Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › lagers van krukas verwijderen.
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 13 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 16 jaren geleden door Piet30.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
15 maart 2010 om 17:04 #210364
hallo,
nu kan ik hier mijn halve levens verhaal droppen maar dat vind ik nogal zinloos.
mijn probleem: goede krukas met versleten lagers hoe kan ik mijn lager van mijn krukas af krijgen zonder mijn krukas te beschadigen. ik was al opzoek naar een lager trekker maar kon eigelijk niks vinden.
wat als ik mijn krukas in de bankschroef zet (maar dan op het lager) en dan mijn krukas naar beneden tik. leek mij wel een goed idee maar ik d8 laat ik eerst even anderen vragen.
een niet onbelangrijk detail: het graat op een krukas van een aerox maar dat maakt niet uit want het principe blijft hetzelfde.
grt dylan.
15 maart 2010 om 17:07 #231162Het lager warmstoken met de gasbrander.
Als het goed is kan je ze er zo aftikken.15 maart 2010 om 17:09 #231163Het lager heet stoken doe ik ook altijd bij de vespa alleen heb ik daar een machientje voor een kasje met een kabel aan en dat op het lager duwen zit een soort magneet aan en die verwamt het lager tot 90° en dan met de tang er gewoon afhalen,maar met de brander zal het ook wel lukken,greetz floor-ciao
15 maart 2010 om 17:17 #231164ik heb geen brander maar wel een hitte-föhn maar als ik naar jullie luister moet ik hem gwn ontzettend heet stoken?
maar dan word de krukas zelf toch ook heel heet? dus dan helpt het weinig15 maart 2010 om 17:21 #231166Ik pak meestal gewoon een aantal platte schroevendraaiers die ik tussen de krukas en het lager tik, steeds dikkere schroevendraaiers er tusen en PLOP, je lagers zijn er af

Als dat niet werkt kan je hetzelfde proberen maar dan dus van te voren wel warm stoken.
Je moet het lager gericht verwarmen en het liefst zo snel mogelijk.
Zo voorkom je dat de krukas even warm wordt als het lager waardoor het dus geen zin meer heeft.
Succes
15 maart 2010 om 17:25 #231167klopt maar het is een föhn waar ik mee werk dus dat is niet echt handig. en ik doe het liever niet met schroevendraaiers want dan ben ik bang dat ik de krukas beschadig
15 maart 2010 om 17:59 #231170een fohn verspreid de hitte, een gasbrander is veer beter gericht want eigenlijk moet alleen het lagertje warm.
als ik een kruk heb met een lager erop gebruik ik bijna altijd schroeve draaiers.
en dat werkte tot nu toe perfect.dus dan moet je maar kijke hoe je het doet, het kan op meerdere manieren
De budget beun tjoener: geen geld is te duur of het werkt nog niet
Link naar Mijn collectie / Projecten.15 maart 2010 om 18:00 #231171vespa-si-owner :
ik doe het liever niet met schroevendraaiers want dan ben ik bang dat ik de krukas beschadigje kan daar wel bang voor zijn maar dat hoeft niet, want de kans dat je je krukas beschadigt is klein. en dit is ook nog eens een hele makkelijke manier.
15 maart 2010 om 18:14 #231168je krijgt zowiezo sporen. ik heb het net weer geprobeert en ben er nu héél zat van.
dit ga ik doen:naar de brommer boer.
ouder lagers laten verwijderen,
nieuwe lagers kopen
en die er op laten zetten.15 maart 2010 om 18:26 #231172Krijg je idd sporen van op je krukas, Ben er nooit fan van geweest.
En meppen op een krukas al helemaal niet.
15 maart 2010 om 18:29 #231173vroeger stookte ik hem altijd warm boven het fornuis :p
maar sinds we verhuisd zijn naar een nieuw huis met splinternieuwe keuken is mijn moeder daar niet meer zo blij mee en nu gebeurd het bij thom-ciao met de verföhn gaat ook goed 😉15 maart 2010 om 20:01 #231176gewoon krukas tussen bankschroef en dan gewoon wrikken met 2 beitels
15 maart 2010 om 20:24 #231177gewoon met de verfföhn, (verfafbrander) heet stoken.
dan valle ze er gewoon uit na een tijdje15 maart 2010 om 21:00 #231178Jerry Brasser :
gewoon krukas tussen bankschroef en dan gewoon wrikken met 2 beitels:'( Jij bent gek, verwarm het gewoon zoals al heel vaak is gezegd, dan lepel je hem er zo uit, mits hij warm genoeg is.
En voor de fun is wd40 op spuiten, wel even een raampje open zette 😛16 maart 2010 om 08:39 #231181ik zet het lager tussen de bankschroef ipv de kruk, en gebruik afgevlakte brede houtbijtels. hierdoor beuk je niet op je kruk, en krijg je geen sporen.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.