Home › Forums › Mening & ervaring › Krukassen › Krukas Gladio Racing MOPED EVO 2 pen 10
- Dit onderwerp bevat 17 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 5 maanden geleden door Gratje.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 augustus 2021 om 10:25 #811827
anticipato = vervroegde inlaattiming
Dit leek me een krukas die nieuw op de markt is gekomen, maar in de url staat dan wel weer Mazzucchelli.
Zou het dan een rebranded Mazzu krukas zijn?
@Gratje heeft er een, ben benieuwd naar bouwkwaliteit en timing.
Iemand anders al ervaring mee?23 augustus 2021 om 10:47 #811828

23 augustus 2021 om 11:46 #811830De sticker op de doos: Da montare solo con volano allegerito wil zeggen: alleen monteren i.c.m. aangepast (= afgedraaid) vliegwiel. Staat daar nog meer info over in het boekje of zo?
Want in dat geval, als ik me niet vergis, betekent dat dus vliegwiel afdraaien en daarna incl deze krukas balanceren denk ik?
Kan @Zevenenergie dit misschien doen? Zo ja dan wel interesse, mits deze krukas verder goed is 🙂23 augustus 2021 om 12:12 #811832Er zit geen boekje bij. Alleen de doos.
Ik heb ook nog nieuwe een mazzu AMT004 krukas liggen.waar dit ook in het boekje staat. Denk dat ze zijn eigen een beetje indekken. Zal vanavond wel eens meer info leveren. Nu op het werk.De handleiding die bij de mazzucchelli AMT004 zit:

Links gladio. Rechts mazzu:

Even crea bea geweest met paint

Timing lijkt bijna overeen te komen. de mazzucchelli is de half doorzichtige.
Natuurlijk niet 100% accuraat gemeten. Had niets beters liggen.ow ja en bouwkwaliteit. Afwerking net wat grover dan de mazzu maar zeker niet verkeerd.
7 februari 2022 om 12:08 #814250Ik heb hem ook binnen. Geleverd in een zakje, in een blanco doos gevuld met piepschuim peanuts.
De krukas lijkt behandeld met een soort dikke olie, want de hele krukas plakt nogal.
Ik heb een andere batch denk ik want bij mij staan de lasermarkeringen op de inlaatzijde van de krukas.
Verder ziet het er gewoon goed uit. Zal ‘m eens naast een originele krukas leggen.9 februari 2022 om 19:55 #814261Vandaag even lagertjes erop gezet.
Ik zag dat de wang van de vliegwielkant aan de binnenzijde ogenschijnlijk geen “opening” heeft om de kruktap erin te persen, dus misschien is het wel uit 1 stuk gemaakt?Het kan volledig aan mijn onkunde liggen, ik ben geen lagerzetter van beroep :), maar het lager aan de vliegwielzijde viel er netjes “zo” op (dus lagertjes in de oven op 120 graden en krukas lag al twee dagen in de vriezer), aan de andere zijde was het nog een heel gedoe en moest ik helaas nog een paar tikken met een dop en een hamer geven om het lager er helemaal op te krijgen. Had de wang netjes ondersteund, maar toch heb ik er een hekel aan als het met wat geweld moet.
Ja, ik had de krukas weer goed gekoeld, en ja het lager was ook even heet. Ik denk ik meld het maar even, mocht iemand anders daar ook last van hebben, dan zou het heel misschien nog aan een verkeerde tolerantie kunnen liggen.
9 februari 2022 om 20:40 #814262Tomme, denk nou komen er foto’s 😉
Wat bedoel je met “opening” om erin te persen?
Ik loop ook altijd te k*tten met de lager op de korte krukas kant. Dus ik sta ook open voor goede tips 😉
Eigenlijk moeten we een los topic maken: De beste tips en tricks voor krukaslagers monteren9 februari 2022 om 23:26 #814266oh ja, foto’s…
Originele binnenkant “opening” (verkeerde term, maar wist even niks beters te bedenken):

Gladio:

Ik vind de drijfstang van een originele krukas wel wat netter (strak en recht):

De gladio golft:

Zat nog wel even te denken… ik dacht dat “anticipato” (vervroegd) betrekking had op de inlaattiming, maar bij nader inzien denk ik dat de spie-uitsparing misschien een paar graden is vervroegd, en dat het dus te maken heeft met het ontstekingstijdstip. Zou dat kunnen?
Hier nog even naast elkaar, links origineel, rechts gladio. Gladio kwam net uit de vriezer, dus de condens maakt ‘m even wat minder fraai
12 februari 2022 om 21:55 #814282Persoonlijk zou ik een krukas niet in de vriezer doen.
Vindt ik onnodig, want er is een freezerspray die je plaatselijk kan spuiten op de plek waar je het nodig zou hebben.
Verder doe ik de lagers in het pannetje 2takt olie die ik verwarm met een elektrisch kookplaatje.
standje 4 meen ik en als het lampje daarvan uitgaat is het exact warm genoeg om ze over de krukas te laten glijden zonder te slaan oid.
Zelfs zonder freezerspray.
Condens is niet overal prettig vind ik op een krukas.13 februari 2022 om 10:36 #814290🙄 Daarom altijd voordat je de kruk in de vriezer drukt de gehele kruk insmeren met een dun laagje 2Takt olie en vooral de Big-End goed dik beoliën.
Krukas lagers in een olie pannetje voor verwarmen voor montage is de ultimate lager smering en montering maar je moet nu wel zeer stofvrij werken
TICKLING BARN14 februari 2022 om 13:15 #814293Ja dat met een pannetje olie had ik wel overwogen, maar dan moet je wel nauwkeurig de temperatuur in de gaten houden. SKF schrijft max 120 graden voor, en bij hete olie ga je daar snel overheen als je niet op let. Maar ja rammen op een lager is natuurlijk ook slecht, dus beter dat ze netjes op hun plek vallen bij een iets hogere temperatuur denk ik dan maar.
Inmiddels zit het blokje helemaal in elkaar en alles draait mooi soepel, veel compressie en inlaatvlakje sluit gewoon perfect af. Ik had nog een malossi naaldlagertje liggen en heb die gebruikt ipv het meegeleverde naaldlager.
1 mei 2022 om 18:08 #815252Vandaag lopen pielen… want:
Mijn vliegwiel kreeg ik niet ver genoeg op de krukas.lang lopen checken of ik iets fout had gedaan.
Maar het konisch deel ligt net, nou wat zal het zijn, 0,5mm dieper lijkt het.
Nokje iets ingekort en toen viel alles mooi in elkaar.1 mei 2022 om 21:21 #815253Konisch deel dieper? Nokje? Ik snap het niet.
1 mei 2022 om 23:04 #815257Binnenzijde vliegwiel center bus een halve mm afdraaien zodat de conische passing weer klemt

Stond dat niet ergens in een boekje in dit topic hierboven ?!! als aanpassing vliegwiel 😉
Update 😎
QUOTE : Shark
De sticker op de doos: Da montare solo con volano allegerito wil zeggen: alleen monteren i.c.m. aangepast (= afgedraaid) vliegwiel.TICKLING BARN -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.