- Dit onderwerp bevat 19 reacties, 12 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 13 jaren, 1 maand geleden door r32.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
9 februari 2013 om 15:01 #184558
ik zit me nu al een tijd af te vragen hoe ik het beste mijn lagers zou kunnen monteren.
ik doe het persoonlijk via de makkelijke manier, met een verfstripper de lagers verwarmen en vervolgens de krukas uit de diepvries halen en de lagers gaan er zo op.echter vraag ik me af of dit wel de beste manier is, lagers verwarmen lijkt me namelijk niet de bedoeling.
het werkt wel, maar ik kan me voorstellen dat het de levens duur van de lagers verkort.
er zijn veel verschillende manieren om dit te doen, sommige monteren de lagers ook eerst in de carters en dan de kruk erin. of persen de lagers op de kruk(is dit niet slecht voor de passing?) etc..graag hoor ik jullie meningen en onderbouwing, want mijn huidige methode is niet 100% perfect voor de lagers.
mocht je extra gereedschap nodig hebben voor jouw methode, laat dat ook even weten.geen beunmethodes aub.
9 februari 2013 om 15:17 #197088Lastpak :
geen beunmethodes aub.Gewoon rammen met een dikke moker joh:lol
En dan bij voorkeur z,on 1:D KLIKMaar zonder gekheid.
Ik vries de lagertjes altijd in en verwarm de carters dan een beetje om de lagers er vervolgens haast met de hand in te kunnen leggen.
Daarna bevries ik de kruk om die dan vervolgens in gevroren in een licht opgewarmde carters/lagers te hangen.Je kan idd ook de lagers eerst om de kruk heem hangen alleen geeft die nog wel eens het resultaat dat het carterdeel(tje) wat scheef erop wil gaan zitten wat er frustrerend kan wezen.
En opwarmen van de lagers zou ik me niet druk over maken zolang dit niet op bak tempratuur zit, want in je blok worden ze tijdens het rijden ook leuk warm.9 februari 2013 om 16:09 #197040
Waarom?Ik vries de lagertjes altijd in en verwarm de carters dan een beetje om de lagers er vervolgens haast met de hand in te kunnen leggen.
Ik ga net als Buxy te werk. Omdat de lagers de warmte van de carters snel opnemen kan je direct de kruk monteren zonder de lagers verder te verwarmen. Dit is beter voor de lagers en werkt snel omdat je in één keer door kan.
Tip:
– Smeer de carterpakking in met vloeibare pakking zodat deze mooi op z’n plek blijft.
– Kruk en lagers in gesloten zak invriezen. Dit voorkomt ijsvorming zodat je geen last hebt van plakken/kleven bij montage.9 februari 2013 om 17:28 #199886Ook ik doe het op dezelfde manier als Speedbuxy & Waarom?. Je vraagt ook of er extra gereedschap gebruikt wordt. Ik doe het zelf met een simpel oventje.

Gewoon het carter verhitten en dan de ingevroren lagers er in leggen. Even wachten todat de lagers ook heet zijn en dat de kruk er in hangen. Werkt prima zoals “Waarom?” ook al aangeeft. Gebruik het oventje om er zeker van te zijn dat het carter gelijkmatig verhit wordt. Dan heb je het risico van kromtrekken aardig verminderd en heb je beter zicht op hoe heet je carters zijn.
9 februari 2013 om 18:37 #199911kijk dit is goede infortmatie
.de lagers eerst in de carters monteren lijkt mij ook wat prettiger werken.
het is altijd een beetje een risicovol moment om de kruk met lagers in de carters proberen te zetten.verder is het inderdaad een mooi voordeel wat waarom? aangeeft, de lagers nemen gelijk de warmte op van de warme carters. dit lijkt me inderdaad veel verstandiger. en inderdaad, ik doe de kruk ook altijd in een afgesloten plastic zak in de diepvries!
citta89, dat oventje is helemaal geen gek idee! heb het al vaker voorbij zien komen.
