Vespa-Ciao.NL
:: Krijg speed engine niet in elkaar

Home Forums Techniek Problemen oplossen Krijg speed engine niet in elkaar

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
  • Gebruiker
    <i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>

S.I.E.M
    Topic starter

Is er een manier om het blok tussen het frame te krijgen. Met het standaard blok ging dut altijd zeer makkelijk maar nu is ie iets breder.

Gr siem

S.I.E.M
      Topic starter

Ik heb het blok er in gekregen!
        Alleen de krukas en het vlieg wiel draaien super stroef.
        Ik weet niet waar dit aan kan liggen?
        Weten jullie hoe dit kan?

Gr siem

Anoniem

S.I.E.M :
          Ik heb het blok er in gekregen!
          Alleen de krukas en het vlieg wiel draaien super stroef.
          Ik weet niet waar dit aan kan liggen?
          Weten jullie hoe dit kan?

Gr siem

Goed controleren of je krukas wel soepel draait als je motor niet in het frame hangt.
          als dit het geval is, controleren op bevestiging van vliegwiel/koppeling/ring, wil wel eens aanlopen.

zevenenergie
          Donateur

Blok er uithalen.
            en iemand vinden die het opnieuw voor je wil uit elkaar halen en goed in elkaar zetten.
            Dat lijkt mij de beste optie.
            Maar je kan zelf ook het carter nog even proberen warm te maken en met een houten hamer op het blok tikken en op het uit einde van de krukas.
            Maar met gevoel!!!
            Soms willen de lagers dan op zijn plaats schieten en dan loopt het weer soepel.

coda
            Donateur

Op het kleine carter zie je 3 vlakke stukjes, daar moet je met een hamer op tikken, doe het om en om. Gebruik een ijzeren hamer maar zorg dat je er netjes vlak op slaat. De krukas zet zich op deze manier. Die vlakke stukjes zijn hiervoor ontworpen.

Jelle
              Moderator

Als ik het zo hoor kunnen het 3 dingen zijn:

De koppelingsring verkeerdom gemonteerd waardoor je koppeling nu tegen het frame loopt.
                Vliegwiel wat aanloopt tegen het carter bij de spoelpoort (eigenschap van de speedengine).
                Of je krukas zit er niet helemaal recht in…

ps. Weet je zeker dat het niet stroef loopt door de compressie die ontstaan is doordat je er nu een cillinder op hebt zitten?

Maar omdat je het al moeilijk in elkaar kreeg vermoed ik het laatste (kruk scheef).

Dus wat te doen:

Haal eerst je koppeling er eens af en kijk of je de ring goed om heb zitten (opstaande randje richting koppeling).
                Zit deze goed, dan moet je toch echt je blok er weer onderuit halen om je vliegwiel eraf te halen, zodat je kan kijken of de krukas zonder vliewiel minder stroef draaid.

Draaid de krukas nog steeds stoef dan moet je de m6 moertjes los draaien (maar niet er helemaal vanaf) en haal de cilinder eraf wat ik dan wel eens doe is: zet de krukas in de bankschoef (tegen het vlakke stukje aan en tik dan met 2 hamers te gelijk op je grote carter) zodat de carters 1 mm van elkaar afkomen. Daarna draai je de moertjes 1 voor 1 een stukje aan en steeds voelen of de kruk nog soepel draaid. tot dat de carters weer goed dicht zitten.

Het is niet de meest nette methode, maar werkt bij mij altijd!

zevenenergie
                Donateur

coda :
                  Op het kleine carter zie je 3 vlakke stukjes, daar moet je met een hamer op tikken, doe het om en om. Gebruik een ijzeren hamer maar zorg dat je er netjes vlak op slaat. De krukas zet zich op deze manier. Die vlakke stukjes zijn hiervoor ontworpen.

Grappig, dat je denkt dat ze daar voor zijn. Ze lenen zich er inderdaad goed voor.

Maar ze zitten er, zodat het kleine carter na het gieten in de Drieklauw van de draaibank vastgezet kon worden voor het bewerken van de binnenkant. 8)

En om nog een fabeltje uit de weg te ruimen de krukas kan niet scheef zitten.
                  Dat is onmogelijk. (tenzij je carters hebt die niet gepaard zijn)en er verschil zit in hoogte bij de voetpakking dan kan het zijn dat bij het aantrekken van de cilinder de boel scheef trekt).
                  Ik denk dat Jelle dat bedoelt.

Het zijn de lagers die niet op hun juiste plaats zitten.
                  Dit kan gebeuren door dat ze niet vergenoeg op de krukas zitten of niet vergenoeg in het carter.
                  Zorg dat het carter en de lagers super schoon zijn.
                  Controleer altijd of je krukas wel schimringen nodig heeft, bij sommige aftermarket krukassen is dit niet nodig.
                  Controleer ook altijd of de schimringen wel echt op de krukaswang liggen bij sommige krukassen zit er een ronde overgang en daar blijft de ring ophangen en gaat de boel niet passen.
                  Ik gebruik nooit de pakking uit de lagerset die vind ik wat aan de dunne kant.

De lagers kunnen ook scheef zitten in het carter.
                  Dat komt vaak omdat je de krukas niet recht gehouden hebt als het grote carter afkoelt of dat je het kleine carter er scheef op gezet heb en bent gaan tikken. Tikken is niet nodig als het carter warm genoeg is.
                  De lagers moeten er altijd in vallen. Als je moet gaat tikken om het er op te krijgen dan weet je nooit of het recht zit.

Ik heb ook wel eens dat de krukas niet super soepel draait, maar dan maak ik het weer warm, de lagers komen dan wat losser en vaak hoor ik dan al een tik, en schiet de boel vanzelf goed. Soms hier en daar een tikje met de hamer.
                  Daarom, het lijkt gemakkelijk, maar er zitten een een aantal valkuiltjes in.
                  Als je ze allemaal kent kan het eigenlijk niet mis gaan.

S.I.E.M
                  Topic starter

Ik heb het probleem gevonden!
                    Het vliegwiel loopt tegen de ontsteking aan.

Weet iemand hoe ik dit kan verhelpen?

PoliniCitta
                    Bijdrager

Speur eens rond op het forum ipv lukraak maar te vragen. Je rijd geen beginners blokje dus enige ervaring en kennis is wel een vereiste. Genoeg topics met vergelijkbare problemen. Maar om antwoord te geven op je vraag. Misschien 1 Vd spoelen die te ver naar buiten staat.(ik neem aan dat je een contactpunt blok hebt?) Zoja, de twee spoelen even een beetje losschroeven, en naar binnen duwen(richting krukas)

coda
                      Donateur

Haha, nooit geweten! Doe het altijd zo, met prima effect. Had het eens gehoord van een fietsenmaker dus ging er vanuit dat hij gelijk had!

10 berichten aan het bekijken - 16 tot 25 (van in totaal 25)
                      • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.