Vespa-Ciao.NL
:: Lagers monteren

Home Forums Techniek Problemen oplossen Lagers monteren

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

zevenenergie
    Topic starter

Ik open even hier een topic omdat ik al meerdere keren misverstanden hoor over hoe warm je de lagers mag stoken die op de krukas gemonteerd worden.

Ik heb mijn lager boer gebeld en zelfs zij moesten het opzoeken.(dus niemand hoeft zich te schamen);)
      Ik werd terug gebeld.
      ZE hadden SKF gevraagt hoe warm de lagers gestookt kunnen worden.

Het officiële antwoord is:

110 graden celcius Maximaal

Crullie
      Donateur

Ik maak de lagers niet warm, ik gooi de kruk een nacht in de vriezer en dan tik ik de lagers gewoon koud met een pijpsleutel vast.
        Nooit geen problemen mee gehad, altijd goed :thumb

TICKLING BARN

Martino
        Moderator

Met stoken zal ik ook voorzichtig zijn. Het is maar wat je bedoeld hiermee? Ik zal in ieder geval geen open vuur op de lagers gebruiken. Wanneer je ze opwarmt op een warmhoudplaatje, oven of in het plastic aan de kook brengen. In water weet je dan dat je onder de opgegeven 110 graden zit. Ook los in olie opwarmen is een mogelijkheid.

zevenenergie
          Topic starter

Ja dank je Martino,

SKF bedoelt met stoken; warm maken in een olie bad of op een warmte plaat,
            of door middel van inductie.

De methode van een beetje olie er op en warm stoken met een brander tot dat de olie gaat walmen word helaas vaak gebruikt maar is de doodsteek voor je lagers.

Nick050
            Bijdrager

Ook ik heb wel eens lagers vervangen.
              Dit op een manier wat ik hier van het forum heb afgeken.In een pannetje zonnebloemolie.(en krukas nacht in vriezer)Dit ging mooi soepel.Maar als je de verhalen op internet leest komen hiet blijkbaar schadelijke stoffen bij vrij wanneer je dit kookt.(kookpunt geloof ik 140c,te heet blijkbaar)
              Dan lijkt me de manier van Crullie het makkelijkst/veiligst:thumb

MCBoss
              Donateur

Crullie :
                Ik maak de lagers niet warm, ik gooi de kruk een nacht in de vriezer en dan tik ik de lagers gewoon koud met een pijpsleutel vast.
                Nooit geen problemen mee gehad, altijd goed :thumb

Ik doe al tijden de lagers monteren op dezelfde manier en werkt prima inderdaad 👍

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.