Home › Forums › Techniek › Problemen oplossen › Krijg speed engine niet in elkaar
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 9 maanden geleden door coda.
-
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
-
23 juni 2017 om 19:24 #212098
Hallo.
Ik heb een speedengine met polini 80cc aangeschaft. Helemaal nieuw.
Maar nu krijg ik die kleine carterhelft er niet op. Wat ik ook doe warmstoken grote carterhelf in de vriezer. Hij past gewoon niet. Een paar pakkingen zijn kapot gegaan en de speedengine is een beetje aaan het beschadigen.
Toch jammer voor zon duur product.
Ook als de kleine carter er een beetje opzit gaat hij er gewoon niet meer af.Weet iemand wat het probleem is?
Gr siem
23 juni 2017 om 19:49 #243374Tja kan meerdere dingen wezen..
Toevallig 4 shimringen gebruikt toevallig voor je krukas?
heb je al geprobeerd om een andere krukas te plaatsen in het klein carter om dingen uit te gaan sluiten bijvoorbeeld?23 juni 2017 om 20:26 #243375Ik heb maar 1 krukas.
Het lijkt bijna wel alsof het lager te groot is maar dit kan ik me niet voorstellen want heeft weel altijd gepast in het oude carter.23 juni 2017 om 21:02 #243376Hoi Siem,
Het is geen goed idee oude lagers te gebruiken.
Tijdens het uit elkaar halen van een carter worden ze vaak veel te warm om nog veilig te gebruiken.Met alle respect maar ik denk dat je ergens anders beter in bent,
Ik zou er niet mee verder gaan, maar iemand vinden die het voor je kan doen.23 juni 2017 om 21:12 #243377De lagers zijn allebei nog harstikke goed. Zelfs nog naar een bromboer geweest met de krukas en zei dat vervangen overbodig was.
Maar nu zit ik nog steeds met het probleem dat de kleine carter ee niet op gaat.
Misschien maak ik hem niet heet genoeg. Of de passing is niet correct maar dit kan ik mij jiet voorstellen.
Hoe verwarmen jullie een kleine carter met instaleren en hoelang.Alvast bedankt gr siem
23 juni 2017 om 21:22 #243378Voorzichtig een tikje met een hamer geven. Zelf ook vaak genoeg gedaan en het heeft mij nooit een nadelig effect gegeven.(Wel op eigen risico) Ikzelf stook het een kleine twee minuten warm en tik het voorzichtig in elkaar.
23 juni 2017 om 21:30 #243379Allereerst moet je er voor zorgen dat de (nieuwe) lagers volledig op zijn plaats zitten(op de krukas).
vervolgens stook je het grote carter net zo lang warm dat de krukas met lagers er gemakkelijk invalt.
vervolgens stook je het kleine carter net zo warm en leg je het op zijn plaats.
Dit hoort zonder probleem te gaan.je kunt dan de bouten er in doen en aandraaien.
loopt de krukas dan zwaar dan kan je het carter nog eens licht verwarmen plus minus 100 graden en er een beetje op tikken met een houten hamer.
Vaak schiet het een of ander dan perfect op zijn plaats.
Nooit de boel forceren met de bouten want dan kan je het carter weg gooien.23 juni 2017 om 21:34 #243380De krukas in het grote carter was geen probleem
Maar de kleine carterhelft er op krijgen lukt niet. Ik stook denk ik steeds een klein minutje en dan denk ik al dat het goed heet is. Is dit niet het geval?Gr siem
23 juni 2017 om 21:36 #243381Nee, het moet warmer zijn, en je pakking mag niet verbrand zijn, want dan trek je valse lucht.
24 juni 2017 om 00:36 #243382Ik doe de carters voordat ze op de kruk gaan altijd een tijdje(5 tor 10 minuten) in de (hete lucht)oven op 200 graden. Als je nou eens je grote carter + kruk een paar uur in se vriezer legt voordat je het hete kleine cartertje erop schuift. Lukt het misschien wel… Zo niet dan heb je misschien wel een misproductie cartertje gekregen.
24 juni 2017 om 04:40 #243383Bedankt voor de tips.
Ik ga vandaag een paar nieuwe pakkingen halen en nogmaals proberen.
Kan het niet als je te lang verwarmd dat er iets stuk gaat ?Bedankt.
Gr siem24 juni 2017 om 08:50 #243384Ik weet niet wat voor brander je gebruikt, waarschijnlijk zo,n camping gasbrandertje?
Daarmee richt je niet zo snel schade aan.Het is de bedoeling dat het lager in het carter gaat. Daarvoor moet het warm genoeg zijn maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het bijna smelt.
Je kan met een stukje hout over het aluminium wrijven als het zwart schrijft dan zit je op de uitgloeitemperatuur en kan het bij belasting vervormen.
Maar normaal gesproken kan het lager er daarvoor al in.
Het is een beetje een kwestie van aanvoelen.Het is het beste om inderdaad het lager koud te houden en dan in 1 keer het kleine carter er op te leggen.
De fabrikanten maken het lager en het carter binnen een bepaalde tolerantie.
Als de lagers nu net de grootste tolerantie hebben en het carter net de kleinste tolerantie, ja dan gaat het net wat lastiger.Het aller belangrijkste is;
Rustig blijven:! en het overzicht houden, zorg dat je alles klaar hebt liggen, zorgen dat je je handen niet kan branden.
Grote carter goed afgekoeld of in de vriezer. Zet het grote carter vast zo dat het niet wiebelt.
Zorg dat je het kleine carter stabiel in een tang hebt zodat je het er netjes recht op kan leggen.
Ja wat kan ik nog meer zeggen:?Gaat vast lukken
24 juni 2017 om 11:30 #243385Zevenenergie heeft het goed uitgelegd.
Zorg gewoon dat je het klein carter heet genoeg stookt.Passen de carterhelften wel goed op elkaar zonder krukas erin?
Je kunt het ook andersom doen. Haal de krukas uit je groot carter, stook het klein carter focking heet en zet daar je krukas met lager in.
Laat afkoelen,… stook het groot carter heet en zet daar dan de krukas met klein carter op.<3 Thunderstone
Check mijn perso!24 juni 2017 om 17:08 #243386Goede uitleg inderdaad, ik doe altijd de krukas met lagers etc minimaal 24 uur in de vriezer, daarna in de oven op 250 graden zodat het gelijkmatig opwarmt en dan vallen ze zo in elkaar.
Lagers hergebruiken is echt belachelijk, ze kosten nog geen tientje en nieuwe lagers wil je altijd hebben, montage en demontage is nooit bevorderlijk voor je lagers.
Iedere bromboer die zoiets aanraadt moet je voortaan met een heeele grote boog omheenrijden, hoewel dat eigenlijk sowieso voor de meeste bromboeren wel geldt aangezien die totaal geen feeling hebben met Citta/Ciao/Si etc.
24 juni 2017 om 17:31 #243387Ik heb de lagers van de krukas toch maar vervangen en de kleine carter heel goed heet gestookt. En het is gelukt! Wel met een beeyje moete maar het zit in elkaar.
Erg tevreden nu alleen nog het blok in het frame monteren.
Bedankt voor de hulp.Gr
Siem -
Gebruiker<i class="fa fa-comments-o" aria-hidden="true" style="font-size: 20px;"></i>
- Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.