Vespa-Ciao.NL
:: Lagers op de krukas plaatsen

Home Forums Techniek Motorisch Lagers op de krukas plaatsen

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

KillerNoway
    Topic starter

Beste forumleden,

Ik heb nu verschillende dingen gehoord over het reviseren van onze carters. Nu twijfel ikzelf wat beter werkt of makkelijker is?

– Lagers in de diepvries, krukas verwamen en de lagers erop duwen en daarna alles samen in het carter slaan?
      – Krukas in de diepvries, lagers verwarmen in een 2takt olie badje en alles samen slaan?

Op de een of andere manier vallen ze bij mij nooit lekker en helemaal op de krukas. Fustrerend als alles inelkaar zit en het zwaar draait…

Bij welke van de twee methodes moet je het carter verwamen?
      Zijn er nog andere methodes?

Alvast bedankt,

Groetjess

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
      Check mijn perso!

Herr Flick
      Sleutelbeheerder

Ik doe eigenlijk al altijd een gewone krukas, met een passende buis op de binnenring van de lagers slaan. Zo komt er geen spanning op de lagers en mol je zo ook niet.

Op deze manier kan je met beleid het lager tot het einde tikken.

Ik weet dat mensen heel veel verschillende methodes hebben. Dit is mijn manier.

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
        Gele Racefrikandel

zevenenergie
        Donateur

Sta mij toe te vertellen hoe ik het doe:
          Lagers in het plasticzakje in kokend water.   Krukas in het vriesvakje (ook in een plasticzakje).
          Voor de lange kruktap een schoon buisje gebruiken en een schone hamer.

Als de lagers op de krukas zitten:
          Eerst de krukas in het verwarmde grote carter.
          Af laten koelen terwijl je aan de lange tap trekt en zo het lager recht in de passing houd, tot hij vast zit.
          Dan het kleine carter er op.
          Bouten aanbrengen.
          Als alles in elkaar zit en het draait zwaar, het blok verwarmen tot 100 graden (controleren met een druppeltje water) en vervolgen met een kunststof hamer op het carter tikken zodat alles op zijn plaats schiet.

Pas als alles soepel draait de keerring aanbrengen.
          Je zult verbaast zijn hoeveel weerstand een keerring geeft.

Aandachts punt is nog wel dat bij het aanbrengen van de schim ringen bij sommige krukassen de tappen een ronde overgang hebben naar de krukwang . Een schimring wil daar wel eens op blijven hangen en dan gaat het hele zaakje klemmen. In dat geval de ring iets groter dremelen met een slijpstiftje.

1

Gratje
          Bijdrager

Ik zou zeggen kijk dit filmpje eens

Wat ik zelf doe.
            Lagers uit de verpakking en plastic. Dan in de oven voor 10 minuten op 120 graden.
            Krukas gewoon op kamertemperatuur. (Invriezen is nog makkelijker als je de tijd hebt, wel luchtdicht verpakken)
            ring om de krukas en het hete lager eroverheen laten vallen. Als het goed is valt de lager zo op zijn plek. Dit doe je voor beide lagers.
            Daarna het grote darterdeel heet stoken met een verfbrander. Zorg dat dit heet genoeg is.
            Dan de krukas met lager en al er in laten zakken. Indien alles heet genoeg is valt ie zo op zijn plek.
            Carter omdraaien.
            Carterpakking plaatsen
            Daarna het kleine carterdeel heet stoken. En ook deze valt er zo overheen als ie warm genoeg is.
            Daarna carterbouten kruislings aandraaien.
            daarna krukaskeering erin.

ps. De shimring komt pas na de ontstekingsnok.
            Nogmaals het filmpje spreekt boekdelen.

Gratje
            Bijdrager

Hehe. Leuk om te zien dat iedereen het net even wat anders doet met hetzelfde resultaat.
              ow ja. Als je krukas niet meteen in zijn geheel in het carterdeel valt is ie nog niet heet genoeg. Zo snel mogelijk de krukas eruit tikken met een kunststof of houten hamer en de carter heter stoken.
              Nooit erop gaan slaan als die er pas half in zit. De kans dat je hem schuin erin slaat is groot en dan word het eruit halen alleen maar moeilijker.
              Soms als de carter wel heet genoeg is en de krukas zakt er nog niet helemaal in dan wil ik ook nog wel eens met handschoenen aan met mijn volle gewicht erop gaan hangen en dan “plopt” ie ineens dieper en op zijn plek.

FonS
              Bijdrager

Krukaslagers verwarm ik voorzichtig met een verfstripper (verf föhn). Krukas koel ik niet. De warme lagers vallen met gemak op hun plek.

Even mijn manier van (de)monteren in het kort:

– klein carterdeel verwarmen met gasbrander en eraf halen
                – groot carterdeel verwarmen met gasbrander en krukas eruit pakken
                – krukaslagers verwijderen met behulp van degelijke lagertrekker

– nieuwe lagers verwarmen met verfstripper en op hun plek laten vallen
                – groot carterdeel verwarmen met gasbrander en krukas erin plaatsen
                – klein carterdeel verwarmen met gasbrander en op z’n plek leggen
                – carterbouten aandraaien

In de meeste gevallen draaien ze meteen soepel. Zo niet, verhelp ik dit met een lichte tik met een kunststof hamer op de juiste plek op het carter.
                Klusje neemt (incl. cilinder, ontsteking etc) gewoonlijk niet meer dan 30 minuten in beslag.

KillerNoway
                Topic starter

Thanks mannen! Ik hoop dat mijn volgende revisie wat gemakkelijker gaat dan de afgelopen twee blokjes. Ik ga het filmpje eens op mijn gemak kijken.  😈

4-takt krijg de tering, ik rij meng-smering!
                  Check mijn perso!

zevenenergie
                  Donateur

Je zou nog even aan kunnen geven wat jij het beste antwoord vind, dat is leuk voor de mensen die deze functie gemaakt hebben en het is handig voor het nageslacht.
                    (Mijn antwoord is natuurlijk het beste, maar voel je vrij een minder goed antwoord te kiezen) 😉

Gratje
                    Bijdrager

@zevenenergie Dan moet ie ze wel allemaal eerst uitproberen. Want mijn manier en nog eens een mooie link van een filmpje erbij (met dank aan http://www.12v.dk) is toch echt wel het beste antwoord  :mrgreen:

zevenenergie
                      Donateur

Zou een moderator het bovenstaande bericht van Gratje even kunnen verwijderen,  want hij is vreselijk off topic. 😉

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.