ik maak per jaar genoeg blokjes, dat oventje is dus geen overbodige luxe.bedankt allemaal, ik weet wat ik nu doe met mijn volgende blokje
.9 februari 2013 om 21:00 #194932Hoe warm zet je de oven ongeveer en hoe lang gaat het carter erin. Ook wel handig om te weten denk ik! 😀
9 februari 2013 om 21:05 #192941Ik ram mijn carters altijd gewoon in de oven in de keuken, mams is er niet geheel blij mee..Maar ach, die ene keer in de week:D
Doe het altijd op 180 graden maar na 5 minuten kunnen ze er weer uit en dan zijn ze heet zat.9 februari 2013 om 21:28 #191903Florian, gewoon zorge dat mams er niet is zodra het gedaan wordt ;p
9 februari 2013 om 21:35 #188675Maar het is niet alleen belangrijk de juiste montage methode te gebruiken,maar ook de juiste demontage methode.
Dit mbt het demonteren van de lagers van je krukas,zonder de lagerpassing van je krukas en carter te verkloten.
Hier hoor ik namelijk nooit iemand over….9 februari 2013 om 21:40 #187448ikzelf doe dit door middel van een lagertrekker, werkt perfect!
anderen doen het dmv schroevendraaiers en beitels etc, daar verneuk je krukassen mee.
of met een slijptol de lagers eraf slijpen:lol, dat is vragen om problemen.een lagertrekker hoeft ook echt niet duur te zijn, 25 tot 50 euro en je hebt een fatsoenlijke set.
9 februari 2013 om 21:49 #197372Maar als je lagers van een krukas af haalt mbv een trekker,
zal op den duur toch de diameter minimaal minder worden.
Ik zal niet zeggen na 2 maal,maar eigenlijk moet je het lager ook
verwarmen voordat je het van de krukas demonteerd.9 februari 2013 om 23:45 #196879@florian
Volgende keer gewoon tegen mams zeggen dat er dan tenminste nog eens gebruik gemaakt word van die oven:D
Of als je die avond naar de snackbar wil dan zeg dat er nu eindelijk eens iets normaals te bikken in bereid word:haha10 februari 2013 om 08:07 #197711De optie die ik gebruik is een draagbaar gaskooktoestelletje.

Ik verhit eerst de carters zodat ik met de hand de lagers er in kan schuiven in beide carterhelften, en daarna verhit ik de carters met de lagers tot ongeveer 100-200 graden (beetje op gevoel) en schuif je de krukas er ook zo in. Hamer wel nodig, maar alleen om de spanning van de krukas er uit te slaan als het carter gemonteerd is 😉
10 februari 2013 om 12:10 #197008
AnoniemNog een tip: Zodra je mams keuken induikt met een carterhelft zorg dan wel dat deze helemaal schoon en vetvrij is:D
Als je de boel gaat verhitten en er zitten nog drap/olieresten op dan krijg je een week lang een lekkere olie aroma door het huis..:)De methode die voor mij het beste werkt is gewoon de complete krukas erin leggen met lagers nadat ik het groot carter een kwartiertje op 250 graden heb laten bakken. de krukas kun je er dan perfect in leggen en positioneren. daarna doe je hetzelfde met het klein carter die je er zonder moeite overheen legt. De methode om eerst de lagers erin te tikken om vervolgens je carters nog eens te verhitten voor de kruk ben ik niet zo’n voorstander van.
Turbociao heeft wel een punt maar als je de krukaslagers gaat verhitten moet je wel goed oppassen dat je niet je big-end lager naar de klote helpt want dan ben je verder van huis. zelf heb ik heel lang de lagers er gewoon af geslepen met de dremel met een dun zaag opzetstukje. als je een vaste hand hebt gaat dat ook perfect alleen moet je wel goed kijken wat je doet. je slijpt het lager dan bijna helemaal door en het laatste stukje laat je de binnenring ‘schrikken’ door een klein tikje er op te geven met een schroevendraaier. als je het goed doet beschadig je helemaal niets op het oude lager na dan;)
10 februari 2013 om 17:32 #197497@joris: precies dat is wat ik bedoel voorzichtig het lager verwijderen mbv een dremel of brander.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.