Vespa-Ciao.NL
:: krukas spie alweer gebroken

Home Forums Techniek Problemen oplossen krukas spie alweer gebroken

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

enterthelohman
    Topic starter

zit nou al een tijdje te klooien met mn citta heb al verschillende vliegwielen geprobeerd
      maar heb nu al 4 keer gehad dat die spie vrijwel direct brak??
      kan niks vreemds ontdekken bij mn krukas ofzo iemand suggesties ??

pier
      Bijdrager

krukas draad nog wel goed? gingen de lagers en moeilijk op?

hoe zet je hem uit?

enterthelohman
        Topic starter

draad is goed lagers weet ik niet .maar zit geen zichtbare speling op de krukas.
          en hoef hem niet uit te zetten dat gaat vanzelf spie breekt motor slaat uit.

pier
          Bijdrager

hmmm, rammelt de koppeling ook ontiegelijk dan? als de spie breekt.

miss eens andere koppeling proberen.

Ik heb dit probleem ook gehad, de koppeling maakte een herie van jewelste. alleen kon ik er 2 dagen mee rijden en dan brak die.

heb vanalles geprobeert toen, vliegwielen, koppeling enz

Laterna heb ik een nieuwe krukas aangeschaft. nieuwe lagerstjes deze gingen er ook VEEL beter op dan op de oude. en nu heb ik nergens last van loopt super 🙂

enterthelohman
            Topic starter

loopt eerst heel even normaal en dan breekt ie en dan hoor je hem wel tikken en ratelen ja.
              maar kan nou niet echt vaststellen dat t aan de koppeling ligt .
              koppeling is een keer los geschoten onder het rijden daarna problemen gekregen.
              spiebaan iets beschadigd.

LeMoN
              Bijdrager

is je spiebaan nog wel netjes van je krukas en ook van je vliegwielen…

enterthelohman
                Topic starter

van de krukas zit ie mooi geen speling,maar mn vliegwielen zijn nou overleden.
                  zat bij mn 2e vliegwiel een heel kleine beschadiging over misschien een kwart van de lengte
                  van de spiebaan maar ja zou toch zeggen dat dat moet kunnen.

ArvidW
                  Donateur

Spie is alleen maar nodig voor de montage van het vliegwiel, hierna hoor je de koppeling er zodanig strak op te draaien dat het chonische vlak het vliegwiel moervast zet. Spietjes breken alleen als het vliegwiel niet hard genoeg op de krukas geklempt wordt (als moer los zit, los rammelt. Dus zo’n ribbelring achter je moer doen:))

Ik heb 10km gereden zonder spie aangezien ik op weg was om die te kopen, zolang je het vliegwiel goed draait is er niets aan de hand en heb je het spietje niet nodig 🙂

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                    Home made engine dyno

enterthelohman
                    Topic starter

maar goed, vast =vast als je hem te strak aan draaid start ie niet meer

Bluevespa
                      Bijdrager

je moet je koppeling echt met al je kracht vastzetten.. want anders klemt je spie niet goed. en dan breek je hem af omdat je vliegwiel dusdanig veel kracht erop zet, terwijl hij niet goed ingeklemt is, bij mij vorige week ook gebeurd

enterthelohman
                        Topic starter

zal het is proberen je weet maar nooit.
                          vind het alleen vreemd omdat ik het altijd al zo heb gedaan en er verder nooit problemen
                          mee heb gehad.
                          en wat ik net ook al zei ,als ik hem echt zo vast zet druk je die schotel zo hard tegen die sigmenten aan dat
                          ze niet meer kunnen uitzetten en dus niet start.

ArvidW
                          Donateur

Dan heb jij je koppeling verkeerd inelkaar zitten !

De vespa koppeling is zodanig gemaakt dat hij altijd werkt, hoe strak je de moer ook draait.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
                            Home made engine dyno

enterthelohman
                            Topic starter

kan volgens mij maar op 1 manier maar goed.
                              ga het eens bekijken en als je gelijk hebt ben ik je zeer dankbaar.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.