Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Krukas draait stroef wanneer cilinder gemonteerd is
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 2 jaren, 8 maanden geleden door Matthias.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
12 juli 2023 om 01:05 #820899
Hoi allemaal,
Een aantal weken geleden heb ik voor het eerst een brommer gekocht, een Gilera Citta. Een leuke stap voor mij om te beginnen met sleutelen. Na wat problemen te hebben met zijn topsnelheid en optrekken was ik tot de conclusie gekomen dat die waarschijnlijk valse lucht aanzoog (o.a. door deo test). Om dit op te lossen heb ik alle pakkingen vervangen + de krukaskeerring. Na mijn carter weer in elkaar gezet te hebben na het vervangen van de middencarterpakking merkte ik dat wanneer ik mijn cilinder monteerde, m’n krukas stroever draaide dan voorheen. Ik krijg hem met de hand niet rondgedraaid. Echter, wanneer ik de krukas met een Bahco vastpak draait die wel gewoon soepel rond. Het is dus niet super extreem. Als ik de cilinder eraf haal draait alles gewoon soepel. Ik dacht eerst dat het een montagefout was, dus had ik alles opnieuw open gehaald. Na nog even een extra visuele controle kon ik niks geks vinden, de lagers leken ook nog prima. Alles weer netjes in elkaar gezet maar nog steeds hetzelfde probleem.
Mijn vraag: is dit schadelijk als die iets stroever loopt? Loopt dit nog in? Mogelijk zal er iets krom zijn getrokken/geslagen. Welk onderdeel zal dit zijn en is het noodzaak deze te vervangen? Ik hoor graag van jullie!
Groetjes,
Matthias
12 juli 2023 om 01:14 #820900Een rubber hamer pakken, moer op krukasdraad en op de krukas tikken. Kan zijn dat de spanning ervanaf moet geholpen worden.
12 juli 2023 om 01:24 #820901Heb al wel een paar tikjes gegeven om die bus voor de contactpunten eroverheen te krijgen. Maar nog niet echt op de krukas los zelf. Ga het morgen ff proberen! Thanks.
12 juli 2023 om 13:10 #820903Is het niet gewoon de compressie die je voelt?
Dan draait ie het grootste stuk vrij soepel, daarna bouwt ie compressie op en dat voel je danNo replacement for displacement12 juli 2023 om 13:49 #820904Nee dat is het niet, had de cilinderkop er namelijk nog niet opgezet.
12 juli 2023 om 14:50 #820905Nieuwe keerringen draait altijd wat zwaarder.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.12 juli 2023 om 16:41 #820909Als ik je verhaal lees, dan vraag ik me af of je de zuigerveer speling gecontroleerd hebt.
Zitten er nieuwe in?12 juli 2023 om 16:56 #820910Ja, er zit een nieuwe zuiger met zuigerveren in. Echter had ik deze nieuwe zuiger al gemonteerd voordat het carter uit elkaar was. En toen draaide alles nog soepel.
12 juli 2023 om 17:59 #820911Probleem is opgelost! Paar tikken met de hamer en hij draait nu al weer veeeel beter. Niks meer om zorgen over te maken. Bedankt voor de tip! Nu nog hopen dat hij beter trekt en loopt.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.