Vespa-Ciao.NL
:: Krukas draait stroef

Home Forums Techniek Mechanisch Krukas draait stroef

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

mean-machine
    Bijdrager

Voor die paar euries wat zo’n lager kost, zou ik ook niet meer de oude gebruiken.
      Als straks blijkt dat oude lager toch een knauw heeft gekregen en dat je alles weer opnieuw moet openmaken, dan sla je jezelf voor je hoofd!!

Pastoortje
      Topic starter

Mijn gedachten ook – heb met de lagertrekker meteen een nieuwe pakking en lager meebesteld 😉

Je moet ergens beginnen

mean-machine
        Bijdrager

Na mijn lagerwisseling heb ik (erna) ook een lagertrekker aangeschaft. <Beetje Dom! >
          Met schroevendraaier openen gaat wel, maar is het slechtere ‘Hobby-Bob’-werk.
          De trekker had ik gewoon vooraf al moeten kopen!

Het lager aanbrengen gaat makkelijk. (als je het goed doet)
          Dus het is allemaal goed gekomen. Wel draaide ook mijn krukas na montage knap beroerd. Maar dit forum bracht de oplossing om rondom het lager met kunststof hamer een paar stevige klappen te geven.
          Na een paar ferme tikken liep de krukas als een zonnetje……………………..

Pastoortje
          Topic starter

@mean-machine, wat is je methode om het lager aan te brengen? Van de video die ik heb gezien moet je met correct verhitten je lager er gewoon overheen kunnen laten vallen maar dat lukte mij niet – ik moest met een pijp de boel nog wat naar beneden tikken. Ben benieuwd naar hoe je het doet!

Je moet ergens beginnen

Robin_Ciao
            Bijdrager

Ik heb mijn krukas in de vriezer gedaan voor 2 of 3 uurtjes en daarna mijn lagers met een verfverhit pistool ding (?) verhit. En toen vielen de lagers eigenlijk gewoon op z’en plek.

mean-machine
              Bijdrager

Ja, bij mij viel die ook (bijna) vanzelf op z’n plek.

Het lager had ik in een bakje in de oven gelegd. (weet niet precies, was vlgs mij 120’C?)
                Ik had er ook een pijpsleutel bij. (voor het geval dát…………….)
                Lager viel al vrijwel op de goede plaats. Effe een klein tikkie op de binnenschaal.
                Afkoelen en KLAAR!!

Klein tikje is oke, dus niet rammen!!

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
              • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.