Vespa-Ciao.NL
:: krukas berekenen

Home Forums Techniek Opvoeren voor gevorderden krukas berekenen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

gekkehenk
    Topic starter

Ik wil graag mijn krukas aanpassen.

Ik heb de Howto gelezen maar ik kom daar niet uit 😕 dus wie wil mij er doorheen helpen om er voor te zorgen wat ik van mij krukas af moet frezen 🙂

Ik gebruik een Athena 50cc cilinder en heb een nieuwe standaard bromkrukas gekocht.

De gegevens van de cilinder (elders van het forum)

De oude inlaatpoort

De nieuwe inlaatpoort.

Aan beide zijdes is precies 5,5mm over. Aangezien ik een 50cc gebruik moet dit wel voldoende zijn.

TimoO_
      Donateur

is zeker genoeg, maar wat wil je berijken? ga je met vario rijden of gewoon met poelie?

ps. zijn mijn gegevens 😀 dat stuk na de 1mm opgehoogd + uitlaatpoort 1,9mm omlaag kan je weglaten, dat is niet echt van belang hier aangezien je je cilinder toch niet tuned. kan alleen maar voor verwarring zorgen.

hansieb
        Moderator

Netjes , maar als je met pully gaat rijden zou ik geen gefreesde kruk nemen.

Met vario is het geen probleem, maar met pully wordt het zwaar!

gekkehenk
          Topic starter

TimoO_ :
            is zeker genoeg, maar wat wil je berijken? ga je met vario rijden of gewoon met poelie?

ps. zijn mijn gegevens 😀 dat stuk na de 1mm opgehoogd + uitlaatpoort 1,9mm omlaag kan je weglaten, dat is niet echt van belang hier aangezien je je cilinder toch niet tuned. kan alleen maar voor verwarring zorgen.

Ik ga niet met vario rijden.
            Je vindt het niet erg toch dat ik ze even van je geleend heb?:D

Aanpassingen carter, zuiger en cilinder

– Booster en spoelpoorten groter gemaakt aan de zijde waar de cilinder op het carter komt.

– Per boosterpoort (zijn er 4) een kanaal door getrokken in het carter.
            – Ik heb de sleuf in de zuiger naar een breedte van 26mm gebracht wat standaard 22mm was. 28mm was wat te ver vanwege de pistonpen.
            – De boosterpoorten zijn best groot en heb daarom het volgende gedaan, zie foto’s hieronder.

Zo worden de boosterpoorten goed gevuld met mengsel 🙂 Aangezien je in het carter niet over de gehele lenge 5mm diep kan veilen/frezen is dit een mooie oplossing. Nu heb ik bijna over de gehele lengte een poortje van 5mm diep. Alleen aan het begin van de cilinderhemd is hij 4mm diep. De cilinderhemd bovenin is nu nog 3mm wat zat is voor zo’n kleine cilinder

@Hansieb

Vanwaar wordt het zwaar? Wat bedoel je daarmee?

ArvidW
            Donateur

Heb je een Brom of Snor krukas?

Met mijn AW50 blokje heb ik altijd gereden met std brom krukas, nu heb ik er een getunde snorkrukas in zitten maar heb hem helaas voor jou nog niet kunnen testen.

De tuningsberekening die ik heb opgesteld zou ik niet 1 op 1 overnemen voor een 50cc’tje, 185graden inlaatopening is waarschijnlijk echt te lang voor het kleine cilindertje en met pully ga je dat zeker merken.

Ik zou eigenlijk dezelfde timingen nemen als ik met mijn AW50 en bromkruk had, 115open – 54sluit. Mits je bromkrukas hebt mag je aan beide kanten van de krukas 2,5mm afhalen, aangezien je inlaat ook aan beide kanten 2,5mm smaller is dan de mijne.

AW50-4t | 13.13 | Gianelli Citypower | 3.2Nm@6000rpm | 3.0pk@6700rpm
              Home made engine dyno

TimoO_
              Donateur

mooi :thumb ik heb mijn cilinder ongeveer hetzelfde getuned. alleen de uitlaatpoort nog ietsje omhoog gezet. en ik heb gewoon grote kanalen in m’n carter gefreest (zoals bij polini cilinders, en dr evo etc.) voor de boosterpoorten. dan heb ik bij de boosterpoorten gewoon de 2 kleine naar elkaar toe gevijlt en een klein spijltje ertussen gelaten. zodat ik bij wijze van spreken 2 grote boosterkanalen heb.

gekkehenk
                Topic starter

ArvidW :
                  Heb je een Brom of Snor krukas?

Met mijn AW50 blokje heb ik altijd gereden met std brom krukas, nu heb ik er een getunde snorkrukas in zitten maar heb hem helaas voor jou nog niet kunnen testen.

De tuningsberekening die ik heb opgesteld zou ik niet 1 op 1 overnemen voor een 50cc’tje, 185graden inlaatopening is waarschijnlijk echt te lang voor het kleine cilindertje en met pully ga je dat zeker merken.

Ik zou eigenlijk dezelfde timingen nemen als ik met mijn AW50 en bromkruk had, 115open – 54sluit. Mits je bromkrukas hebt mag je aan beide kanten van de krukas 2,5mm afhalen, aangezien je inlaat ook aan beide kanten 2,5mm smaller is dan de mijne.

Ik heb een brommer krukas gekocht, een mooie nieuwe van Creco Parts. Deze is ook netjes afgewerkt.

