Home › Forums › Techniek › Opvoeren voor gevorderden › Lachgas injectie
- Dit onderwerp bevat 101 reacties, 40 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 9 maanden geleden door Martino.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
2 juni 2006 om 10:11 #203290
oke, ik weet dat het m waarschijnlijk niet word, maar ik zit toch te denken over de mogelijkheden ervan, lachgas injectie op je ciao-tje..
kwam een setje tegen (hellaas voor scooters gemaakt) op euroscooters, hier een linkje…
ik vroeg me af of het mogelijk is dit op een ciao te monteren, qua injectie zou het bij het spruitstuk kunnen, en misschien zelfs nog directer, in het gat waar normaal je decompresseur in zit..
wat denken jullie, zouden dit mogelijkheden zijn?
en natuurlijk heel belangrijk, zou een alluminium 46mm cilinder dit wel overleven, de krukas heel blijven ect. ect.?
als jullie aansluitmogelijkheden hebben of eventuele problemen weten te bedenken hoor ik het allemaal graag..
mocht het allemaal mogelijk zijn, en zouden de kosten niet al te hoog zijn, ga ik het hoogstwaarschijnlijk doen (kan het setje misschien vrij goedkoop regelen)..
maarjah, dan moet ik wel zeker zijn van de zaak, so please help me out
edit:
eneuh.. hans.. probeer het me niet uit mn hoofd te praten :p:pest;)Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.2 juni 2006 om 10:22 #205688DREAM ON KEREL!! lachgas is extreem duur ik ga je post verwijderen … :!
Zelfs op scooters heeft niemand het zowat + lachgas is niet voor straatgebruik man.
2 juni 2006 om 10:33 #205689neeh dit gaat niet werken en zal denk ik dodelijk zijn voor alles. je rijd immers met max een 13/13 🙂
dit kun je wel vergeten, en ja het is extreem duur en niet voor de straat!!!
46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel2 juni 2006 om 10:37 #205690hansieb :
DREAM ON KEREL!! lachgas is extreem duur ik ga je post verwijderen … :!Zelfs op scooters heeft niemand het zowat + lachgas is niet voor straatgebruik man.
ongeveer precies de reactie die ik van je had verwacht :p
ik post geen onzin omdat ik er serieus over nadenk..het setje zal me idd wat kosten, lachgas navullen kost geen drol
en lachgas is niet voor straatgebruik, geef ik je helemaal gelijk in!!
maar hans, alle opgevoerde onderdelen verkrijgbaar voor brommers/scooters, is niet voor straatgebruik maar voor circuit gebruik, dus wat dat betreft :pestik ben niet van plan er standaard mee te rijden, maar bijvoorbeeld bij een meeting/race..
fles er standaard af hebben, mee in mn rugzak, terplekke erop zetten en racen..ik weet dat het niet bevordelijk is voor mn cilinder hans, maar het gaat om korte sprintjes..
en hans, je weet toch, ik hou van je :bier
edit:
thomas, ik weet dat ik met max 13/13 rij, maar dan wel 2, als dat uitmaakt..
het zal idd wel vrij dodelijk zijn denk ik, daarom ook niet voor op de straat, maar met race/sprintjes waar ik een open (afgezette) weg voor me heb liggen..misschien een ander idee, wat me alleen wel vrij moeilijk te maken lijkt..
is het te injecteren in je luchtfilter..als ik het juist heb, zitten der 2 delen stikstof om 1 deel zuurstof in lachgas..
dit is veel en veel meer dan de zuurstof aanwezig in de lucht, dus geeft het een betere ontbranding aangezien je meer zuurstof met je mengsel meegeeft..de 2 delen stikstof, hebben weer als nuttige functie je cilinder/carter af te koelen..
door het in het luchtfilter te injecteren, maak ik gebruik van een droge injectie van lachgas..
dit is minder heftig dan een natte injectie, die vaak direct in de cilinder/benzine-luchtmengsel word toegevoegd..
ik vervang dan dus eigenlijk de lucht die die normaal aanzuigt voor lachgas..Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.2 juni 2006 om 10:43 #205691ik vind het nog steeds maar onzin, op een ciao zal je er nix van merken.
ga eerst al je plannen verwerken en misschien KAN t ooit. maar ik vind het geld verspilling eigenlijk46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
Gele Racefrikandel2 juni 2006 om 10:47 #205692Basiswerking benzine + N2O
De formule voor lachgas is N2O en bevat dus 2 delen stikstof en 1 deel zuurstof. In normale omstandigheden is lachgas gewoon gasvormig, maar voor technische en medische doeleinden wordt het gast samengeperst in flessen. Door de hoge druk in de flessen (een werkdruk van 50 tot 70bar) wordt het vloeibaar.
