionair op 6.53 vlt(elec onst.)

amperage met multimeter: je zorgt dat de minkabel van je brommer op je lampje zit en je plus op je multimeter en dan de min van de multimeter weer op de plus van het lampje: + is plus blok – is min blok x is lampje P is plus multimeter M is min multimeter + P M X –
                    dus daar staat plus van het blokje op plus multimeter min multimeer op plus van het lampje en de min van het lampje op de min van het blok. wat dit ongeveer moet zijn weet ik niet heb ik ng nooit gemeten op de ciao.ZORG ER WEL VOOR DAT JE DE MULTIMETER ISTELT OP AMPERE

wattage berekenen: het wattage moet je berekenen met de formule P=U*I P is wattage U is voltage I is amperage. dus bij U is 6.53 en I is bv 2.29 dan krijg je een wattage van 6.53*2.29=14.95.

dus dan krijg ik 6.53 volt bij +- 15 watt dus zoek ik een lampje van 12v 15watt. en als je nou het maximum wilt weten geef je volgas en meet je dan voltage dan heeftie het maximale maar dit zal neit veel meer zijn dan 6.53 volt(BEHALVE BIJ DE HOOGTOERIGE SETUPS).

maar je kan het beste gewoon spanningsregelaar kopen en kijken naar de waarden die daar uit komen bijvoorbeeld max:12v 15watt. en dan pak je dus ook lampjes van 12v 15 watt en dn ben je klaar hoef je je nergens druk over te maken.

wat ook werkt is een zenerdiode deze zit ook in de schakeling van je dynamo/accu in de auto deze zorgt dat bij 14.3 volt er geen spanning meer door gaat naar de accu omdat deze anders gaat koken. maar die diodes zijn der ook voor lagere spanningen zoals 7 of 8 volt. ik namelijk hetzelfde probleem op mijn mtx reed standaard 9000 toeren op de teller en toen ik er klaar mee was ging die over de 1600 toeren heen daar branden de lampjes dus ook geregeld door, dit heb ik gewoon opgelost met een spanningsregelaar

sieger
                    Bijdrager

heb het schema klaar kijk maar even…

Herr Flick
                      Sleutelbeheerder

uit een blokje komt dus geen 12 volt, het is 6 volt.
                        ook bij een elec blokje.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
                        Gele Racefrikandel

niels-nijsten
                        Bijdrager

zeg ik tog:P

sieger
                          Bijdrager

ik wist het achteraf ook wel maar het is ook maar en id hea;)

sieger
                            Bijdrager

heb bij okaphone in groningen een spanningsregelaar van 12 v gekocht en een nieuw achterlampje.
                              heb het ff inelkaar geknutselt en het werkt goed lampjes houden het al langer vol dan eerst:P
                              het voor de spanningsregelaar maar 80 cent voor betaalt:)
                              goedkoope oplossing dus…;)

hansieb
                              Moderator

Ik zat nog een beetje te denken.

Ik heb nu een 12v 15w halogeen voorlamp gekocht. Als achterlamp doe ik denk ik een 12v 4w lampje. Wat ik graag achter wou is een X aantal lichtjes.

Nu zat ik te denken aan een LED STRIP omdat mijn soldeerkunsten kut zijn en omdat het niet echt veel kost.

Ledstrip 12v ? X watt = http://www.leds-buy.nl/waterdichte-witte-led-strip10-hyperflux-led-p-207.html

Nu zijn die ledjes DIODES dus dat zou volgens een aantal lui gewoon op de WISSELSTROOM van mij blok moeten kunnen ? is dit wel zo of moet er eerst een bruggelijkrichter tussen en om het doorbrander te voorkomen en spanningsregelaar.

Sieger graag een foto van die spanningsregelaar 🙂

sieger
                                Bijdrager

@ hansieb

een spannings regelaar is tegelijk ook een gelijkrichter;)
                                  foto komt later nog wel heb er nu ff geen zin in;)
                                  als mensen nog willen weten hoe je een spanningsregelaar aansluit laat het me ff weten dan maat ik wel een tekeningetje;)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 31)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.