Vespa-Ciao.NL
:: Krukas Uitshimmen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden Krukas Uitshimmen

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

ArvidW
    Donateur

Als je geen axiale speling hebt dan zou ik gewoon het vliegwiel afdraaien. Telkens uit elkaar halen van een blok wordt hij niet beter op dus dicht laten is misschien wel zo verstandig.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
      Home made engine dyno

Wausie
      Topic starter

Zo net blokje weer uit elkaar gehaald en zoals je zei Arvid, oude lagers binnen en buitendiameter groter en kleiner gemaakt. Daarna kruk erin en gemeten. Axiale speling is zonder shimringen 1,2 mm. Dus met 2 shimringen van 0,45 blijft er nog 0,3 mm over. Je moet 1 mm speling over houden zodat ik dus een extra shimring van 0,2 mm nodig heb die bij het lager in het kleine caterdeel geplaatst moet worden.

Goed op zoek naar een shimring van 0,2 dus maar de brommerboer hier heeft ze niet. Weet iemand waar je die kunt krijgen? Zou meteen JMPB maar is mailen, maar als julie nog ideën hebben hoor ik die graag.

Oja over het meten van de speling, de binnendiameter van de lagers was moeilijk groter te krijgen dus de lagers zitten wel strak op de krukas. Dit maakt verder niet uit als je de lagers in het carter zelf los heen en weer kunnen toch? De buitendiameter was nl wel makkelijk te bewerken.

Herr Flick
        Sleutelbeheerder

Wat is nu je probleem om die 0.2 mm speling op te lossen ?
          dat is het probleem echt niet lijkt mij

46 Pinasco, Malossi RV, Schijfrem, Fox Vario
          Gele Racefrikandel

Wausie
          Topic starter

Voor uitleg over die speling zie hierboven de posts van Arvid, ga het allemaal niet nog een keer uitleggen. Oja krijg ik nog een keer reactie op die laatste PM die ik je had gestuurd?

ArvidW
            Donateur

Pakking weglaten en vloeibare pakking tussen de carterhelfden doen, heb je waarschijnlijk 0.2mm gewonnen 😉

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

Wausie
              Topic starter

Ja dat zou ik kunnen proberen maar op dit moment heb ik die niet. Dus ik ga proberen om een shimringetje te laten maken bij een metaalbewerkingsbedrijf. Verschillende brommerzaken verwezen me naar hetzelfde bedrijf, dus ga het daar volgende week maar is proberen.

Mocht het uiteindelijk allemaal nog steeds niet lukken dan ga ik een originele tweedehands brom kruk kopen en die proberen. Als ik die ga kopen dan laat ik ook gelijk een vliegwiel afdraaien zodat ik dat ook gelijk bij de hand heb. En anders weet ik het niet meer…

Vind het allemaal maar vaag eigenlijk.

Tonni
                Moderator

Denk je serieus dat die 0.20 mm je aanlopende vliegwiel zal verhelpen? Lijkt me niet dat daar je probleem zit hoor. Ik zou het toch zoeken in de krukas of het vliegwiel..

Wausie: Juulie, hoe bedoel je dat het vliegwiel niet direct op de ontstekingnokas zit? Daar rust die togh op? Er zit uiteraard wel een ringetje tussen. Waarvoor dient die eigenlijk?

Dat ringetje oefent lichte druk uit op het ontstekingsnokje zodat deze ook mooi klem zit en niet rammelt. Zonder het ringetje zou er normaal ruimte moeten zitten tussen het vliegwiel en het nokje. Bij ietwat versleten vliegwielen/krukassen word daarom het ringetje nog wel eens weggelaten. Dan kun je het vliegwiel net iets dieper vasttrekken.

I came, I saw, and I forgot what I was doing...

Wausie
                  Topic starter

Het vliegwiel loop heel lichtelijk aan en alleen op een bepaald moment. Wie niet waagt wie niet wint toch? Kan het allicht proberen. Heb een nieuwe kruk van TR dus lijkt me niet dat het probleem daar ligt.

Heb stuk of 4 verschillende vliegwielen geprobeerd dus probleem ligt daar niet. Hiervoor had ik geen enkel probleem met de vorige kruk. Deze kruk is gwn een ander model en daarom moettie ook iets anders gemonteerd worden. Ben ondertussen al op zoek naar een goede originele tweedehands brom kruk, dus mocht iemand deze nog hebben liggen voor een zacht prijsje dan houd ik me aanbevolen. Helemaal als het in Midden Nederland is.

Oja de brommerboer gaf trouwens wel aan dat 0,2 mm egt heel veel verschil kan maken.

8 berichten aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.