Lachgas is niet brandbaar en gaat boven 575°C atmosferische druk ontbinden in stikstof en zuurstof. Onder druk gebeurd deze splitsing al vanaf 300°C.
Het is juist deze eigenschap die grote vermogenwinsten bij verbrandingsmotoren mogelijk maakt. Het gas dat in de motor wordt samengeperst boven de zuiger zal een deeltje zuurstof vrijgeven waarmee extra benzine verbrand worden. Meer benzine verbranden per arbeidsslag resulteert simpelweg in meer vermogen.Veiligheid, gevaren & wetgeving
* Invloed op de mens: In hoge concentraties kan lachgas verstikking veroorzaken. Bij het verliezen van het bewustzijn is het slachtoffer zich niet bewust van de verstikking. In lage concentraties kan het narcotische effecten veroorzaken met symptomen als duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid en evenwichtsstoornissen. Bij de expansie van het gas aan de lucht is bevriezing mogelijk.
* Veiligheid: Lachgas is zwaarder dan lucht. Bij een mogelijk lek in het systeem kan het gas zich ophopen in kleine ruimten. Goede ventilatie is noodzakelijk en de enige oplossing om het gas te verwijderen. Ook de houder onder druk levert gevaar op: deze moet bewaard worden in een goed geventileerde ruimte beneden 50°C.
* Wetgeving: Het is belangrijk dat de geldende reglementering omtrent gebruik, opslag en vervoer worden nageleefd. Meer informatie: Klik hier
Praktische Toepassingstips
* Ontsteking: door de hogere druk in de verbrandingskamer moet het ontstekingstijdstip aangepast worden.
* Bougie: Het gebruik van een koude en/of speciale bougie is aangeraden wegens extra warmte bij verbranding.
* Vario: Door het plots vrijkomen van het extra vermogen kan de afstelling van de vario afwijken van de optimale afstelling zonder injectie.
* Goede smering en spanningsvrije montage van krukas & lagers is noodzakelijk
Wat niet moet worden aangepast is de afstelling van de carburator, de nodige extra benzine wordt immers door het systeem zelf geïnjecteerd.
De afstelling van de hoeveelheden gas en benzine van het systeem gebeurd door middel van ‘jets’. De maten van deze sproeiers is de doorlaat in inch (1inch=25.4mm). Wees bij het plaatsen van deze sproeiers niet te overmoedig en begin met de kleinste. Het is ook beter een maat groter te nemen voor de benzine om er zeker van te zijn dat het mengsel niet te arm wordt.Algemene opmerkingen:
* Het systeem kan met een simpele hoofdschakelaar aan- en uitgezet worden. Het is dus niet mogelijk dat bij een juist gemonteerde kit ‘zomaar’ onverwachts N2O geïnjecteerd wordt.
* Door onjuist gebruik van het systeem kan er heel wat schade aan de motor veroorzaakt worden. Een goed werkend systeem heeft echter geen abnormale schade aan cilinder, krukas, lagers en/of zuiger als gevolg.
* Het gas/benzine mengsel kan op verschillende plaatsen geïnjecteerd worden in het blok, bijv. via het spruitstuk of een ophoogplaatplaat (throttle body plate) onder het spruitstuk.2 juni 2006 om 10:58 #205693hoezo is het op een ciao niet merkbaar denk je thomas?
het geeft flink wat vermogenswinst, dus mag aannemen dat je dat wel voelt..ik wil idd eerst al mn plannen verwerken, maar bij het monteren zou het handig zijn als ik direct een lachgas-installatie zou installeren, mocht ik die in de toekomst willen..
dankjewel hans voor je wijze les :!