Dus volgens jou kan ik aan bijde zijdes 2,5mm afhalen, zoals op de foto hieronder aangegeven?

Ik voor het voorbeeld even een snor krukas gepakt, de bromkrukas ligt in de vriezer.

@ TimoO

Daar had ik ook aan gedacht, Ik had arvidW gevraagt wat mooie opties waren aangezien je hier dus 4 kleine poortjes hebt. De mooiste opties waren idd 4 losse sleuven of 2 naar elkaar toe gevijld. Ik ben in dit geval voor 4 losse gegaan maar ik kan het nog aanpassen natuurlijk.

ArvidW
                  Donateur

Ja

Home made engine dyno

gekkehenk
                    Topic starter

ArvidW :
                      Ja

Kort maar krachtig 😀

Ik lees wel dat het nadelen heeft in combinatie met een poulie? Althans, Hansieb zegt dat het zwaar loopt.
                      Heb ik minder trekkracht onderin? Over het algehele vlak minder power maar wel meer toeren, dus op top de meeste pk’s?

ArvidW
                      Donateur

De aanpassingen die je doet zijn niet heel groot, wat je eigenlijk doet is de timing die je “verliest” door je inlaat niet maximaal groot te vijlen te compenseren met het beetje tunen van je krukas.

Voordeel: Je hebt een goed afsluitende inlaat met een redelijke timing
                        Nadeel: Je inlaat kan niet zo veel mengsel doorlaten als een echt grote inlaat (al is timing wel hetzelfde)

Timing die ik je aanraad is gewoon eentje waarvan ik weet dat hij goed loopt, ook met pully. Zult amper koppel op lage toerental verliezen, en wel wat vermogenswinst op hoge toerentallen hebben.

Timing is niet gebaseerd op maximaal vermogen, daarvoor zou je inlaat langer open moeten laten staan. Aangezien dat ten koste van het optrekken met pully gaat raad ik je dat ook niet aan als je brommer gaat gebruiken als vervoersmiddel en niet als racer.

Strakkere trekveertjes vind ik wel aan te raden, 50athena staat niet bekend om zijn grote koppel op lage toerentallen. Moet dus vanaf stilstand genoeg toeren maken om in een gebied in je powerband te komen waar je wat meer koppel creert.

Home made engine dyno

hansieb
                        Moderator

AA-t heeft ook een 50cc athena gehad met pully.

Zijn inlaat was ietsje groter dan de jouwne, maar ik vond de trekkracht onderin slecht. Indien je niet met vario rijdt trekt die onderin gewoon niet heel goed ben ik bang.

Bovenin zal die wel veel toertjes maken.

Volgens mij reed hij met een std krukje.

edit aa-t: jup, standaard bromkruk..
                          dat ik tijdens de zzt niet zo hard optrok, lag achteraf allemaal aan een lekke keerring waar ik blijkbaar al een heeeeele tijd op reed, ik schaam me diep..

gekkehenk
                          Topic starter

Mensen, bedankt voor de antwoorden en de moeite!! 🙂

Ik weet genoeg nu en de resultaten zullen nog komen.

[EDIT] Welke sproeiermaat zou ik mee beginnen? Deze setup met een 13/13 cab. met een Leovince krul. Ik dacht zelf aan 60

TimoO_
                            Donateur

ik rij nu sinds gisteren anders. ik heb namelijk een originele krukas erin gezet (brom) en een fabrieks gevijlde inlaat, al redelijk groot dus. ik vond het wel goed zo, de timing zal redelijk hoog zijn maar ik wou het liefst nog wat power onderin behouden. power onderin heeft ie op het moment niet echt, ik kom wel redelijk van m’n plaats met blauwe polini trekveren en poelie 95 maar het is niet denderend. hij knalt wel flink door vanaf 15km/h naar ca. 60km/h en maakt flink wat toeren (niet dat ik anders gewend ben van de athena).

maar ik zet er overmorgen ofzo vario op en ik denk dat dat stukke lekkerder zal rijden, kleiner sproeiertje (zit nu op 70 maar ik had geen 66 – 68 meer liggen 🙁 ). dan zal ie goed optrekken en wel een snelheidje behalen van 60 km/h hoop ik.

gekkehenk
                              Topic starter

Ik laat me er verder nog niet over uit maar OEI! wat is dit een zalig cilindertje!!!:D:D Zeg maar dag DR50 hehehe

Details volgen nog. Moet nog even wat tests uitvoeren en dan komen snelheden en eventuele filmpjes ook online in een nieuw topic

Flip V/d Kuil

@ Gekke Henk :

Die krukas die je gekocht hebt. is echt bagger !
                                  Jammer dat je een creco gekocht hebt. ik heb zelf 2 creco krukassen gehad, en mijn kameraad ook 1,

Alle 3 begonnen ze na 2/3 week rijden (tijdens het inrijden van de cilinder) allemaal door te buigen, wang die de inlaat zou moeten afsluiten, zet op 1 of andere manier te ver uit ofzo. en die slijt dan gewoon bij je afsluitvlakje langs.
                                  Dit heeft me mijn beste kameraad een Speedengine gekost.

Ik hoop niet dat je hetzelfde probleem zult krijgen, maar ik vrees het ergste, als je het er op wil wagen moet je dat doen, maar ik raad je toch echt een andere krukas aan, bijv een standaard, of een DMP of een AR ofzo ..

Want creco zuigt egt zwaar !

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.