echter iets wat ik langere tijd geleden al heb gelezen (had me heel erg verdiept in auto’s en lachgas)
en leuk stuk tekstvermaak die mij er echter niet van zal weerhouden..het lijkt mij geweldig om een soort van extra injectie op je brommer te hebben die je een gigantische boost geeft.. pure alcohol zou nog een idee zijn, maar lachgas leek mij het meest voor de hand liggend..
maar nu word der geprobeerd het allemaal uit mn hoofd te praten, wat ik ook wel een beetje had verwacht, en niet al te erg vind, maar heb het topic eigenlijk geopend om informatie te winnen over de eventuele mogelijkheden en nadelen van lachgas 😀
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.2 juni 2006 om 11:15 #205694heej vet idee AA-T . k zou verder niet weten of het kan en gaat maar,,, er is tech eens een foto van een italiaanse ciao geweest met lachgas? Dus dan kan het ook ofniet;)
2 juni 2006 om 11:21 #205695Dat is een nat kitje, je hebt ook kitjes mit droge nitrous dat is een stuk goedkoper en minder zware krachtboost dus denk dat zon kit beter is voor op de ciao
2 juni 2006 om 11:44 #205696Ik wens je er veel succes mee, en bedenk niks is onmogelijk. Maar denk er inderdaad goed overna !!!!
:lol2 juni 2006 om 12:02 #205697PoliniCiao :
Dat is een nat kitje, je hebt ook kitjes mit droge nitrous dat is een stuk goedkoper en minder zware krachtboost dus denk dat zon kit beter is voor op de ciaoeen droog kitje is waarschijnlijk inderdaad beter..
hoorde net van hans al een verhaal over een puch met wheelybar, die had ie dus nodig omdat ie lachgas-setje derop had zittenweet je heel toevallig wat meer van die droge setjes af? waar te bestellen/montage?
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.2 juni 2006 om 12:34 #205698Dit vind ik nog eens een ZALIG iets. En de orthodoxe conservatieven hier die denken met al hun supersleutelvermogen dat het weer eens niet mogelijk is. ZEVER. Laat je gaan AA-T, ik weet dat het zal lukken.
Barry heeft dat ook gehad in zijn auto heeft hij me nog verteld, misschien moet je hem eens pm’en. Maar in de luchtfilter? moet toch rechtstreeks in carb gespoten worden…
2 juni 2006 om 12:45 #205699vet idee, als het lukt -> vergeet je helm niet op te zette:)
2 juni 2006 om 13:18 #205700Dice :
Dit vind ik nog eens een ZALIG iets. En de orthodoxe conservatieven hier die denken met al hun supersleutelvermogen dat het weer eens niet mogelijk is. ZEVER. Laat je gaan AA-T, ik weet dat het zal lukken.Barry heeft dat ook gehad in zijn auto heeft hij me nog verteld, misschien moet je hem eens pm’en. Maar in de luchtfilter? moet toch rechtstreeks in carb gespoten worden…
als je een gas-benzinemengsel derin spuit, dan zal het idd rechtstreeks de carb ingespoten moeten worden (denk zelfs nog na de sproeier, dus eerder een aansluitpunt op het spruitstuk)
ciao mix blokje zou daar wel geschikt voor zijn denk ik..maar ik denk zelf, dat als je enkel het gas in je luchtfilter spuit, dan op zo’n manier dat het er niet uitkan, (beetje zonde), dat dat ook wel wil werken..
dan mengt de carb. zelf namelijk de benzine met het gas, en doordat er meer zuurstof aangezogen word (zit meer zuurstof in lachgas) is de ontbranding veller..
het stikstof daarintegen zorgt weer voor koeling van het bloken Nick_orginelli, maak je geen zorgen :), ik ga zowiezo al met helm rondrijden.. ben laatst goed van een ongeluk afgekomen, maar ga mn koppie wel beschermen int vervolg 🙂
Welkom op ons forum!
Breng een bezoekje aan mijn Ciao project.2 juni 2006 om 13:21 #205701http://shop.scootxtreme.nl/product_info.php/cPath/160_874/products_id/3184
Dat is volgens mij een droge voor ‘maar’ 254 euro
http://forum.scooterforum.net/forum/showthread.php?t=53725
En ik zou hier eens op kijken, zei weten VEEL over het systeem en er zitten er ook een heel aantal op dat forum die NOS op een scoter hebben.
Succes ik hoop dat het je lukt 😉
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.